Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 17-03-2022
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPLMML
Sagsnr.: 2202970
Dok. nr.: 2159540
Folketingets Sundhedsudvalg har den 17. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
452 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 452:
”Kan
ministeren oplyse, hvorfor der er en forældelsesfrist på 10 år hos Patienterstat-
ningen, herunder hvad der ligger til grund for den fastsatte forældelsesfrist? Skyldes
fristen alene, at der kun er krav om, at journaler skal opbevares i 10 år?”
Svar:
Erstatningskrav skal være anmeldt til Patienterstatningen senest 3 år efter, at den er-
statningsberettigede har fået eller burde have fået kendskab til skaden (klage- og er-
statningslovens § 59, stk. 1 og § 60, stk. 1).
Forældelse af erstatningskrav indtræder dog senest 10 år efter den dag, hvor skaden
er forårsaget, eller hvor lægemidlet er blevet udleveret til skadelidte (klage- og er-
statningslovens § 59, stk. 2 og § 60 stk. 2).
Af lovbemærkningerne fremgår, at det fandtes nødvendigt at fastsætte forældelses-
frister af hensyn til mulighederne for at undersøge sagerne. I lovbemærkningerne
lægges vægt på, at det skal kunne afvises, at en given skade ikke med overvejende
sandsynlighed er følge af en fejl, og at den erstatningssøgende ikke skal stilles bedre
ved af lade tiden gå, så oplysningsgrundlaget er vanskeligere at tilvejebringe.
Fristen er også begrundet i, at forældelsesfristen på 10 år er i overensstemmelse med
reglerne for opbevaring af patientjournaler i henhold til den tidligere lægelov (nu au-
torisationslov), og at fristen svarer til forældelsesfristen i produktansvarsloven.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Lisa Maria Margrethe Larsen