Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2518555_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2020-40830
CKE
25. januar 2022
URU alm. del
svar på spørgsmål 101 fra Eva Flyvholm (EL)
og ikke-medlem af udvalget (MFU) Peder Hvelplund (EL)
stillet den 12. januar til udviklingsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for regeringens langsigtede internationale strategi for
udrulning af vacciner, herunder donationer, videresalg, produktion og
internationale initiativer i forhold til internationalt samarbejde og
patentrettigheder?
Svar
Indledningsvis vil jeg henvise til sundhedsministerens og undertegnedes svar
under det åbne samråd om salg af vacciner og donation af vacciner gennem
COVAX i Epidemiudvalget d. 1. december 2021, hvor spørgsmålet blev drøftet.
Det er helt afgørende at få vaccineret så stor en del af verdens befolkning så
hurtigt som muligt. Derfor ligger det også regeringen meget på sinde, at
Danmark udviser solidaritet og bidrager til at sikre vacciner til udviklingslandene.
Indtil videre har vi givet tilsagn om at donere samlet set ti millioner vaccinedoser,
hvoraf størstedelen vil blive doneret gennem det internationale
vaccinesamarbejde COVAX, som er den primære kanal for danske
vaccinedonationer. Medio januar 2022 er over seks millioner vaccinedoser blevet
leveret til 18 lande over hele verden, fra Kenya, Zambia og Uganda i Afrika over
Haiti i Caribien til Pakistan og Bhutan i Asien. Langt hovedparten af doserne er
leveret til lande i Afrika, hvor vaccineknapheden fortsat er allerstørst.
Regeringen tager løbende stilling til, hvordan vacciner, som vi ikke skal bruge
herhjemme, kan bidrage til pandemibekæmpelsen globalt. Imidlertid betyder
pandemiens uforudsigelighed, at det danske vaccinebehov kan ændre sig med
kort varsel. Eksempelvis betød fremkomsten af omikron en uventet
fremskyndelse af det danske vaccinationsprogram, ligesom det betød ændrede
behov for vacciner i mange andre lande. Dette, kombineret med at der løbende
foretages ændringer i leveranceplanerne fra producenterne, betyder, at det ikke
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 283: Spm., om donationer af vacciner til fattige lande fra rige lande samt vaccinedonation og økonomisk støtte til COVAX alene kan udgøre Danmarks internationale vaccinestrategi, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
vurderes formålstjenistligt at udarbejde langsigtede planer for donation og evt.
salg, da de i så fald vil skulle ændres mange gange undervejs. I stedet vurderer
regeringen løbende, hvordan vi bedst bidrager i den givne situation. Det gælder
konkret for så vidt angår vaccinedonation, men også i forhold til regeringens
andre bidrag til arbejdet med at øge vaccineudrulningen på verdensplan.
Så snart sundhedsmyndighederne vurderer, at vi står til at modtage
overskydende vaccinedoser, som ikke skal indgå i vaccineudruldningen,
omdirigeres disse så vidt muligt til COVAX. Vi kan på nuværende tidspunkt ikke
donere overskydende vacciner, som befinder sig på danske lagre, til COVAX.
Det skyldes, at COVAX som udgangspunkt kun ønsker at modtage vacciner
direkte fra producenten, som ikke har været leveret til nationale lagre.
Overskydende vaccinedoser fra danske lagre skal derfor doneres eller sælges
direkte til et alternativt modtagerland, som har behov for og kapacitet til at
udrulle vaccinerne. Her går vi i tæt dialog med bl.a. EU's vaccinekoordinator og
EU’s vaccinetaskforce
for at identificere relevante modtagere af donation. Ud
over sundhedsmæssige behov og udrulningskapacitet kan udenrigs- og
udviklingspolitiske hensyn ligeledes spille ind, når vi identificerer hvilket land,
der skal modtage bilaterale donationer.
Regeringen har senest doneret ca. 430.000 overskydende doser Moderna-vaccine
fra danske lagre til Libanon. Doserne ankom i Libanon d. 12. januar 2022. Vores
seneste donationer via COVAX er gået til Pakistan og Uganda, hvor i alt over
en 1 mio. doser nåede frem mellem jul og nytår.
Regeringen bidrager også til at støtte udviklingslandenes strukturelle kapacitet.
Derfor har Danmark bidraget med 100 millioner kr. til COVAX til indkøb af
vacciner; 100 millioner kr. til UNICEF til udrulning; og 15 millioner kr. til
COVAX til indkøb af kritisk udstyr, fx sprøjter og kanyler. Vi har desuden
gennem fire hjælpepakker og den ordinære udviklingsbistand bidraget til
opbygning og styrkelse af sundhedssystemer, da vi ved, at en robust
sundhedsinfrastruktur er en forudsætning for en effektiv udrulning af vacciner.
Herudover bidrager vi løbende via den tværministerielle taskforce for
koordination af civile bidrag i internationale sundhedskriser med donation af
værnemidler og medicinsk udstyr, som blandt andet understøtter
vaccinationsindsatsen i en række lande.
For spørgsmål om patentrettigheder og vaccineproduktion henvises der til
besvarelsen af URU alm. del spørgsmål 99.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensen