Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2534118_0001.png
Regeringen
Danske Regioner
Aftaletekst – Afvikling af efterslæb og normalisering af ventetider
11. februar 2022
Det danske sundhedsvæsen har igennem hele Covid-19 epidemien stået i en eks-
traordinær situation. Gennem de tre bølger med Covid-19 har det været nødven-
digt for regionerne at omstille den planlagte aktivitet for at kunne prioritere pati-
enter med akutte og livstruende sygdomme. Regionerne har desuden løbende af-
viklet de behandlinger, der er blevet udskudt under de første bølger af Covid-19.
Det har krævet en stor indsats af alle personalegrupper. Regionerne har samtidigt
gennemført en stor indsats med drift af teststindsatsen og udrulning af vaccinati-
onsprogrammet.
Bemandingsmæssige udfordringer og en tredje Covid-19-bølge har betydet, at sy-
gehuskapaciteten i anden halvdel af 2021 har været udfordret igen og fortsat udgør
en udfordring. Regionerne har iværksat en række tiltag for at øge kapaciteten gen-
nem aflastning på tværs af faggrupper. Samtidig blev der i lyset af den usikkerhed,
der var om presset på sygehusene henover vinteren, med finanslovsaftalen for
2022 givet et ekstraordinært løft af den regionale økonomi på 1 mia. kr. til at
understøtte fastholdelse og aktivitet henover vinterperioden.
I store dele af sygehusområdet er aktiviteten blevet opretholdt som normalt hen-
over 2021, som omfatter hele det akutte område og den del af det planlagte område,
der har tidskritisk karakter.
I den del af sygehusområdet, der vedrører planlagt, ikke-tidskritisk behandling, her-
under bl.a. operationer og øvrige ambulante behandlinger, er dele af aktiviteten
imidlertid blevet udskudt. Regionerne forventer, at aktivitetsniveauet vil være ned-
sat et stykke ind i 2022 endnu. For den enkelte patient kan en udskydelse af en
operation eller anden behandling være forbundet med fysiske gener og usikkerhed
i patientens hverdag, også selvom der ikke er tale om akutte eller livstruende for-
hold.
Regeringen og Danske Regioner er i forlængelse heraf enige om vigtigheden af, at
behandlingsefterslæbet på det planlagte, ikke-tidskritiske område afvikles hurtigst
muligt, så patienterne ikke oplever længere ventetid end normalt. Det er en fælles
ambition, at efterslæbet afvikles i løbet af 2022, men der er opmærksomhed på, at
der kan være særlige omstændigheder eller forhold på enkelte områder.
Regionerne har anvendt den private kapacitet i et ekstraordinært omfang til at af-
vikle behandlinger under Covid-19. Regionerne vil fortsat sikre, at den private ka-
pacitet anvendes i videst muligt omfang til at afhjælpe pukkelafviklingen. Regerin-
gen og Danske Regioner er enige om, at det er et centralt hensyn, at der ikke sta-
digt sker en utilsigtet udhuling af bemandingen på de offentlige sygehuse. Parterne
vil drøfte med Sundhed Danmark en overordnet forståelse om, hvordan de pri-
vate sygehuse bedst muligt kan indgå i planen for at afvikle puklen, således at de i
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om hvornår, at efterslæbet på planlagt kirurgi er afviklet, til sundhedsministeren
Side 2 af 4
perioden i videst muligt omfang prioriterer kapacitet til patienter henvist fra regio-
nerne.
Sygehusene står over for en anden situation end op til vinteren, hvor der var frygt
for pandemiens udvikling. Sygehusene kom igennem december og januar bedre
end frygtet, og covid-19 er ikke længere karakteriseret som samfundskritisk, men
sygehusene er fortsat ikke på fuldt aktivitetsniveau.
Regeringen vil sikre de nødvendige ressourcer til afvikling af den udskudte aktivi-
tet. Det vil bl.a. omfatte indsatser som merarbejdsbetaling for ekstraaktivitet på
sygehusene og afvikling af aktiviteter på private sygehuse.
Regeringen og Danske Regioner vil endvidere løbende drøfte, om der på samme
måde som under epidemien er behov for reguleringsmæssige tiltag for at under-
støtte regionernes indsats. Under epidemien oprettede regionerne fx en jobbank
for pensionerede medarbejdere, og Folketinget muliggjorde, at de ikke derved blev
modregnet i pensionen. Det blev også gjort muligt for studerende, der arbejder i
COVID-19-beredskabet, at kunne tjene mere også i 2022 uden at blive modregnet
i SU.
Regionerne vil endvidere samarbejde på tværs af landet, så kapaciteten i hele lan-
det udnyttes bedst muligt, og så der ikke opstår markante landsdækkende forskelle
i ventetider. For nogle patienter vil forskellene dog betyde, at der kan blive behov
for at transportere sig længere for at opnå kortere ventetid.
Regeringen og Danske Regioner er enige om vigtigheden af, at patienterne hur-
tigst muligt modtager information om, hvornår de kan forvente behandling samt
bliver vejledt i forhold til, hvor de kan finde de korteste ventetider, herunder om
deres ret til såvel frit som udvidet frit sygehusvalg samt ret til hurtig udredning.
Parterne er samtidig enige om, at det fortsat er afgørende at håndtere den øvrige
indsats i sygehusvæsenet - herunder den akutte og livstruende indsats samt den
øvrige medicinske behandling. Sundhedspersonalet på disse områder har gennem
hele pandemien holdt sundhedsvæsenet i gang. Det er centralt, at nyhenviste pati-
enter fortsat kan blive hurtig udredt i henhold til udredningsretten samtidig med,
at patienter med kræft og hjerteproblemer fortsat får hurtig udredning og behand-
ling i overensstemmelse med de gældende regler og retningslinjer. Dette vil par-
terne følge løbende.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om hvornår, at efterslæbet på planlagt kirurgi er afviklet, til sundhedsministeren
Side 3 af 4
Opfølgning på aftalen
Der er enighed om, at Danske Regioner på baggrund af bidrag fra de enkelte regi-
oner kvartalsvist udarbejder en skriftlig status for afviklingen af behandlingsefter-
slæbet, første gang april 2022, der drøftes ved møder i Sundhedsministeriet med
deltagelse af regionsformænd fra alle regioner og Danske Regioner.
Der er endvidere enighed om, at Danske Regioners kvartalsvise status skal for-
holde sig til relevante indikatorer. I den forbindelses ses bl.a. på udviklingen i akti-
viteten for planlagte operationer (offentlig og privat), udviklingen i de forventede
ventetider for et udsnit af behandlingstyper på de relevante ventetidsområder og
udviklingen i intensiv kapacitet, overholdelsen af udredningsretten samt standard-
forløbstider på kræftområdet. Der er opmærksomhed på, at der vil gå noget tid,
før afviklingen af efterslæbet kan aflæses i indikatorerne.
Status på regionernes arbejde blive fulgt og drøftet månedligt, bl.a. med udgangs-
punkt i de relevante indikatorer, i en taskforce mellem Sundhedsministeriet, Dan-
ske Regioner, Finansministeriet og Sundhedsstyrelsen.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om hvornår, at efterslæbet på planlagt kirurgi er afviklet, til sundhedsministeren
2534118_0004.png
Side 4 af 4
Bilag: Indikatorer som indgår i opfølgningen på aftalen
Tabel 1
Liste over indikatorer, der danner grundlag til regionernes vurdering af pukkelafviklingen.
Dimension
Operationalisering
For særligt relevante behandlinger med forhøjet ventetid
følges medianniveauet for hele landet under ét for offentlige
sygehuse. Konkret afgrænsning aftales i den nedsatte
Ventetider
taskforce.
Erfarede ventetider på alle behandlinger pr. kvartal og
region.
1)
Udførte planlagte/akutte operationer (privat og offentlig ) pr.
mdr. fordelt på regioner.
Opgøres på nationalt og regionalt niveau og udvalgte
hovedgrupper af operationstyper til opfølgning med lange
forventede ventetider.
Udførte planlagte/akutte ambulante kontakter (privat og
offentlig ) pr. mdr. fordelt på regioner.
Henvisning til udredning.
Udførte planlagte operationer pr. mdr. fordelt på region.
Sygehusaktivitet
Den private kapcitetsanvendelse
Henviste patienter til private pr. mdr. fordelt på region.
Overholdelse af udredningsret fordelt pr. region. pr. kvartal.
Udredningsretten i både somatik og psykiatrien
Ventetid til udredning fordelt pr. region pr. kvartal.
Standardforløbstiderne på kræft- og
hjerteområdet
Kapacitet på det akutte og intensive område.
Forløbstider på kræft- og hjerteområdet pba. SST’s taskforce
for patientforløb.
Antal patienter og kapacitet på intensiv pladser pr. kvartal
fordelt på regioner.
1) De erfarede ventetider er bagudrettede og vil derfor først vise reducerede ventetider ca. et halvt år efter, at de
forventede ventetider er reduceret.