Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPFRE
Koordineret med:
Sagsnr.: 2201727
Dok. nr.: 2107608
Dato: 27-01-2022
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundhedsudvalget den 26.01 2022]
Besvarelse af samrådsspørgsmål N og P
Samrådsspørgsmål N
Vil ministrene forklare regeringens manglende indsats over
for livsfarlige og ulovlige omskæringer i Danmark. Hvordan
vil regeringen forhindre at der kommer fremtidige sager om
livsfarlige og ulovlige omskæringer i Danmark?
Samrådsspørgsmål P
Mener ministeren, at det er forsvarligt, at omskæringslægen
stadig kan virke som læge i det danske sundhedsvæsenet,
selv om han siden 2003 har været skyld i mindst 27 tilfælde
med komplikationer efter omskæringer, heraf mindst 16
tilfælde, der har været så alvorlige, at de har ført til
indlæggelser?
***
[Indledning]
Jeg vil først svare på samråd N i forlængelse af
justitsministeren og så på samråd P, som er henvendt til mig.
Lad os tage samråd N først.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til sundhedsministeren
[Besvarelse af spørgsmål N]
Det er grufuldt at se i de klip i TV2-dokumentaren, hvordan
omskæringer foregår fordækt og i det skjulte. Det er dybt
forkasteligt. Der må ikke herske tvivl om, at de, der udfører
ulovlige omskæringer, skal fanges og straffes.
Som justitsministeren har fortalt, har vi nedsat en
arbejdsgruppe, der havde til opgave at finde på initiativer,
der skal bekæmpe disse ulovligheder.
For situationen er jo, at de omskæringer, der blev vist i
dokumentaren – altså omskæringer, som hverken en læge
eller en læges medhjælp foretager – allerede i dag er
ulovlige. Det handler altså om at forebygge og bekæmpe
noget, der allerede i dag er ulovligt.
Derfor vil jeg nu uddybe de initiativer, vi kan tage i
sundhedsvæsenet, som både har til formål at forebygge
ulovlige omskæringer. Men som også skal sikre, at
oplysninger om ulovlige omskæringer kommer til politiets
kendskab. Der er en række ting, vi kan gøre.
[Foreslåede initiativer]
[Ny straffebestemmelse i autorisationsloven for ulovlige ikke-
terapeutiske omskæringer]
Vi lægger
for det første
op til at slå hårdere ned på disse
overtrædelser.
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til sundhedsministeren
Det er kun læger eller lægens medhjælp, der må foretage
ikke-terapeutiske omskæringer af drengebørn. Og lægen skal
være til stede fysisk. For ellers er det kvaksalveri. Og det er
forbudt efter autorisationsloven.
Den nuværende straf for overtrædelse af kvaksalveri er bøde
eller fængsel indtil 1 år. Domstolspraksis har dog vist, at der
ofte gives væsentligt lavere straffe.
Derfor vil vi indsætte en særskilt bestemmelse i
autorisationsloven om, at en person, der ikke har autorisation
som læge eller er dennes medhjælp, ikke må foretage ikke-
terapeutisk omskæring på drenge under 18 år.
Strafferammen vil være den samme som andre overtrædelser
for kvaksalveri, men når vi fremsætter lovforslaget, vil vi
lægge vægt på, at vi forudsætter, at bestemmelsen bliver
udmøntet i højere straffe end i dag.
[Flere politianmeldelser]
Vi vil
for det andet
sikre, at politiet i højere grad får
oplysninger om ulovlige omskæringer.
For den særlige straffebestemmelse kan ikke stå alene. Det er
afgørende for politiets mulighed for efterforskning af
ulovlige omskæringer, at politiet bliver underrettet, når der er
mistanke om en ulovlig omskæring. Politiet oplever
desværre, at de sjældent modtager anmeldelser.
Det kan skyldes uklarhed om omfanget af tavshedspligten
for sundhedspersoner.
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til sundhedsministeren
Med den nye strafbestemmelse sikrer vi også klarhed om det.
For den vil samtidigt sikre, at det bliver tydeliggjort, at
sundhedspersoner fremover kan videregive oplysninger til
politiet om ulovlige omskæringer uden at bryde
tavshedspligten. Det vil kunne ske ud fra den såkaldte
værdispringsregel.
De få politianmeldelser kan også skyldes en vis
tilbageholdenhed fra sundhedspersonalet og en vis
usikkerhed om, hvor man skal henvende sig.
Derfor vil vi også sikre, at relevante sundhedspersoner på fx
akutmodtagelser, skadestuer og børneafdelinger ved, hvornår
og hvortil de kan politianmelde, når de får en dreng ind med
komplikationer efter en omskæring, og har mistanke om at
omskæringen er ulovlig.
Indsatsen skal også indeholde oplysninger om, at
sundhedspersoner kan kontakte eller indgive
bekymringshenvendelse til Styrelsen for Patientsikkerhed,
hvis de vurderer, at indgrebet er foretaget på en
patientusikker måde, uanset om indgrebet skønnes at være
foretaget lovligt eller ulovligt.
[Oplysningsindsatser om ulovligheden af og komplikationer
ved en ikke-terapeutisk omskæring]
Side 4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til sundhedsministeren
En stor del af de ulovlige omskæringer af drengebørn, kan
også skyldes, at forældrene ikke ved, at den type
omskæringer faktisk er ulovlige. Det ved vi ikke, men det er
ufatteligt, at nogle vælger at gøre brug af ulovlig omskæring.
Så det kan ikke afvise, at det er en af årsagerne også. De ved
måske heller ikke, at det er forbundet med risici, når det
udføres af kvaksalvere.
Derfor vil vi
for det tredje
gøre en indsats for at informere
kommende og nybagte forældre om, at omskæring af
drengebørn er ulovligt, når indgrebet foretages af person, der
ikke er læge eller medhjælp. Med andre ord en kvaksalver.
Derfor lægger vi op til, at der afholdes dialogmøder med
relevante fagorganisationer om de udfordringer, som fx
sundhedsplejersker og jordemødre står med i forhold til at
rådgive og vejlede forældrene om omskæring.
Formålet med møderne er at finde ud af, hvordan vi bedst
sikrer, at sundhedspersonerne er ordentligt klædt på til at
tage snakken med forældrene om, hvornår en omskæring af
drengebørn er ulovlig i Danmark.
Derved styrkes forældrenes grundlag for at fravælge at gå til
en kvaksalver. Det var det vi så TV2 dokumentaren: Folk,
der er klar til at omskære en dreng på gulvet under uhumske
forhold, og med uhygiejniske redskaber. Uden en læge er
tilstede.
Side 5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til sundhedsministeren
Desuden lægger vi op til, at Styrelsen for Patientsikkerhed
etablerer en dialog med de forskellige trossamfund om,
hvorledes trossamfundene kan bistå med at oplyse deres
medlemmer om, hvornår en ikke-terapeutisk omskæring er
ulovlig i Danmark.
[Justering af servicelovens vejledning]
På det sociale område, har personer, der udøver offentlig
tjeneste eller offentligt hverv, en skærpet pligt til at under-
rette kommunalbestyrelsen, hvis de får kendskab til
bekymrende forhold hos barnet, den unge eller i familien.
På sundhedsområdet er f.eks. sundhedsplejersker,
jordemødre, læger og sygeplejersker omfattet af den
skærpede underretningspligt.
Vi foreslår derfor, at det i servicelovens vejledning
præciseres, at en ulovlig omskæring af en mindreårig dreng
kan anses som et overgreb i servicelovens forstand, hvorfor
fagpersoner, herunder sundhedspersoner, derfor skal være
opmærksomme på den skærpede underretningspligt, der også
indtræder ved kendskab til eller formodning om overgreb.
[Indsats målrettet at nedbringe mørketallet for ikke-
terapeutiske omskæringer]
Som udvalget også er bekendt med, er der formodentligt et
forholdsvist stort mørketal i forhold til det reelle antal ikke-
terapeutiske omskæringer. Det er nemlig sådan, at kun
omkring halvdelen af de 2.000 ikke-terapeutiske
omskæringer, som Styrelsen for Patientsikkerhed skønner, at
der hvert år foretages, bliver indberettet.
Side 6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til sundhedsministeren
Det er et mørketal, der er til at føle på, og det skal der gøres
noget ved. Vi lægger derfor op til, at der skal laves analyser i
de miljøer, hvor ikke-terapeutisk omskæring types foretages.
Her skal der opsamles viden om miljøets holdninger til
omskæring og valg af person, der foretager omskæringen.
Det gør vi ved at lade de holdningsmæssige spørgsmål indgå
i den kommende Medborgerskabsundersøgelse i 2023, som
Udlændinge- og Integrationsministeriet står for.
[Dataundersøgelse på Sundhedsministeriets område]
Det er også sådan, at aktiviteter, skal indberettes til
Landspatientregisteret. Det gælder også behandlinger for
komplikationer og lignende efter mislykkede omskæringer.
Men i dag er registeret ikke indrettet, så man kan skelne
mellem komplikationer efter ikke-terapeutisk omskæring og
omskæring på medicinsk indikation.
Det vil vi gøre noget ved. Derfor skal det opdeles, og det
skal fremover være muligt at indberette følger efter ikke-
terapeutisk omskæring og følger efter medicinsk omskæring.
Det er også noget udvalget ved flere lejligheder har spurgt
til.
Vi har altså en stribe initiativer –en omfattende og
slagkraftig indsats, som kan bidrage til at dæmme op for
ulovlige omskæringer.
***
[Besvarelse af spørgsmål P]
Side 7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til sundhedsministeren
2521693_0008.png
Nu vil jeg så gå til besvarelse af spørgsmål P om den
konkrete læge.
Jeg vil først redegøre for mulighederne for generelt at fratage
autoriserede sundhedspersoner, herunder læger, deres
autorisation. Og så efterfølgende komme ind på sagen om
den konkrete læge.
[Generelt om tilsyn og autorisationsfratagelse]
Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, der fører tilsyn med
den faglige virksomhed, der udøves af autoriserede
sundhedspersoner og deres medhjælp. Styrelsens tilsyn er
uafhængigt. Og hverken jeg eller ministeriet har
instruktionsbeføjelser over styrelsen i konkrete tilsynssager.
Styrelsens tilsyn med sundhedspersoner er reaktivt. Det
betyder, at styrelsen starter en tilsynssag, hvis der er en
konkret mistanke om, at en sundhedsperson fremadrettet er
til
fare for patientsikkerheden.
Det kan være på grund af
manglende egnethed eller faglighed i sit virke.
Styrelsens tilsyn med læger, der udfører ikke-terapeutiske
omskæringer, er det samme som med øvrige læger. Det vil
sige, at styrelsen reagerer på f.eks. bekymringshenvendelser
fra borgere eller sundhedspersoner vedrørende læger, der
udfører omskæringer. Jeg ved dog, at styrelsen har skærpet
opmærksomhed på alle oplysninger, der vedrører
omskæring.
Side 8
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til sundhedsministeren
2521693_0009.png
Hvis der er en begrundet mistanke om, at en
sundhedspersonen fremadrettet udgør fare for
patientsikkerheden, kan styrelsen gribe ind med en
tilsynssanktion.
Det kan være forbud mod udøvelse af en bestemt form for
virksomhed. Det er det, der kaldes en
virksomhedsindskrænkning. Men det kan også være
fratagelse af sundhedspersonens autorisation.
For at kunne fratage en sundhedsperson sin autorisation, skal
styrelsen have en begrundet mistanke om, at vedkommende
fremadrettet er til fare for patientsikkerheden på grund af
grov forsømmelighed ved udøvelsen af hvervet
eller
manglende egnethed
til at virke som sundhedsperson. F.eks.
på grund af misbrug, sygdom eller lignende.
Styrelsens afgørelser om autorisationsfratagelse og
virksomhedsindskrænkning er midlertidige og bortfalder
efter 2 år. Skal afgørelserne gøres permanente, skal det ske
ved dom. Anlægges en retssag inden for 2 år, opretholdes
styrelsens midlertidige sanktion under retssagen. Det kræver
dog, at styrelsen inden anlæggelse af retssagen har:
- indhentet en skriftlig erklæring fra Retslægerådet, og
- opfordret sundhedspersonen til at udtale sig i sagen.
Når styrelsen vurderer en eventuel sanktion, skal styrelsen
blandt andet iagttage det forvaltningsretlige ligheds- og
proportionalitetsprincip.
Side 9
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til sundhedsministeren
Det vil sige, at styrelsen er forpligtet til at anvende den
mindst indgribende sanktion, som er tilstrækkelig for at sikre
patientsikkerheden. F.eks. skal styrelsen anvende
virksomhedsindskrænkning frem for en
autorisationsfratagelse, hvis faren for patientsikkerheden
vurderes kun at vedrøre dele af en sundhedspersons faglige
virke.
Hvis styrelsen modtager nye oplysninger i en verserende
tilsynssag, vil styrelsen vurdere, om oplysningerne enten
bekræfter eller afkræfter vurderingen af, om en
sundhedsperson er til fare for patientsikkerheden.
Oplysningerne vil derfor indgå i styrelsens vurdering af, om
der er grundlag for en sanktion.
Også i sager, hvor styrelsen har givet en sanktion, vil
styrelsen skulle vurdere, om nye oplysninger i sagen giver
anledning til at ophæve sanktionen eller eventuelt erstatte en
gældende sanktion med en mindre indgribende sanktion.
[Den konkrete omskæringslæge]
Det var lidt om de generelle regler på området. Og nu til den
konkrete sag.
Her vil jeg igen gerne starte med at understrege, at styrelsens
tilsyn er uafhængigt. Det gælder både vurdering af
farekriteriet og beslutningen om at iværksætte sanktioner.
Jeg har derfor ikke som sundhedsminister
instruktionsbeføjelser over styrelsen i konkrete tilsynssager.
Det gælder også ministeriet og andre.
Side 10
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til sundhedsministeren
Den læge, der er tale om her, er uddannet læge i Syrien. I
1996 fik han dansk autorisation, og i 1999 selvstændigt virke
som læge. I 2007 modtager han speciallægeanerkendelse i
intern medicin.
Lægen har været tilsynsmæssigt i søgelyset siden 2006. Det
var således først i 2006 – og ikke i 2003, som fremgår af
spørgsmålet – at den daværende Sundhedsstyrelse fik
oplysninger, der gav anledning til en tilsynssag.
Det er nok umuligt at gå ind i alle detaljer i hele sagens
forløb siden 2006 men lægen har i en periode været frataget
sin autorisation. Spørgsmålet her drejer sig om, hvorfor
lægen aktuelt kan virke i det danske sundhedsvæsen.
Jeg vil blot nævne, at styrelsen i starten af juli 2019
indkaldte lægen til en samtale om hans fremtidige faglige
virke. Her fraskrev lægen sig frivilligt retten til at udføre
omskæringer.
I november 2019 indgav styrelsen stævning med påstand om
varig autorisationsfratagelse af lægen.
Mens retssagen verserede, modtog styrelsen i foråret 2021
nye oplysninger i sagen. Styrelsen fik en positiv udtalelse fra
lægens arbejdsgiver om lægens aktuelle virke som læge på et
sygehus.
Side 11
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til sundhedsministeren
Da hele tilsynssagen har drejet sig om lægens
omskæringspraksis, og lægen siden juli 2019 frivilligt havde
været virksomhedsindskrænket, havde styrelsen derfor ikke
grundlag for at mistænke, at lægen var til fare for
patientsikkerheden i sit øvrige faglige virke.
Styrelsen vurderede derfor, at en autorisationsfratagelse ikke
ville være proportional i forhold til, hvad der var nødvendigt
for at sikre patientsikkerheden. Derfor besluttede styrelsen i
foråret 2021 at hæve retssagen.
[Afslutning]
Styrelsen har ikke modtaget - eller under et tilsynsbesøg
fundet – oplysninger, som kunne tyde på at lægen har
overtrådt sin frivillige virksomhedsindskrænkning fra 2019.
Styrelsen har også oplyst, at de ikke har grundlag for at være
bekymret for andre dele af lægens faglige virke end hans
omskæringspraksis.
På den baggrund har styrelsen fortsat ikke på nuværende
tidspunkt et sagligt grundlag for at fratage lægen
autorisationen eller iværksætte øvrige tilsynssanktioner over
for lægen. Hvis styrelsen får kendskab til nye forhold, som
rejser mistanke om, at lægen fremadrettet er til fare for
patientsikkerheden, vil styrelsen reagere på dette.
Hvis lægen ønsker at generhverve retten til at udføre ikke-
terapeutiske omskæringer, skal han ansøge styrelsen herom.
Styrelsen vil da vurdere, om generhvervelsen er forbundet
med fremadrettet fare for patientsikkerheden.
Side 12
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 26/1-22 om lægers ulovlige omskæring i Danmark, til sundhedsministeren
Det er de oplysninger, jeg har fået fra Styrelsen for
Patientsikkerhed. Og som nævnt har jeg ingen
instruktionsbeføjelser over styrelsen i konkrete tilsynssager.
Tak for ordet.
Side 13