Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2546301_0001.png
NOTAT
02-03-2022
EMN-2022-00182
1529136
Ingrid Melbye
Danske Regioners bidrag til besvarelse af Folketingsspørgsmål 303
Sundhedsministeriet har 14. januar fremsendt Folketingsspørgsmål med an-
modning om Danske Regioners bidrag hertil.
Danske Regioner har til brug for nærværende bidrag indhentet oplysninger fra
alle fem regioner.
Danske Regioners bidrag til spørgsmål 303
Spørgsmål 303 lyder:
”Vil ministeren indhente bidrag fra de 5 regioner om hospitalernes arbejds-
pladsvurderinger (APV) de seneste 5 år? Bidragene bedes indeholde beskrivelser
af de hovedproblemstillinger om arbejdsmiljøet, som der peges på i hospitaler-
nes APV-er, samt hvad hospitalerne har taget af initiativer for at adressere disse
problemstillinger og for at skabe øget trivsel og et bedre arbejdsmiljø”
Hovedproblemstillinger kortlagt i regionernes APV inden for de seneste 5 år
Danske Regioner har samlet regionernes bidrag. De seneste 5 år er det særligt
følgende problemstillinger, der giver sig til udtryk:
- Arbejdsmængde, tidspres og psykisk arbejdsmiljø
- Samarbejde, kommunikation og relationer
- Fysisk arbejdsmiljø, som f.eks. arbejdsstillinger, temperatur og træk,
støj og akustik
Arbejdsmængde, tidspres og psykisk arbejdsmiljø
Regionerne har de seneste fem år fokuseret på det psykiske arbejdsmiljø, her-
under på arbejdsmængde, tidspres og høje følelsesmæssige krav.
Det psykiske arbejdsmiljø er essentielt for en velfungerende arbejdsplads og
kan blandt andet bidrage til nedbringelse af sygefravær. Alle regionerne arbej-
1
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm., om hospitalernes arbejdspladsvurderinger (APV) de seneste 5 år, til sundhedsministeren
der derfor målrettet med fortsat at forbedre det. Der er en lang række indsatser
i gang på både strategisk og operationelt niveau. Der er blandt andet iværksat
følgende initiativer: Fokus på prioritering og organisering, trivselsmålinger og
opfølgning heraf, konsulentbistand ift. forebyggelse af stress, stop mobning-
indsatser samt indsatser der har til formål at øge arbejdsglæden.
Under Covid-19 har det psykiske arbejdsmiljø været særligt udfordrende for
mange medarbejdere, og der er derfor iværksat specifikke initiativer og indsat-
ser for at afhjælpe problemerne. Der er blandt andet iværksat følgende initia-
tiver: Webinar og kurser om forbedring af det psykiske arbejdsmiljø, fokus på
succeshistorier og fælles motiverende mål, mulighed for stressrådgivere og ar-
bejdet med low arousal.
Samarbejde, kommunikation og relationer
I forlængelse af udfordringerne med det psykiske arbejdsmiljø, har regionerne
påpeget, at samarbejde og kommunikation har været en problemstilling. For at
løse udfordringerne arbejdes der med særligt fokus på samarbejdet om kerne-
opgaven. Regionerne har derfor blandt andet iværksat følgende initiativer: Pro-
jekter om godt kollegaskab, der styrker samarbejdsrelationerne, dialogworks-
hop med fokus på styrket samarbejde om opgaveløsning samt fokus på ”den
gode tone”.
Herudover er der etableret mentorordninger, arbejdsgrupper til håndtering af
krænkende handlinger samt værktøjer mv. ift. til onboarding og pre-onboar-
ding.
Fysisk arbejdsmiljø, herunder særligt ergonomi
Regionerne har beskrevet det fysiske arbejdsmiljø som en udfordring på hospi-
talerne, da det ofte er præget af uhensigtsmæssige arbejdsstillinger, arbejds-
skader og gentagne arbejdsbevægelser. Derfor har regionerne arbejdet målret-
tet med at forbedre det ergonomiske arbejdsmiljø og forhindre og reducere
smerter og gener bl.a. ved at afholde kurser i korrekte arbejdsstillinger og in-
dretning af arbejdspladser og igangsætte projekter, der skal styrke det fysiske
arbejdsmiljø. Der har bl.a. været tilbudt pausegymnastik samt introduktions-
forløb for nye medarbejdere ift. at styrke det ergonomiske arbejdsmiljø.
Under Covid-19 har der været særlige problemer i forbindelse med hjemsen-
delse af administrativt personale, som derfor har fået konsulentbistand til in-
dretning af kontorarbejdspladser i hjemmet og tilbud om online-træning.
2