Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2474415_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 08-11-2021
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPLIK
Sagsnr.: 2116036
Dok. nr.: 1968921
Folketingets Sundhedsudvalg har den 11. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
35 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 35:
”Mener
ministeren, at det er i overensstemmelse med principper om gennemsigtig-
hed i forhold til beslutninger i Medicinrådet, at dagsordener, referater m.v. fra
Taskforce for Rationel Lægemiddelanvendelse under den regionale lægemiddelko-
mité, ikke er tilgængelige for offentligheden, og at læger m.fl. dermed ikke har ad-
gang til at vurdere begrundelser for afslag på de konkrete sager?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Danske Regioner,
som jeg kan henholde mig til:
”Danske Regioner har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende ud-
talelse i Region Hovedstaden, hvortil vi kan henholde os:
Det er korrekt, at dagsordener for og referater af møder i Region Hovedstadens Task
Force for Rationel Medicinanvendelse på Hospitalerne, som er nedsat under Den Regi-
onale Lægemiddelkomité, ikke er offentlige. Det er imidlertid ikke korrekt, at den be-
handlende læge ikke har adgang til taskforcens vurderinger om individuel ibrugtag-
ning af lægemidler, som ikke er anbefalet som standardbehandling af Medicinrådet.
Den behandlende læge kan ansøge taskforcen om en vurdering af ibrugtagning af et
lægemiddel, som ikke er anbefalet som standardbehandling af Medicinrådet, til en
konkret patient. På baggrund af ansøgningen, som bl.a. indeholder information om
lægemidlet og patientens detaljerede sygehistorie, og ofte opfølgende dialog med an-
søger udarbejder Klinisk Farmakologisk Afdeling et udkast til vurdering. Taskforcen får
udkastet tilsendt via e-mail, og i langt de fleste tilfælde vil godkendelsen af udkastet
ske skriftligt. I særligt komplekse sager kan taskforcen dog vælge at drøfte vurderin-
gen på et møde. Af vurderingerne fremgår argumenterne for og imod at anbefale be-
handlingen. Den endelige vurdering fremsendes til den ansøgende læge og dennes af-
delings- og hospitalsledelse.
For at sikre patienternes anonymitet og beskyttelse i forhold til gældende databeskyt-
telseslovgivning er taskforcens vurderinger ikke offentlige, da patienterne, selv uden
angivelse af navn eller cpr-nummer, ofte vil kunne identificeres pga. de sjældne diag-
noser og personkarakteristik.
Det er forventningen, at det aftales lokalt mellem den behandlende læge og dennes
ledelse, hvordan vurderinger behandles og kommunikeres til såvel andre læger (f.eks.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm., om det er i overensstemmelse med principper om gennemsigtighed i forhold til beslutninger i Medicinrådet, at dagsordener, referater m.v. fra Taskforce for Rationel Lægemiddelanvendelse under den regionale lægemiddelkomité, ikke er tilgængelige for offentligheden, til sundhedsministeren
i afdelingen) som den enkelte patient og dennes pårørende. Vurderingen er et beslut-
ningsstøtteredskab til den behandlende læge og dennes ledelse og er således skrevet i
klinisk fagsprog.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Lin Krarup
Side 2