Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 21-03-2022
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPMSP
Sagsnr.: 2203317
Dok. nr.: 2165511
Folketingets Sundhedsudvalg har den 21. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
464 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 464:
”Ministeren bedes oplyse, hvilke initiativer Datatilsynets alvorlige kritik af Region Ho-
vedstaden for så vidt angår håndtering af personoplysninger (Sundhedsplatformen)
giver anledning til fra regeringens side?
Der henvises til Datatilsynets rapport af 10. december 2021 samt artikel i Dagens Me-
dicin den 17. februar 2022 ”Datatilsynet i hård kritik af Sundhedsplatformen- Fejl i tu-
sindvis af medicinkort”.”
Svar:
Mens staten har ansvar for de overordnede rammer for sundheds-IT, bl.a. fællesof-
fentlig it-infrastruktur og koordinering af større fællesoffentlige initiativer, så har re-
gionerne ansvar for sygehusenes drift, herunder også de elektroniske patientjournal-
systemer, der anvendes på sygehusene.
Det betyder, at det er Region Hovedstaden, der skal følge op på Datatilsynets kritik af
Sundhedsplatformens håndtering af personoplysninger, og det er min forventning, at
de tager kritikken alvorligt.
I forhold til den del af Datatilsynets kritik, der vedrører Sundhedsdatastyrelsen og det
Fælles Medicinkorts forbindelse til Sundhedsplatformen, har jeg indhentet følgende
bidrag fra Sundhedsdatastyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”I Datatilsynets afgørelse ”Alvorlig kritik, påbud og advarsel til Region Hovedstaden
efter to sikkerhedsbrud” er der ud over den alvorlige kritik (der alene er rettet mod
Region Hovedstaden) to områder, der berører Fælles Medicinkort (FMK) og dermed
Sundhedsdatastyrelsen:
1.
Datatilsynet har indskærpet, at Sundhedsdatastyrelsen skal foretage en de-
taljeret kortlægning af den interne it-arkitektur og it-miljøet i samarbejde
med de involverede parter. Herunder en kortlægning af integrationer mel-
lem FMK og øvrige kilde- og aftagersystemer, således at det fremgår tydeligt,
hvilket dataansvar Sundhedsdatastyrelsen har i forhold til behandling af per-
sonoplysninger i FMK, og hvilket ansvar øvrige dataansvarlige har for be-
handling af personoplysninger i kilde- og aftagersystemer. Dette sætter også
involverede parter bedre i stand til at identificere og udbedre integrations-
fejl i samarbejde med hinanden.
Dataansvar for det enkelte kilde- og aftagersystem tilhører organisationen, der ejer
systemerne. I FMK er det Sundhedsdatastyrelsen, der har dataansvaret. Dette frem-