Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2552760_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 31-03-2022
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPMPB
Sagsnr.: 2201643
Dok. nr.: 2130253
Folketingets Sundhedsudvalg har den 24. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
316 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 316:
”Vil
ministeren kommentere præsentation fremvist under Dansk Selskab for Klinisk
Mikrobiologis foretræde for udvalget 18/1-22, jf. SUU alm. del
bilag 165? Ministe-
rens bedes kommentere de 3 problemstillinger og løsningsforslag hertil, som fremgår
af præsentationen: 1. Eksperter på hygiejneområdet bliver ikke altid benyttet. 2. Lov-
givning umuliggør nødvendigt udbrudsoverblik og effektiv smitteopsporing m.m. 3.
Videns- og kompetenceniveauet er for lavt i alle sektorer.”
Svar:
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen og
Statens Serum Institut om et svarbidrag, som oplyser følgende:
1. Suboptimal brug af eksperter på hygiejneområdet
Der kan være lokale variationer og sagsgange som i visse tilfælde ikke sikrer relevant
og rettidig involvering af infektionshygiejnisk kompetence. Dette kan imødegås ved at
sikre / nedskrive / aftale hensigtsmæssige sagsgange. I en række af de Nationale In-
fektionshygiejniske Retningslinjer er påpeget vigtigheden af at etablere lokale organi-
satoriske forhold som sikrer at infektionshygiejne inddrages i de praktiske sagsgange
med eksempler herpå.
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet anbefalinger til organiseringen af hygiejneområdet
i kommunerne i Forebyggelsespakke om hygiejne
1
. Formålet med anbefalingerne er
at understøtte en hensigtsmæssig organisering, så kommunale medarbejdere på alle
niveauer er bekendt med basale principper og retningslinjer om smitteforebyggelse
og har adgang til mere specialiseret rådgivning. De centrale anbefalinger er som føl-
ger:
Etablering af en formel, tværgående og ledelsesforankret hygiejneorganisa-
tion.
Lokale retningslinjer for hygiejne på kommunens skoler, institutioner, pleje-
centre, botilbud mv.
Indgåelse af samarbejdsaftaler med regionernes infektionshygiejniske enhe-
der om infektionshygiejnisk rådgivning.
Adgang til rådgivning ved sygdomsudbrud.
1
https://www.sst.dk/da/udgivelser/2018/forebyggelsespakke-hygiejne
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm., om kommentar til præsentation fremvist under Dansk Selskab for Klinisk Mikrobiologis foretræde for udvalget 18/1-22, til sundhedsministeren
2552760_0002.png
En rapport
2
udarbejdet i 2021 af CEI viste, at implementeringen af anbefalingerne er
meget varierende på tværs af kommunerne. Eksempelvis kan følgende nævnes:
Mere end en tredjedel (36 af 98 kommuner) havde ikke etableret en hygiej-
neorganisation.
Mindre end halvdelen (41 af 98 kommuner) havde nedsat et koordinations-
udvalg på kommunens strategiske niveau.
70 af 98 kommuner havde udpeget hygiejnekoordinatorer på udøvende ni-
veau, men kun 44 af disse havde afholdt undervisning i infektionshygiejne til
hygiejnekoordinatorerne indenfor de sidste 12 måneder.
79 af 98 kommuner havde indgået en fælles-regional samarbejdsaftale med
regionernes infektionshygiejniske enheder om infektionshygiejnisk rådgiv-
ning.
Under halvdelen (40 af 98 kommuner) havde etableret et samarbejde med
andre kommuner på hygiejneområdet.
Rapporten identificerer følgende barrierer for at implementere de centrale anbefalin-
ger i
Forebyggelsespakken:
Manglende kontinuerlig opbakning fra kommunens ledere og politikere
Manglende infektionshygiejniske kompetencer og inspiration, herunder
manglende ansættelse af hygiejneansvarlige
Manglende erkendelse af, at der er et behov for kontinuerlig forebyggelse
inden for hygiejneområdet, herunder et behov for nedsættelse af et koordi-
nationsudvalg, vedtagelse af en hygiejnepolitik, samarbejde med andre kom-
muner på hygiejneområdet, samt udvælgelse af hygiejnekoordinatorer på
det udøvende niveau.
2. Lovgivning umuliggør nødvendigt udbrudsoverblik og effektiv smitteopsporing
m.m.
Sundhedsstyrelsen og CEI opfatter spørgsmålet som primært omhandlende adgangen
til at registrere forhold vedr. smitterisiko hos ansatte i sundhedsvæsenet i forbindelse
med udbrudshåndtering. Spørgsmålet om arbejdsgivers behandling af helbredsoplys-
ninger er reguleret af helbredsloven
3
, hvorefter arbejdsgivere kun med særlig tilla-
delse fra Beskæftigelsesministeren kan indhente helbredsoplysninger om, hvorvidt
ansatte eksempelvis frembyder smittefare.
Dette kan potentielt være en barriere for effektiv udbrudshåndtering på et behand-
lingssted, såfremt personale ikke frivilligt oplyser arbejdsgiver om, at de er eller har
været smittet med en smitsom sygdom. Det er imidlertid Sundhedsstyrelsens og CEIs
vurdering, at der i disse overvejelser bør lægges vægt på hensynet til den enkelte
medarbejders ret til beskyttelse af helbredsoplysninger. Såfremt man ønsker at ud-
vide adgangen til, at arbejdsgivere i sundhedsvæsenet kan indhente oplysninger om
smitsomme sygdomme hos medarbejdere uden disses samtykke, ønsker Sundheds-
styrelsen og CEI at blive involveret i overvejelserne for at sikre, at dette sker på bag-
grund af nøje overvejelser om proportionalitet og nødvendighed.
Krav i medfør af databeskyttelseslovgivningen vedr. etablering af databaser med hel-
bredsoplysninger kan besværliggøre udbrudshåndtering, men udbrudsoverblik vurde-
res fortsat at være muligt.
2
https://hygiejne.ssi.dk/-/media/arkiv/subsites/infektionshygiejne/organisering/120531_final_rapport_kortlgning-
kommunal-hygiejne-2020.pdf?la=da
3
LOV nr 286 af 24/04/1996,
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1996/286
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm., om kommentar til præsentation fremvist under Dansk Selskab for Klinisk Mikrobiologis foretræde for udvalget 18/1-22, til sundhedsministeren
2552760_0003.png
3. Videns- og kompetenceniveauet er for lavt i alle sektorer
Det er de berørte driftsorganisationers opgave at sikre at personale tilbydes de rette
og ønskede kompetencer. Der er sporadiske undersøgelser om vidensniveau vedr. in-
fektionshygiejne, men en sikker konklusion kan ikke gives. En undersøgelse udført i
fællesskab mellem SSI og Fagligt Selskab for Hygiejnesygeplejersker (FSFH) i 2017
4
pe-
ger på, at infektionshygiejne ikke er et selvstændigt fag på relevante undervisningsin-
stitutioner (professionsbachelor i sygepleje). Endvidere blev der ej heller afholdt spe-
cifik eksamen for emneområdet på disse uddannelser. Det vurderes, at tilstrækkelig
basisviden opnået i grunduddannelser er en forudsætning for at kunne supplere med
tilstrækkelig viden og kompetencer i forbindelse med udførelse af sundhedsmæssige
opgaver.
Det er CEI’s og Sundhedsstyrelsens vurdering, at der i hospitalssektoren generelt er
en større grad af viden om infektionshygiejniske principper og lettere adgang til råd-
givning end i den kommunale sundheds- og ældresektor. Jf. punkt 1 ovenfor har
Sundhedsstyrelsen formuleret anbefalinger til kommunernes hygiejneindsats i fore-
byggelsespakken om hygiejne. Som ovenfor nævnt er implementeringen af disse an-
befalinger meget varierende, og i tilfælde hvor der er udpeget hygiejnekoordinatorer
er der ikke nødvendigvis organiseret uddannelse af dem.
Det skal bemærkes, at den kommunale sundheds- og ældresektor har ansvar for bor-
gere, der er nogle af dem der er mest udsat for smitte med smitsomme sygdomme og
for alvorlige konsekvenser heraf, navnlig beboere på plejehjem og i plejeboliger. Co-
vid-19 pandemien har understreget behovet for at styrke den kommunale organise-
ring og rådgivning inden for smitteforebyggelse og hygiejne, samt øge den generelle
viden om smitteforebyggelse og hygiejne hos personalet.
Det er Sundhedsstyrelsens og CEI’s vurdering på baggrund
af bl.a. erfaringer fra co-
vid-19 pandemien, ovennævnte undersøgelser af hygiejneområdet i kommunerne og
infektionshygiejne i sygeplejerskeuddannelsen samt mangeårigt kendskab til området
og løbende dialog med relevante aktører, at der er udfordringer med at sikre et hen-
sigtsmæssigt niveau for kompetencer inden for infektionshygiejne, særligt i den kom-
munale sundheds-
og ældresektor.”
Jeg kan henholde mig til styrelsernes bidrag.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mads-Peter Birkelund
4
Temadag 2017 om Generelle Infektionshygiejniske Retningslinjer samlede præsentationer (ssi.dk)
Side 3