Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2523676_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 04-02-2022
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPJBR
Sagsnr.: 2200428
Dok. nr.: 2080448
Folketingets Sundhedsudvalg har den 7. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
271 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 271:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan de enkelte gebyrposter er beregnet for alle
ydelser tilknyttet tilladelser mv. for medicinsk cannabisindustrien f.eks. gebyret for
ansøgning om fremstillertilladelse på 130.301 kr., og gebyr for ansøgning om opta-
gelse af et cannabis-mellemprodukt fremstillet af et fremstillet cannabisudgangspro-
dukt på 126.533 kr.?”
Svar:
Der er til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Lægemiddelstyrelsen, som jeg kan
henholde mig til:
”De
fastsatte gebyrer for virksomhedstilladelser og produkter optaget i forsøgsord-
ningen med medicinsk cannabis er beregnet, så gebyrerne er omkostningsægte.
Gebyrstrukturen for virksomhedstilladelserne for medicinsk cannabis er for det første
baseret på et ansøgningsgebyr for forskellige tilladelsestyper, som bl.a. dækker Læge-
middelstyrelsens inspektioner og sagsbehandling i forbindelse med ansøgning og ud-
stedelse af tilladelse. Derudover er gebyrstrukturen baseret på et årsgebyr, som bl.a.
dækker mindre ændringer af tilladelserne og løbende tilsyn med virksomhederne.
Der er desuden fastsat gebyrer for produktoptag, hvor ansøgningsgebyret bl.a. dæk-
ker over sagsbehandling og optag på Lægemiddelstyrelsens liste, og årsgebyret bl.a.
dækker aktiviteter som bivirkningsovervågning, laboratoriekontrol mv. Gebyrstruktu-
ren er bygget op efter samme principper som for andre af Lægemiddelstyrelsens ge-
byrområder på lægemiddelområdet. Da Landbrugsstyrelsen også bidrager til sagsbe-
handlingen af fremstillertilladelser, går en del af gebyrindtægten også til dem.
Gebyrer og udgiftsestimater er udarbejdet på baggrund af Lægemiddelstyrelsens er-
faringer med sagsbehandling af sager om medicinsk cannabis fra den 1. januar 2018
til og med den 31. december 2020 med udgangspunkt i de registrerede medarbejder-
timer i 2020 samt dertilhørende behandlede sager. På baggrund af dette har Læge-
middelstyrelsen beregnet en enhedsomkostning inden for kategorierne sagsbehand-
ling, juridisk arbejde og inspektion.
Den beregnede enhedspris for gebyret for ansøgning om fremstillertilladelse på
130.301 kr. er eksempelvis beregnet ud fra, hvor mange timer der er anvendt på hhv.
sagsbehandling, juridisk arbejde samt inspektioner i 2020. Dette er set i forhold til,
hvor mange sager Lægemiddelstyrelsen har behandlet i den givne periode. En ansøg-
ning til en fremstillertilladelse tager ca. 219 timer, og behandlingen af sådan en an-
søgning er særligt ressourcetung, da der er krav om inspektioner og vurdering af
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvordan de enkelte gebyrposter er beregnet for alle ydelser tilknyttet tilladelser mv. for medicinsk cannabisindustrien, til sundhedsministeren
mange komplicerede aktiviteter hos virksomheden. Mulige aktiviteter dækker over
dyrkning, høst, tørring, findeling, ekstrahering, fremstilling af produktformer, pakning
og mærkning, distributionssystem, analyse, kvalitetskontrol, kvalitetssikring, herud-
over intern koordinering, koordinering med Landbrugsstyrelsen, vejledning og møder
med virksomheden mv. Der anvendes forskellige timepriser for hhv. sagsbehandling,
juridisk arbejde og inspektion, som samlet set giver en enhedspris på 130.301 kr.
Tilsvarende er der beregnet en enhedsomkostning for ansøgning om optagelse af et
cannabismellemprodukt fremstillet af et fremstillet cannabisudgangsprodukt på
126.533 kr. Behandling af en ansøgning om optag af et danskdyrket produkt tager i
gennemsnit ca. 212 timer. Særligt den regulatoriske sagsbehandling samt kemiske-
farmaceutiske votering er tidskrævende, da alle detaljer og dokumentation omkring
produktet og dets dyrkning og indhold skal vurderes, inden produktet kan optages, og
det endelige produkt kan komme på markedet i Danmark. Behandling af ansøgninger
om optag af et danskdyrket produkt med medicinsk cannabis er derfor en særlig res-
sourcetung opgave, hvor der i sagsbehandlingen særligt fokuseres ressourcer på at
vurdere kvalitet, specifikationer og dokumentation for det danskdyrkede produkt,
kvaliteten af den indsendte ansøgning og dokumentation, samt kompleksiteten af
produktet fx formulering, antal af virksomme bestanddele mv. Der anvendes forskel-
lige timepriser for hhv. sagsbehandling og juridisk arbejde, som samlet set giver en
enhedspris på 126.533 kr.
Timeforbruget for de enkelte virksomhedstilladelser og optag varierer. Opgavevareta-
gelse relateret til f.eks. udviklingstilladelsen er mindre omfattende end for fremstil-
lertilladelsen og mellemproduktfremstillertilladelsen, som kræver inspektioner og
mere omfattende sagsbehandling og juridisk vurdering. Da gebyrerne er omkost-
ningsægte, afspejles det mindre timeforbrug for udstedelse og vedligehold af en ud-
viklingstilladelse i de mindre ansøgnings- og årsgebyrer for udviklingstilladelsen, sam-
menlignet med fx en fremstillertilladelse.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Julie Broholm
Side 2