Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2521401_0001.png
TALE
Samrådsspørgsmål D om arbejdsforholdene
hos smitteopsporingen under Styrelsen for
Patientsikkerhed (afholdes den 27. januar
2022)
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål D stillet af Karsten Hønge (SF)
I en række artikler i Ekstra Bladet og akademikerbladet beskrives det, hvordan an-
satte hos vikarbureauet Moment, der arbejder i coronaopsporingen, arbejder i
strid med arbejdsmiljø- og vikarloven, og bliver udsat for dårlige og potentielt
sundhedsskadelige arbejdsforhold i deres arbejde for Styrelsen for Patientsikker-
hed. Ministrene bedes på den baggrund besvare følgende spørgsmål:
1. Vil ministrene redegøre for, hvorfor Styrelsen for Patienssikkerhed benyt-
ter vikarbureauer til smitteopsporing i stedet for at ansætte folk i Staten på
midlertidige kontrakter?
2. Mener ministrene, at det er hensigtsmæssigt, at en statslig arbejdsplads
ikke har tillidsrepræsentanter eller arbejdsmiljørepræsentanter for vika-
rerne?
3. Hvad vil ministrene gøre for, at Styrelsen for Patientsikkerhed sikrer, at
arbejdsmiljøloven overholdes, når de benytter vikarbureauer?
4. Mener ministrene, at det er gavnligt for den nationale smitteopsporing at
have en arbejdsplads, hvor der er hyppig udskiftning af personalet grundet
usikre og utrygge arbejdsforhold?
5. Hvilken plan har ministrene for at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø for
de ansatte i smitteopsporingen, med udsigten til mange nye ansatte i en
længere periode med covid-19?
Der henvises til artiklerne: »Kaos hos coronaopsporingen« i Ekstra Bladet den 30.
oktober 2021, »En decideret giftig arbejdsplads« i Ekstra Bladet den 31. oktober
2021 og »Ansatte fik ikke løn under sygdom - nu skal vikarfirma i Arbejdsretten « i
Akademikerblade den 31. maj 2021.
27. januar 2022
J.nr.
CAPA
Can Garip Sarialtun
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til beskæftigelsesministeren
[Indledning]
Tak til udvalget og spørgeren for at indkalde til
dette samråd.
Jeg vil gerne indledningsvist påpege, at vi har delt
besvarelsen af samrådsspørgsmålene, og at jeg
som beskæftigelsesminister primært har fokus på
det, der vedrører Arbejdstilsynets tilsyn, reglerne
om vikarerne, arbejdsmiljørepræsentanter og til-
lidsrepræsentanter. Ud over det henviser jeg til
sundhedsministerens besvarelse.
Jeg vil også gerne understrege, at jeg som minister
ikke har mulighed for at gå ind i den konkrete sag.
Når det er sagt, vil jeg gerne slå fast, at arbejdsfor-
holdene på
alle
danske arbejdspladser selvfølgelig
skal være sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarlige. Det er arbejdsgiverens ansvar at sørge
for det.
[Om Arbejdstilsynets tilsyn og overholdelse af
arbejdsmiljøreglerne]
Som jeg tidligere har orienteret sundhedsudvalget
om i to udvalgssvar, så har Arbejdstilsynet oplyst,
at de fra marts 2020 og frem til december 2021 har
2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til beskæftigelsesministeren
gennemført fem tilsynsbesøg hos smitteopsporin-
gen.
Arbejdstilsynet har reageret over for de overtræ-
delser af arbejdsmiljølovgivningen, som de har
konstateret under besøgene. Arbejdstilsynet har
konkret afgivet fire reaktioner vedrørende arbejds-
miljøforholdene hos smitteopsporingen.
Det drejer sig om ét strakspåbud om beskyttelse af
de ansatte mod coronasmitte, én afgørelse uden
handlepligt om at sikre adgangsveje samt to aftale-
forløb om henholdsvis mistanke om uklare krav i
arbejdet og mistanke om udsættelse for krænkende
handlinger.
De to aftaleforløb er blevet accepteret af Styrelsen
for Patientsikkerhed.
Det betyder, at de skal arbejde med de to konkrete
arbejdsmiljøproblemer, og at Arbejdstilsynet un-
dervejs vil tilbyde hjælp og vejledning til virksom-
heden. Når aftalen er udløbet, foretager Arbejdstil-
synet et kontrolbesøg for at sikre, at forholdene er
forbedret og at de overholder reglerne.
Arbejdstilsynets tilsyn og reaktioner er for mig et
udtryk for, at vi, også under en global pandemi,
har en velfungerende og tilstedeværende kontrol
3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til beskæftigelsesministeren
med arbejdsmiljøforholdene på de danske arbejds-
pladser.
[Om vikarer]
I forhold til vikarer, så skal der ikke herske nogen
tvivl om, at arbejdsmiljølovgivningen naturligvis
også
gælder for vikarer
også under en pandemi
som den, vi oplever lige nu.
Om selve brugen af vikarer, så er det en lokal be-
slutning, om statslige arbejdspladser anvender vi-
karer eller benytter midlertidige ansættelser.
Om vikarers løn- og arbejdsvilkår, så gælder vi-
karlovens regler. Det betyder blandt andet, at det
er vikarbureauets ansvar at sikre, at de udsendte
vikarer har arbejdsvilkår svarende til vilkårene på
brugervirksomheden.
Det gælder, medmindre vikarbureauet er omfattet
af en landsdækkende overenskomst indgået af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Dan-
mark.
Hvis det er tilfældet, så anses vikarerne for at være
sikret betryggende vilkår efter vikarbureauets
overenskomst, selvom brugervirksomheden har
4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til beskæftigelsesministeren
bedre vilkår på enkelte punkter, eksempelvis i for-
hold til løn under sygdom.
[Om tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter]
Når det gælder tillidsrepræsentanter og arbejdsmil-
jørepræsentanter tror jeg ikke, der er megen tvivl
om, at jeg er stor fortaler for, at lønmodtagere er
repræsenteret på den enkelte arbejdsplads.
Det gælder uanset, om der er tale om en privat el-
ler offentlig arbejdsplads.
Men det er vigtigt at være opmærksom på, at ram-
merne for tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljøre-
præsentanter er forskellige.
Når det gælder
tillidsrepræsentanter,
så er der ikke
lovgivning herom. Men arbejdsmarkedets parter
har i overenskomsterne aftalt regler om tillidsre-
præsentanter.
Det er derfor en forudsætning, at der er tegnet
overenskomst med bestemmelser om tillidsrepræ-
sentanter, for at de ansatte på arbejdspladsen kan
vælge en tillidsrepræsentant.
5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til beskæftigelsesministeren
Repræsentation for vikarerne på brugervirksomhe-
den er dog ikke ét af de vilkår, som vikarerne
skal
være omfattet af.
Omvendt er der ikke noget til hinder for, at bruger-
virksomheden vælger også at lade regler og vilkår
om repræsentation gælde for vikarerne i bureauet.
Derudover vil jeg gerne understrege, at jeg lægger
meget vægt på, at der på danske arbejdspladser er
et velfungerende samarbejde om sikkerhed og
sundhed.
Reglerne på området er klare: i virksomheder med
10 eller flere ansatte skal samarbejdet om sikker-
hed og sundhed foregå i en arbejdsmiljøorganisa-
tion, og de ansatte skal vælge én eller flere ar-
bejdsmiljørepræsentanter.
Arbejdsmiljøorganisationen dækker også vikaran-
satte, og det er arbejdsgiveren, arbejdslederne og
de ansatte, der sammen fastsætter antallet af med-
lemmer i arbejdsmiljøorganisationen.
Hvis Arbejdstilsynet på et tilsynsbesøg konstate-
rer, at virksomheden ikke har en arbejdsmiljøorga-
nisation og dermed ingen arbejdsmiljørepræsen-
tanter, får virksomheden et påbud om at etablere
en arbejdsmiljøorganisation.
6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til beskæftigelsesministeren
[Om personale]
Når det gælder personalet i smitteopsporingen vil
jeg gerne understrege, at vi skylder en særlig tak
til de mange ansatte, der hver dag knokler i kam-
pen mod pandemien.
Med hensyn til fastholdelse af de mange medarbej-
dere i smitteopsporingen, som hver dag udfører
vigtige og samfundskritiske opgaver, vil jeg hen-
vise til sundhedsministerens efterfølgende besva-
relse.
[Afrunding]
Til slut behøver jeg næppe gentage, at det er ar-
bejdsgiverens ansvar at sikre et sundt og sikkert
arbejdsmiljø for de ansatte.
Jeg mener, at et velfungerende samarbejde mellem
ledelse og ansatte er en vigtig forudsætning for at
kunne skabe et godt arbejdsmiljø på alle arbejds-
pladser i Danmark.
Det gælder ikke mindst under en pandemi.
Tak for ordet.
7