Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2521020_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. januar 2022
Sikkerhedskontor I
Simon Bundegaard Erik-
sen
2021-0035-0259
2183846
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål N
fra Folketingets Sundhedsudvalg.
Samrådsspørgsmål N
Vil ministeren forklare regeringens tilsyneladende manglende indsats over
for livsfarlig og ulovlig omskæring i Danmark? Og hvordan vil regeringen
forhindre, at der kommer fremtidige sager om livsfarlig og ulovlig omskæ-
ring i Danmark?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Side 1/6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg har set dokumentaren ”Omskæring bag lukkede
døre”, der blev vist på TV2 i efteråret.
Jeg blev dybt forarget over at se, hvordan personer tilsy-
neladende rejser rundt og udfører uforsvarlige omskærin-
ger på små børn.
Det er rystende, at man kan finde på den slags. Det frem-
står i dokumentaren som farlig og ulovlig omskæring, og
det er ikke noget, der bør finde sted i Danmark.
Jeg forstår heller ikke, hvis forældre vil udsætte deres
børn for den slags farlige og ulovlige indgreb. Det, doku-
mentaren viser, er rent ud sagt forkasteligt. Og vi skal
gøre, hvad vi kan for at stoppe, at det finder sted i Dan-
mark.
[Arbejdsgruppens opdrag]
Ulovlig omskæring er et emne, der berører mange faglig-
heder.
Side 2/6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til justitsministeren
2521020_0003.png
Regeringen har derfor igangsat et arbejde på tværs af re-
levante ministerier.
Arbejdsgruppen har kigget på, hvad man kan gøre i Dan-
mark for at forhindre ulovlige omskæringer i at finde
sted.
Opdraget for arbejdsgruppen har for det første været at
undersøge, om vi kan gøre mere for kende til omfanget
af problemet.
Altså hvilke data der findes om omskæringer, og om der
er behov for yderligere, så vi kan have et stærkt tilsyn på
området.
Desuden har arbejdsgruppen kigget på, hvilke konkrete
initiativer der bør iværksættes for at få stoppet de om-
skæringer, der ikke foregår efter retningslinjerne på om-
rådet.
Det vil sundhedsministeren sige mere om lige om lidt.
Først vil jeg sige lidt om det strafferetlige værn på områ-
det, og hvilke data politiet har om ulovlige omskæringer.
Side 3/6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til justitsministeren
[Det strafferetlige værn]
Afhængig af de konkrete omstændigheder kan omskæ-
ring af drenge straffes efter straffelovens almindelige
voldsbestemmelser. Det har vi tidligere set domme på i
Danmark.
Om det er strafbart efter straffeloven beror på en konkret
vurdering af den enkelte sags omstændigheder, herunder
af om der må antages at foreligge et gyldigt samtykke
efter de almindelige strafferetlige principper.
Det må i den forbindelse bl.a. antages, at forældrene kan
give gyldigt samtykke til omskæring af et mindreårigt
drengebarn under forudsætning af, at omskæringen fore-
går under forsvarlige forhold.
Overtrædelse af straffelovens § 244 om såkaldt simpel
vold straffes som udgangspunkt med bøde eller fængsel
indtil 3 år, mens overtrædelse af straffelovens § 245 om
grov vold straffes med fængsel indtil 6 år.
I forhold til den konkrete sag, vi så i dokumentaren ”Om-
skæring bag lukkede døre”, der blev vist på TV2 i efter-
året, har Rigspolitiet oplyst, at Københavns Politi har
Side 4/6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til justitsministeren
indledt en efterforskning af de to mænd fra dokumenta-
ren.
Efterforskningen er fortsat verserende. Af hensyn til sa-
gens videre efterforskning er det begrænset, hvad politiet
i offentlighed kan oplyse om de foreløbige resultater af
efterforskningen. Og dermed er det også begrænset, hvad
jeg i et åbent samråd – eller i ikke-fortrolige udvalgsbe-
svarelser for den sags skyld – vil kunne oplyse om den
konkrete sag.
Københavns Politi har dog oplyst, at politikredsen aktivt
forfølger forskellige efterforskningsmuligheder mod de
to mistænkte mænd.
[Om data]
For så vidt angår politiets tal på det her område, så har
Rigspolitiet bl.a. foretaget en høring af samtlige politik-
redse med henblik på at afdække omfanget af anmeldel-
ser.
Her er fundet i alt 14 anmeldelser vedrørende ulovlig om-
skæring af drenge og mænd i perioden fra 1. januar 2018
og frem til perioden mellem den 13. – 19. januar 2022.
Tallene er dog forbundet med en betydelig usikkerhed.
Side 5/6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til justitsministeren
Politiet har altså kun kendskab til meget få sager på det
her område. Det er derfor også baggrunden for, at vi vil
tage nogle initiativer for at afdække, om der er et mør-
ketal derude, som myndighederne skal kende til.
Det er altså en forudsætning, at sager om ulovlig omskæ-
ring af drengebørn kommer frem i lyset og anmeldes til
politiet. Ellers kan politiet af gode grunde ikke bistå til at
dæmme op for disse uhyrlige sager.
Som sagt vil sundhedsministeren komme ind på de initi-
ativer, som vil blive iværksat på området. Bl.a. med hen-
blik på, at politiet modtager flere anmeldelser.
Tak for ordet.
Side 6/6