Folketingets Sundhedsudvalg
Holbergsgade 6
DK‐1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Dato: 29‐04‐2022
Enhed: ELU
Sagsbeh.: DEPBBM
Sagsnr.: 2202945
Dok. nr.: 2165872
. / .
Folketingets Sundhedsudvalg har den 17. februar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
429 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 429:
”Sundhedsministeriet har udsendt bekendtgørelse 42 af 15. januar 2021. I paragraf 9
står der: § 9. Fysiske og juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, som har
rådighed over lokaler, hvortil offentligheden har adgang, skal opfylde følgende krav,
jf. dog kapitel 4. I stk. 1, litra 5, står der: 5) Der skal være vand og sæbe eller hånd‐
sprit (mindst 70 pct. alkohol) tilgængeligt for kunder, besøgende og deltagere.
a. Når man påbyder, at der skal være vand og sæbe eller alkoholdesinfektion på
mindst 70 pct. alle steder, hvor offentligheden har adgang, er man så klar over, at
man udelukker andre produkter fra at kunne anvendes, og at det dermed er et for‐
bud mod andre produkter?
b. Når man sidestiller vand og sæbe med alkoholdesinfektion, er det så fordi, at man
mener, at vand og sæbe slår mikroorganismer ihjel og beskytter mod covid‐19?
c. Hvis Sundhedsministeriet mener, at sæbe slår mikroorganismer ihjel, så skal sæbe i
henhold til gældende lovgivning være godkendt som et biocid og i modsat fald, er det
ulovlig markedsføring. Er sæbe godkendt som et biocid? I et svar fra SSI til firmaet Pu‐
reclean fremgår: Såfremt man i en given produktbeskrivelse angiver, at et produkt
kan slå mikroorganismer ihjel, eller at det har en begrænsende effekt på mikroorga‐
nismer, vil det være at betragte som et biocid.”
Svar:
For så vidt angår spørgsmålets punkt a kan det oplyses, at der ikke er tale om et for‐
bud, men at fysiske og juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, som har
rådighed over lokaler, hvortil offentligheden har adgang, skal opfylde nogle krav.
Kravet om adgang til vand og sæbe eller håndsprit i lokaler, hvortil offentligheden har
adgang, er hjemlet i epidemiloven, og kravet stod på en sundhedsfaglig anbefaling fra
Sundhedsstyrelsen.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at det var konkurrenceforvridende at anvise brug
af alkoholbaserede produkter, når der var substituerbare produkter, som ikke inde‐
holdt alkohol. Dette redegjorde jeg for i min tale til besvarelse af samråd Y‐Æ i Sund‐
hedsudvalget den 22. marts 2022 om det krav om adgang til vand og sæbe eller hånd‐
sprit i lokaler, hvortil offentligheden har adgang, som har været gældende i forbin‐
delse med håndtering af covid‐19, jf. vedlagte svar på SUU alm. del 562.
Som jeg også anførte i min tale under førnævnte samråd, blev kravet ændret i foråret
2021. Denne ændring stod også på en sundhedsfaglig vurdering fra Sundhedsstyrel‐
sen. Ændringen skete ved at ændre produktbetegnelsen fra ”håndsprit” til ”hånddes‐
infektion” i flere bekendtgørelser med det sigte at udvide kravet til også at omfatte