Folketingets Sundhedsudvalg
Holbergsgade 6
DK‐1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Dato: 19‐04‐2022
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 2203077
Dok. nr.: 2186155
Folketingets Sundhedsudvalg har den 17. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
461 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 461:
”Kan ministeren oplyse, hvor længe Socialstyrelsen og evt. Sundhedsstyrelsen har ar‐
bejdet med hjernetræningsmetoden neurofeedback (EGG)?”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Sundhedssty‐
relsen. Sundhedsstyrelsen oplyser bl.a. følgende:
”Sundhedsstyrelsen har ikke arbejdet med metoden neurofeedback som en anbefalet
sundhedsfaglig behandlingsmetode ift. børn og unge i psykisk mistrivsel, og heller
ikke ift. specifikke diagnosegrupper. Det kan oplyses, at metoden for nylig er blevet
undersøgt i forbindelse med arbejdet med Sundhedsstyrelsens nationale kliniske ret‐
ningslinje for behandling af autismespektrumforstyrrelser hos børn og unge (udgivet
marts 2021). Forskningsresultater på området blev undersøgt via en systematisk litte‐
raturgennemgang og evidensvurdering. Konklusionen på undersøgelsen var, at der
blev givet en stærk anbefaling mod anvendelse af neurofeedback til børn og unge i
alderen 3‐17 år med autisme, da der ikke kunne findes effekt af interventionen på
funktionsniveau, autismekernesymptomer eller eksekutive funktioner. Det fremgår
yderligere, at det er usikkert, hvad skadevirkningerne af interventionen er, og at be‐
handlingen kan være krævende for både barnet og familien.”
Social‐ og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst føl‐
gende:
”Socialstyrelsen har ikke arbejdet med metoden neurofeedback (EEG). Styrelsen har
været bekendt med metoden siden 2017, hvor metoden nævnes kort i handleplanen
på ADHD‐området. Herudover præsenterede repræsentanter fra EEGInstitute i fe‐
bruar 2020 metoden for en gruppe af medarbejdere i Socialstyrelsen.”
Jeg kan til orientering oplyse, at der i Socialstyrelsens ”National ADHD‐handleplan.
Pejlemærker, anbefalinger og indsatser på det sociale område” fra 2017 gives eksem‐
pler på lovende initiativer og erfaringer anno 2017 – til inspiration for enkeltstående
indsatser eller som supplement til eksisterende indsatser på fx uddannelses‐ eller be‐
skæftigelsesområdet. Om neurofeedback anføres: ”Neurofeedback er en anden måde
at bruge teknologien på. Med neurofeedback – også kaldet EEG‐træning, biofeedback
eller bare hjernetræning – træner man hjernens evne til at regulere og kontrollere sig
selv. Målet er blandt andet at blive bedre til at regulere sine følelser, holde opmærk‐
somheden, koncentrere sig og kontrollere sine impulser. En del børn og voksne med
ADHD vurderer, at de har en gavnlig effekt af hjernetræningen.”