Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2521673_0001.png
Sundhedsministeriet
Enhed: ELU
Sagsbeh.: DEPMJK
Koordineret med:
Sagsnr.: 2112528
Dok. nr.: 1873024
Dato: 21-01-2022
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Folketinget den 27. januar 2022]
Besvarelse af samrådsspørgsmål D og Q
[Samrådsspørgsmålene er indsat først i talepapiret, talen
begynder på side 3]
Samrådsspørgsmål D stillet af Karsten Hønge (SF) til
sundhedsministeren og beskæftigelsesministeren:
”I en række artikler i Ekstra Bladet og akademikerbladet
beskrives det, hvordan ansatte hos vikarbureauet Moment,
der arbejder i coronaopsporingen, arbejder i strid med
arbejdsmiljø- og vikarloven, og bliver udsat for dårlige og
potentielt sundhedsskadelige arbejdsforhold i deres arbejde
for Styrelsen for Patientsikkerhed. Ministrene bedes på den
baggrund besvare følgende spørgsmål:
1. Vil ministrene redegøre for, hvorfor Styrelsen for
Patienssikkerhed benytter vikarbureauer til smitteopsporing i
stedet for at ansætte folk i Staten på midlertidige kontrakter?
2. Mener ministrene, at det er hensigtsmæssigt, at en statslig
arbejdsplads ikke har tillidsrepræsentanter eller
arbejdsmiljørepræsentanter for vikarerne?
3. Hvad vil ministrene gøre for, at Styrelsen for
Patientsikkerhed sikrer, at arbejdsmiljøloven overholdes, når
de benytter vikarbureauer?
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til sundhedsministeren
2521673_0002.png
4. Mener ministrene, at det er gavnligt for den nationale
smitteopsporing at have en arbejdsplads, hvor der er hyppig
udskiftning af personalet grundet usikre og utrygge
arbejdsforhold?
5. Hvilken plan har ministrene for at sikre et sundt og sikkert
arbejdsmiljø for de ansatte i smitteopsporingen, med
udsigten til mange nye ansatte i en længere periode med
covid-19?
Der henvises til artiklerne: »Kaos hos coronaopsporingen« i
Ekstra Bladet den 30. oktober 2021, »En decideret giftig
arbejdsplads« i Ekstra Bladet den 31. oktober 2021 og
»Ansatte fik ikke løn under sygdom - nu skal vikarfirma i
Arbejdsretten « i Akademikerblade den 31. maj 2021.
Samrådsspørgsmål Q stillet af Susanne Zimmer (UFG)
til sundhedsministeren:
I en artikel i Ekstra Bladet 31/10-21 (”En decideret giftig
arbejdsplads”) blev det via en arbejdspladsvurdering (APV)
tydeliggjort om arbejdsforholdene i Smitteopsporingen under
Styrelsen for Patientsikkerhed, at medarbejderne er udsat for
dårlige arbejdsforhold og potentielt sundhedsskadelige
forhold, og at en stor del af både medarbejdere og deres
nærmeste ledere er vikaransatte.
a. Vil ministeren redegøre for udviklingen i de fysiske og
psykiske arbejdsforhold i Smitteopsporingen fra først på året
og frem til dags dato?
b. Er der stadig vikaransatte medarbejdere, hvis nærmeste
leder også er vikaransat?
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til sundhedsministeren
2521673_0003.png
c. Hvordan vil Styrelsen for Patientsikkerhed fremadrettet
sikre sig gode fysiske og psykiske arbejdsforhold for de
ansatte som baggrund for en effektiv smitteopsporing?
d. Er der en plan for, hvordan en eventuel forværring af
coronasmittesituationen og dermed en nødvendig optrapning
af smitteopsporingen skal håndteres?”
***
[TALEN BEGYNDER HER]
[Indledning]
Jeg vil også starte med at slå fast, ligesom
beskæftigelsesministeren gjorde, at jeg og regeringen
selvfølgelig har den grundholdning, at der skal være
ordentlige arbejdsforhold – det skal der være generelt – det
skal der selvfølgelig være i staten, det skal være sikkert det
skal være sundt at gå på arbejde og det er en selvfølge.
Derfor gør historier om dårlige arbejdsforhold overealt hvor
de kommer indtryk, og konkret er det jo en historie i
Ekstrabladet, hvor modige medarbejdere har stået frem om
arbejdsforholdene i Coronaopsporingen – det gør et stort
indtryk.
Vel kan man have en vis forståelse for, at der i
ekstraordinære situationer kan være særlige udfordringer.
Men det ændrer ikke ved, at statslige – og andre
arbejdspladser – til enhver tid bør gøre alt, hvad man kan, for
at sikre et godt arbejdsmiljø.
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til sundhedsministeren
Og jeg også sige, ja vi har været igennem denne her krise,
det har vi jo været, og der har været mange der har gjort
noget ekstraordinært – og stor tak for det – så må det ikke
betyde – og det må aldrig være en undskyldning for, at vores
normer skrider. Det er min klare holdning og forventning.
Og selvom der har været udfordringer og der har jo også
været konkrete ting, der kunne være håndteret bedre, så er
det, altså den tilgang, der gælder, når jeg ser på, hvordan
man i Coronaopsporingen skal arbejde med og har arbejdet
med at forbedre de problemer der jo uomtvisteligt har været
med arbejdsmiljøet i Coronaopsporingen.
Der er jo både noget bagudrettet og noget fremudrettet i de
her sæt af spørgsmål og det er jo logisk, at som
sundhedsminister har mit overordnede fokus jo været på, at
skulle have en, i denne her sammenhæng, robust og effektiv
smitteopsporing og i ved jo, at vi har opskaleret af mange
mange omgange – vi har også nedskaleret, opskaleret igen
osv. og der er også ændret i retningslinjer undervejs.
Som det vil fremgå af min besvarelse, så til forberedelse af
samrådet har jeg kun kunne svare på de konkrete spørgsmål
ved, at hente bidrag fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som
så har bidraget med de oplysninger de har, og også
Rigspolitiet, som har haft det lokale ansvar for driften og
organiseringen af arbejdsmiljøet på lokationerne i
Coronaopsporingen.
Godt, men jeg har to samrådsspørgsmål, som er stillet og jeg
vil jeg besvare dem samlet.
***
Side 4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til sundhedsministeren
[Opbygningen af Coronaopsporingen og brug af vikarer]
Først de dele af samrådsspørgsmålene, der primært rækker
bagud i tiden. Og der flere centrale ting, der går igen nemlig:
Hvordan har udviklingen i de fysiske og psykiske
rammer for Coronaopsporingen været?
Hvorfor anvender Coronaopsporingen vikarer?
Er det hensigtsmæssigt, at vikarerne ikke har
tillidsrepræsentanter eller arbejdsmiljørepræsentanter?
Og er det gavnligt med en hyppig udskiftning af
personalet grundet usikre og utrygge arbejdsforhold?
Nogle af spørgsmålene kunne være lidt retoriske i det, men
lad os gennemgå besvarelserne.
[Overordnet om udvikling i opgaven og rammer]
For at gøre det, så må vi tage tilbage til da
Coronaopsporingen startede og samtidig beskrive den
udvikling og den meget meget hastige opbygning, som er
sket undervejs i epidemiens udvikling.
Det er et væsentligt grundvilkår i Coronaopsporingen, at vi
konstant har skullet tilpasse os de nye udfordringer.
Og derfor har strukturen i opsporingen nå man ser det nu her
i helikopteren, på de sidste to år ændret sig undervejs og man
har inddraget forskellige samarbejdspartnere og løbende
også ændret organiseringen.
Side 5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til sundhedsministeren
Helt overordnet er man gået fra en arbejdsplads med 40
årsværk i sommeren 2020 her lidt over halvandet år efter der
er det en arbejdsplads med godt 1.700 årsværk. Altså jeg tror
det er det man kalder en gazelle virksomhed, hvis det var en
privat arbejdsplads. Det handler ikke om at finde
undskyldninger eller noget som helst, men det handler om
netop, hvad kan vi lære af disse sager.
***
[Fysiske rammer for Coronaopsporingen]
Nu vil jeg gennemgå, hvordan Coronaopsporingens fysiske
rammer har ændret sig fra starten af epidemien til i dag.
[Opbygning i 2020]
I den første periode af epidemien varetog Styrelsen for
Patientsikkerhed smitteopsporingen. I maj 2020 bliver
Rigspolitiet tilknyttet arbejdet og de stod for ledelsen og
driften af Jonstruplejren. De første vikarer fra firmaet
MOMENT, blev rekrutteret til styrelsen i juli 2020 og til
Rigspolitiet i september 2020.
1. oktober samme år blev Coronaopsporingen formelt en
selvstændig enhed under Styrelsen for Patientsikkerhed. På
daværende tidspunkt var det lokaliseret på Islands Brygge og
i Jonstruplejren. Rigspolitiet var ansvarlige for driften og
organisering af arbejdsmiljøet i Jonstruplejren.
Side 6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til sundhedsministeren
Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst, at der i november
2020 påbegyndes et arbejde med en ny
arbejdsmiljøorganisering på Islands Brygge, hvor der særligt
sættes fokus på håndsprit, rengøring, ventilation, pauser,
psykisk arbejdsmiljø, støj og sidenhen mundbind,
afstandsskiltning, ensretning, ergonomi m.m.
Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst, at Arbejdstilsynet
aflagde tilsynsbesøg i Coronaopsporingen på Islands Brygge
den 23. november 2020, dengang var der ikke bemærkninger
fra tilsynets side. I december samme år implementerede
STPS tilbud om kviktest på deres lokation på Islands
Brygge, hvor alle medarbejdere opfordres til testning.
[Opbygning i 2021]
Så kan vi, jo huske at samfunds smitten steg præcis i de
måneder i vinteren 2020/21, og derfor var det nødvendigt
opskalere kapaciteten i Coronaopsporingen. Det var en
beslutning, som jeg traf, altså som regeringen traf og det
betød, at vi i januar 2021 konkret, at Rigspolitiet fik ansvar
for yderligere to lokationer i Lautruphøj og Ørestaden.
Side 7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til sundhedsministeren
Vi har fået oplyst her til samrådet af Rigspolitiet, at
Arbejdstilsynet aflagde tilsynsbesøg i Jonstruplejren den 14.
januar 2021 – få dage efter lokationsudvidelsen og samtidig
med, at epidemien var på sit hidtil højeste. Rigspolitiet har
oplyst, at de påbegyndte arbejdet med en
arbejdsmiljøorganisering i Jonstruplejren, Lautruphøj og
Ørestaden i februar 2021. Og i maj 2021 blev arbejdet med
lokale APV’er iværksat. Samtidig blev der ansat en
”coronabetjent”, hvis opgaver var at påse, at afstandskrav og
andre smitteforebyggende tiltag blev overholdt på de her
lokationer.
For at skabe bedre fysiske rammer for alle ansatte i
Coronaopsporingen og for at styrke organiseringen og
ledelsen, blev Rigspolitiets tre lokationer og staben den 17.
juni 2021 samlet på en ny samlet lokation på Teglholmen i
Sydhavnen. I juli og august 2021 var det alene Rigspolitiet,
der varetog den overordnede ledelse, fortsat under STPS’s
faglige ledelse og dermed Rigspolitiet der havde ansvaret for
arbejdsmiljøet.
[STPS overtager ledelsen af den samlede Coronaopsporing]
Og STPS, altså Styrelsen for Patientsikkerhed, har oplyst, at
de den 1. september 2021 overtog ledelsen af
Coronaopsporingen og dermed også overtog
vikarkontrakten. Lige inden Rigspolitiets udfasning blev der
påbegyndt et arbejde med en ny samlet
arbejdsmiljøorganisering i Coronaopsporingen, og der blev
udskrevet valg til arbejdsmiljø- og
medarbejderrepræsentanter.
Side 8
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til sundhedsministeren
Så opsummerende, Coronaopsporingen var i vinteren
2020/21, hvor en del af de her historier er fra, fordelt på otte
forskellige lokationer, som er hastigt kommet op. Det er –
som netop nævnt - i dag tilpasset, så vikarerne i
Coronaopsporingen primært er samlet på én fysisk lokation i
Teglholmen. Og derudover har Coronaopsporingen også
medarbejdere ansat i Styrelsen, det er på Islands Brygge og
få pladser i Århus.
[Om fokus på fysisk og psykisk arbejdsmiljø]
Når det kommer til det fysiske og psykiske arbejdsmiljø
oplyser styrelsen, at der under hele perioden fra 2020 til nu
har været, som de beskriver et fokus på det fysiske og
psykiske arbejdsmiljø.
Og i den periode, der beskrives i Ekstra Bladets artikel, der
oplyser styrelsen, så også til mig, at der på grund af det de
bekskriver som de ekstraordinære omstændigheder ikke
været mulighed for at arbejde strategisk og forebyggende
med arbejdsmiljøet. I disse perioder er
arbejdsmiljørelaterede problemstillinger forsøgt løst løbende.
Er det jeg har fået oplyst.
***
Side 9
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til sundhedsministeren
[Om brug af vikarer]
Når det kommer til brug af vikarer har flere statslige
arbejdsgivere under epidemien generelt skullet løse nye,
samfundskritiske opgaver under et stort tidspres, og
omstændighederne omkring corona har gjort det vanskeligt
at sådan langtidsplanlægge langtid fremover. Det gælder
selvfølgelig også Coronaopsporingen, der har været et stort
behov for hurtig rekruttering af medarbejdere til løsning af
de hastende opgaver.
Og vurderingen er hos styrelsen, ansættelsen af vikarer har
bidraget til, at kapaciteten i Coronaopsporingen har kunne
op- og nedjusteres i takt med, at epidemien har udviklet sig
og bølgerne har ramt Danmark.
Og det har været vigtigt for os, netop og kunne opskalere,
når smitten steget. Det er også det der er i tråd med
Ekspertgruppen. Det er sådan en gruppe af uafhængige
eksperter, som har rådgivet regeringen og også rådgivet
folketinget. Ekspertgruppen for en langsigtet strategi for et
genåbnet Danmark, de anbefaler netop, at der skal være et
grundberedskab til smitteopsporing, som kan op- og
nedskaleres alt efter, hvordan smitten i samfundet udvikler
sig, og hvilken betydning smitten har for vores sygehuse.
[Om hensigtsmæssigheden ved, at vikarerne ikke har
tillidsrepræsentanter eller arbejdsmiljørepræsentanter]
Så omkring, om det er hensigtsmæssigt, at vikarerne i ikke
har tillidsrepræsentanter eller arbejdsmiljørepræsentanter.
Det følger forskellene af de overenskomstmæssige rammer.
Styrelsen har oplyst, at i det daglige arbejdsmiljøarbejde er
Side 10
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til sundhedsministeren
der samme fokus på vikarernes arbejdsmiljøvilkår nu, som
for medarbejderne, der er ansat i styrelsen, og vikarerne kan
indgå i arbejdsmiljøarbejdet som medarbejderrepræsentanter,
men ikke som arbejdsmiljørepræsentanter med beskyttelse
efter arbejdsmiljøloven.
Som jeg nævnte før, overtog styrelsen ledelsen for vikarerne
i september 2021. I den forbindelse aftalte styrelsen med
vikarbureauet MOMENT, at Coronaopsporingen skal
organisere arbejdsmiljøarbejdet for vikarerne. Styrelsen har
sikret en samlet struktur for arbejdsmiljøarbejdet for at
kunne afdække og løse arbejdsmiljøproblemerne for både
Styrelsens ansatte og vikaransatte.
[Om vikaransatte ledere i Coronaopsporingen]
Så spørges der også til, om der stadig er vikaransatte
medarbejdere, der har ledelsesansvar i Coronaopsporingen.
Og det har jeg lavet et svar på til Sundhedsudvalget spm. 182
besvaret vi den 20. december, styrelsen oplyste der i svaret,
at der ikke er nogen vikarer, der har lederroller i
Coronaopsporingen, og at personaleansvaret og
ledelsesretten over vikarerne ligger hos MOMENT. De
omtalte teamansvarlige og vagthavende teamansvarlige er pr.
15. januar 2022 erstattet af Styrelsen for Patientsikkerheds
ansatte teamledere, der varetager driftskoordinering, men
fortsat ikke har personaleansvar, ansvaret her ligger hos
MOMENT.
[Om hyppig udskiftning af de ansatte]
I forhold til spørgsmålet omkring hyppig udskiftning af
medarbejdere, der kan jeg oplyse, at STPS i december 2021
Side 11
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til sundhedsministeren
forlængede både STPS’s og vikaransatte i
Coronaopsporingen til marts 2022.
Og vi har fået oplyst, at langt størstedelen af de vikarer her
og medarbejderne takkede ja til den her forlængelse.
***
[Fremadrettede løsninger for at sikre et bedre fysisk og
psykisk arbejdsmiljø]
Så efter denne her gennemgang indtil nu, så vil jeg redegøre
for de dele af samrådsspørgsmålene, som handler om det
fremadrettede sigte.
I forbindelse med samlingen af lokationerne for
Coronaopsporingen på Teglholmen og Islands Brygge, så har
styrelsen oplyst, at der i dag er bedre muligheder, de mener
det er langt bedre muligheder, end tidligere, for at arbejde
strategisk og forebyggende med arbejdsmiljøet.
Styrelsen har oplyst, at de siden overtagelsen af den samlede
ledelse fra 1. september har arbejdet videre med at sikre
arbejdsmiljøet og har i den forbindelse lagt et stort arbejde i
at få en samlet struktur for organiseringen af
arbejdsmiljøarbejdet i Coronaopsporingen. Jeg har allerede
nævnt nogle af initiativerne.
Som følge af seneste besøg fra Arbejdstilsynet har
Coronaopsporingen indgået aftaleforløb med Arbejdstilsynet
om at løse de aktuelle arbejdsmiljøproblemer der stadigvæk
er og STPS har gjort opmærksom på at følgende bl.a. er
igangsat:
Side 12
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 336: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 27/1-22 om arbejdsforholdene for ansatte, der arbejder i Smitteopsporingen, til sundhedsministeren
• Ugentlige møder i arbejdsmiljøgrupperne
• Arbejdsmiljø indgår som et fast punkt på ugentlige
ledermøder
• Der har i december 2021 været afholdt temamøde i
Arbejdsmiljøudvalget om vikarernes oplevelser af, at
der er uklare krav til arbejdet, hvor udfordringer og
løsningsforslag er blevet drøftet.
• Og derefter har direktionen besluttet at både STPS- og
vikaransatte skal være omfattet af den ALT-
undersøgelse – dvs. en arbejdspladsvurdering - som
løber af stablen primo 2022, for at kunne arbejde
videre med Coronaopsporingen som en samlet enhed.
Tak.
Side 13