Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2533498_0001.png
 
Folketingets Sundhedsudvalg 
Holbergsgade 6 
DK‐1057 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W http://sum.dk/  
 
 
Dato: 24‐02‐2022 
Enhed: NAERSOM 
Sagsbeh.: DEPNSLA 
Sagsnr.: 2202136 
Dok. nr.: 2135275 
 
 
 
Folketingets Sundhedsudvalg har den 27. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 
333 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.  Spørgsmålet er stillet 
efter ønske fra Liselott Blixt (DF). 
 
Spørgsmål nr. 333:  
”I Danmark er ventetiden til dermatologisk behandling op til 34 uger, hvilke i høj grad 
begrænser danske patienters levevilkår. Hvad er ministerens målsætning for at ned‐
bringe ventetiden, og hvilke initiativer vil ministeren iværksætte for opnå dette?” 
 
Svar: 
Der er indhentet bidrag fra Danske Regioner til besvarelsen af spørgsmålet. Danske 
Regioner oplyser følgende: 
 
”Ventetid til praktiserende dermatologer opgøres i forhold til en ikke akut 1. konsul‐
tation. Ventetiden opgøres ikke særskilt for enkelte diagnoser. Ventetiden for den en‐
kelte patient fastsættes på baggrund af en faglig visitation i forbindelse med patien‐
tens kontakt til dermatologipraksis. Som en del af den faglige visitation indgår en vur‐
dering af, hvor akut patientens situation er. Patienter med subakutte eller akutte til‐
stande ses langt hurtigere end de ventetider, der fremgår på sundhed.dk, som alene 
opgøres i forhold til ikke akutte patienter. 
 
Den gennemsnitlige ventetid til praktiserende speciallæge fremgår af nedenstående 
tabel: 
Region 
Jan‐18 
Jan‐19 
Jan‐20 
Jan‐21 
Jan‐22 
Nordjylland 
23,2 
17,1 
14 
17,3 
18,1 
Midtjylland 
17,2 
20,9 
22,5 
23,8 
27,6 
Syddanmark 
14,4 
18,1 
17,2 
17,4 
17,4 
Hovedstaden 
7,4 
7,7 
10,3 
Sjælland 
14,8 
14,3 
15,9 
18,1 
18,2 
Samlet 
12,7 
13,4 
13,8 
15,3 
16,5 
 
Som det fremgår af tabellen, så er den gennemsnitlige ventetid i januar 2022 på 16,5 
uger i hele landet gående fra 10,3 uger i Region Hovedstaden til 27,6 uger i Region 
Midtjylland. Ventetiderne kan selvfølgelig variere fra speciallæge til speciallæge, så 
der hos nogle speciallæger vil være længere ventetid end gennemsnittet, ligesom 
nogle er under gennemsnittet. Dette kan eks. hænge sammen med søgningen til den 
enkelte speciallæge, herunder eks. også den geografiske beliggenhed.” 
 
Derudover oplyser Danske Regioner: 
”Det er op til den enkelte region at tilrettelægge eget behandlingstilbud, herunder 
beslutte hvor mange speciallægepraksis, der skal være inden for et givet speciale 
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 339: Spm. om ministeren finder det hensigtsmæssigt, at danske patienters mulighed for at blive tilset af hudlæger afhænger af patienternes bopæl, til sundhedsministeren
 
samt hvordan opgavesnittet mellem f.eks. hospitalerne og speciallægepraksis skal 
være.  
 
I speciallægepraksis varetages de ikke specialiserede behandlinger (hovedfunktionsni‐
veau) og hospitalet tager sig i højere grad af den specialiserede behandling. Det er 
Sundhedsstyrelsens specialevejledning, der angiver hvilke behandlinger, der er hhv. 
hoved‐ og regionsfunktioner.  
 
For den enkelte patient fastsættes tiden til en konsultation på baggrund af en faglig 
visitation, når patienten kontakter speciallægen. Som en del af den faglige visitation 
indgår en vurdering af, hvor akut patientens situation er. Patienter med subakutte el‐
ler akutte tilstande ses langt hurtigere end de ventetider, der fremgår på sundhed.dk, 
som alene opgøres i forhold til ikke akutte patienter.  
 
Den 1. januar 2021 trådte en aftale mellem Foreningen af Praktiserende Speciallæger 
og Regionernes Lønnings‐ og Takstnævn (RLTN) om henvisningsreglerne for dermato‐
logisk speciallægepraksis i kraft. Aftalen sikrer overordnet, at patienter kan blive tilset 
for flere tilstande i én konsultation.   
 
Hensigten med aftalen er at undgå, at patienterne sendes tilbage til almen praksis 
med henblik på en ny henvisning, hvis de har flere tilstande der bør tilses. Aftalen gør 
det også tydeligere for almen praksis, hvornår der skal henvises til dermatologisk spe‐
ciallægepraksis.   
 
Aftalen bør på sigt bidrage til, at patienter kan få behandlet deres tilstande på færre 
konsultationer, og de patienter, der behandles i speciallægepraksis, får et bedre for‐
løb og kortere ventetid. Aftalen trådte i kraft den 1. januar 2021.” 
 
 
Jeg kan henholde mig til ovenstående og vil tilføje, at en ventetid på 34 uger er for 
lang. Det er en høj prioritet for regeringen, at man kan modtage behandling af høj 
kvalitet inden for en rimelig afstand, lige meget hvor i landet man bor. Det er derfor 
positivt, at overenskomstparterne har igangsat initiativer, som har til formål at redu‐
cere ventetiderne.  
 
Det bemærkes desuden, at det af Foreningen Af Praktiserende Speciallæger og Dan‐
ske Regioners fælles vision fra 2021 fremgår som et mål at forbedre adgangen til spe‐
ciallægepraksis og skabe flere nære tilbud, bl.a. ved at speciallæger kan arbejde en 
eller flere dage om ugen i et yderområde i en delt praksis og vha. øget brug af video‐
konsultationer og digitale løsninger.  
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Magnus Heunicke      /      Nanna Søndergaard Lauritzen 
 
Side 2