Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2513575_0001.png
Sundhedsministeriet 
 
Enhed: SPOLD 
Sagsbeh.: DEPASFA 
Koordineret med:  
Sagsnr.: 2117134 
Dok. nr.: 2074170 
Dato: 05‐01‐2022 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Samråd O, tirsdag den 11. januar 2022, kl. 14.00]
Samråd O vedr. dokumentaren ”opråb fra sygehuset”
Samråd O:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan
ministeren vil sikre et sundhedsvæsen med en fagligt
forsvarlig bemanding af sygeplejersker og andre
sundhedsprofessionelle med henblik på at sikre god kvalitet
og undgå situationer, hvor travlhed og underbemanding er
årsag til sygdomsforværring, utilsigtede hændelser og
dødsfald. Samrådsspørgsmålet stilles bl.a. i lyset af TV2’s
dokumentar ”Opråb fra sygehuset” den 21. oktober 2021 om
travlhed på hospitalerne. (Stillet af Kirsten Normann
Andersen, SF)
Tak til Kirsten Normann Andersen for at indkalde til
samrådet. Sjældent har en titel på en dokumentar været mere
korrekt end ”Opråb fra sygehuset”. Det er det vi ser: opråb
fra en presset medarbejdergruppe. Jeg vil gerne klart sige, at
de situationer, som vises i dokumentaren, ikke er situationer
og eksempler, som jeg forbinder med et sundhedsvæsen af
høj kvalitet og med tryghed for patienterne.
Der er ingen tvivl om, at vores sundhedsvæsen er presset lige
nu. En række forskellige faktorer udfordrer tilsammen
robustheden i vores ellers grundlæggende stærke
sundhedsvæsen.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/1-22 om forsvarlig bemanding af sundhedspersonale i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
 
De situationer, som dokumentaren viser, er ikke opstået fra
den ene dag til den anden. Det giver stof til eftertanke og
kalder på handling på forskellige måder. Dels er det et
billede af et sundhedsvæsen, som på mange måder har
skullet omstille sig i rekordfart. Men det er også et billede på
et sundhedsvæsen, som med al tydelighed kalder på en
række strukturelle ændringer for at fremtidssikre det til
kommende generationer og årene foran os.
Vi har kendt prognoserne længe – demografiske ændringer i
befolkningen, flere kronisk syge patienter og færre hænder
til at behandle og passe os. Men vi har igennem det seneste
års tid fået et kig ind i, hvad mangel på hænder kan betyde.
Det er vigtig læring, når det handler om, hvordan vi skal
fremtidssikre sundhedsvæsenet. Det vil jeg komme ind på
lige om lidt.
***
Jeg vil starte
med at sige et par ord om vores sundhedsvæsen
her og nu. Vi står som nævnt lige nu i en ekstraordinær svær
situation. Der er ingen tvivl om, at 2020, 2021 og
forventeligt også 2022 har været og bliver svære år i det
danske sundhedsvæsen.
En pandemi kan mærkes.
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/1-22 om forsvarlig bemanding af sundhedspersonale i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
 
Man har haft rigtig mange nye arbejdsopgaver, som ikke har
været prøvet før, og medarbejderne har udvist en meget stor
fleksibilitet. Vi er alle sammen dybt taknemmelige for deres
arbejde. Imponerende resultater i det danske sundhedsvæsen
hver evig eneste dag.
Det kan ikke undgås, at en historisk krise som
coronapandemien sætter sig spor. Det ser vi også
konsekvenserne af nu.
Særligt hos personalet, som har lagt – og fortsat lægger - en
rigtig stor indsats, mens danskerne har haft allermest brug
for dem.
Mange patienter har oplevet og oplever fortsat at få udskudt
behandlinger, som ikke er akutte eller livstruende, men som
er vigtige for den enkelte. Det er klart, at mange vil mærke,
at det har en konsekvens for livskvaliteten, at de fortsat må
vente. Det er jeg rigtig ærgerlig over. Det er vigtigt, at vi så
hurtigt som det er muligt, når coronaen slipper sit tag,
kommer i gang med at afvikle de udskudte behandlinger.
Det har konsekvenser, når sundhedsvæsenet og hele
samfundet oplever så markante rystelser, som vi har gjort og
gør med covid-19. Det er ikke kun i sundhedsvæsenet men i
hele vores samfund.
***
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/1-22 om forsvarlig bemanding af sundhedspersonale i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
 
Men dét, som jeg synes er mest relevant og interessant at
tage fat på, er, hvad vi kan tage med os fra de seneste år, når
det handler om at forbedre og fremtidssikre
sundhedsvæsenet. Vi har med pandemien fået et blik ind i de
udfordringer, som vi ved, at vores sundhedsvæsen vil møde i
fremtiden.
Vi begynder at se konsekvenserne af den demografiske
udvikling. Konkret betyder det, at vi bliver flere, som har
behov for behandling og pleje og færre til at tage sig af os.
Og udfordringen bliver kun større.
Vi kan kun håndtere de udfordringer, hvis vi gør tingene på
nye måder.
En af de ting, som er blevet særlig tydelig, er den
personalemæssige situation. Vores sundhedspersonale er den
mest kritiske ressource for at levere behandling af høj
kvalitet til alle de patienter, som har behov for det.
Sundhedssektoren er ikke det eneste område, som mangler
hænder. Både andre steder i den offentlige sektor og i den
private sektor, er der udfordringer med at rekruttere
tilstrækkelige medarbejdere.
Og løsningen er ikke at blive ved med at gøre det samme. Vi
kommer ganske enkelt ikke til at kunne ansætte eller
uddanne os ud af de demografiske udfordringer.
Jeg vil gerne pege på tre centrale områder, som jeg mener, vi
skal tage fat på for at fremtidssikre og forbedre
sundhedsvæsenet:
Side 4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/1-22 om forsvarlig bemanding af sundhedspersonale i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
2513575_0005.png
 
Som det første skal vi være meget bedre til at
forebygge
de
store sygdomme, som mange af os rammes af, og som
mange familier har inde på livet. Forebyggelse er helt
afgørende for at flere danskere kan få mulighed for at leve
flere gode leveår. Og også for at færre får behov for
sygehusvæsnet.
Forebyggelse starter hos vores børn og unge. Derfor er jeg
også glad for at vi sammen med en flertal i Folketinget har
taget et vigtigt skridt med en national handleplan mod børn
og unges rygning. Næste vigtige skridt er en national
alkoholhandleplan - også med fokus på vores børn og unge.
Og så skal vi sætte ind over for børn og unges mistrivsel.
For det andet skal sundhedsvæsenet være
tættere på,
når vi
har brug for det. Bliver vi syge, skal sundhedsvæsenet være
der til at gribe os. Dér, hvor vi er. Meget mere kan og skal
løses i eller nær vores hjem. Formålet er flersidet: Dels
handler det om, at patienterne ikke skal fragtes til sygehuse i
den anden ende af regionen, hvis de ikke har behov for
specialiseret behandling. Dels betyder det også, at
sygehusene kan bruge kapaciteten på de patienter, som har
behov for indlæggelse og den specialiserede behandling.
Den seneste tid har i dén grad vist, at kapaciteten på
sygehusene er udfordret.
Side 5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/1-22 om forsvarlig bemanding af sundhedspersonale i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
2513575_0006.png
 
Og som det tredje har vi en bunden opgave i forhold til at
sikre, at vi har
hænder nok
i vores sundhedsvæsen. Vi kan
uddanne nok så mange medarbejdere – men hvis
sundhedspersonalet søger væk fra faget eller mister
motivationen, er det en spildt indsats.
Min oplevelse er, at meget af den frustration, som vi ser
blandt medarbejderne, skyldes, at de ikke oplever at have de
rette rammer til at kunne løse deres kerneopgave. Der er en
oplevelse af, at tiden bruges forkert og på opgaver, som ikke
er til gavn for patienterne. Tilliden til medarbejdernes
kernefaglighed skal stå i forgrunden. Vi skal se på, hvad der
skal til for, at medarbejderne motiveres og har lyst til at blive
i faget i mange år. For vi har brug for alle – og vi skal
understøtte, at kompetencerne bruges bedst muligt.
Det var tre nedslagspunkter, som jeg og regeringen anser for
afgørende for at fremtidssikre sundhedsvæsenet.
***
Jeg synes heller ikke, at vi kan komme udenom, at en
forsvarlig økonomi er afgørende for et godt sundhedsvæsen.
Vi har i regeringen fra vores tiltræden været meget bevidst
om, at de økonomiske rammer for driften af
sundhedsvæsenet skal følge med udviklingen i antallet af
patienter.
Side 6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/1-22 om forsvarlig bemanding af sundhedspersonale i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
 
Med finansloven for 2020 afsatte vi fx penge til 1.000 flere
sygeplejersker. Tal fra sommerferien [2. kvartal] viste, at vi
her nåede op på 1.000 ekstra sygeplejersker siden det år
regeringen tiltrådte.
Tallene for 3. kvartal offentliggøres den 12. januar. De
omfatter månederne med sygeplejekonflikten, som vi derfor
må forvente vil påvirke tallene, da strejkende sygeplejersker
ikke tæller med i den periode.
Jeg nævner ikke dette for at påstå, at det har løst alle
udfordringer. Men et forsvarligt økonomisk fundament er
afgørende.
***
Jeg vil runde af med at sige, at jeg ser meget frem til at
præsentere regeringens udspil til en sundhedsaftale. Jeg har
nævnt et par af de områder, som jeg mener skal styrkes i
fremtiden og som vi b.la. vil fokusere aftalen omkring. Det
er regeringens ambition at indkalde til forhandlinger om en
sundhedsaftale så snart, det er muligt.
Det er ingen hemmelighed, at jeg meget gerne havde set, at
vi havde kunne præsentere udspillet tidligere, men vi har
også måtte sande, at det har været nødvendigt at bruge
ressourcerne og kapaciteten på at komme bedst muligt
igennem den tredje bølge, som vi står midt i.
Dét har min og regeringens fulde fokus nu og her.
Side 7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 11/1-22 om forsvarlig bemanding af sundhedspersonale i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
 
Tak for ordet.
Side 8