Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2491019_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 01-12-2021
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPEHO
Sagsnr.: 2115871
Dok. nr.: 1977393
Folketingets Sundhedsudvalg har den 7. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
19 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 19:
”Hvad er ministerens kommentar til de fire sygeplejerskers oplevelser på Aalborg Uni-
versitetshospital, jf. DR-artikel af 6/10-21, og mener ministeren, at kommende pati-
enter på hospitalet trygt vil kunne lade sig indlægge under hensyntagen til de beret-
ninger, som fremkommer i DR ́s artikel?
Der henvises til artikel på dr.dk 6/10-21: ”Pressede sygeplejersker står frem og ind-
rømmer alvorlige fejl: Patient tissede ikke en hel weekend, og blodpropper blev ikke
opdaget”.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/pressede-sygeplejersker-staar-frem-og-
indroemmer-alvorlige-fejl-patient-tissede-ikke”
Svar:
Det er ingen tvivl om, at de fire sygeplejerskers oplevelser på Aalborg Universitetsho-
spital berører mig dybt. Det nuværende pres på sundhedsvæsenet er ikke holdbart
eller tilfredsstillende for hverken patienter eller personale. Man skal som patient i det
danske sundhedsvæsen ikke være i tvivl om, at man får en hensigtsmæssig behand-
ling, når man indlægges på sygehuset. Jeg noterer mig, at hospitalsdirektøren på Aal-
borg Universitetshospital udtaler, at man kan føle sig tryg ved at komme på Aalborg
Universitetshospital. Det er derfor også min klare forventning, at hospitalsledelsen
tager eksemplerne fra artiklen alvorligt, så patienterne kan være trygge ved den be-
handling, de modtager.
Ministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Styrelsen
for Patientsikkerhed og Styrelsen fra Patientklager, som oplyser følgende:
”Hvis de sundhedsmæssige forhold på et behandlingssted kan bringe patientsikkerhe-
den i fare, kan Styrelsen for Patientsikkerhed give påbud til disse, hvori der opstilles
sundhedsmæssige krav til den pågældende virksomhed, eller give påbud om midlerti-
digt at indstille virksomheden helt eller delvis, jf. sundhedslovens § 215 b.
Der kan gives påbud både når de sundhedsmæssige forhold på et behandlingssted
konkret bringer patientsikkerheden i fare, men også når sundhedsforholdene potenti-
elt kan bringe patientsikkerheden i fare.
Hvis styrelsen vurderer, at faren for patientsikkerheden beror på organisatoriske for-
hold, vil styrelsen behandle forholdet i organisationstilsynet og evt. udstede et påbud
til behandlingsstedet. Det involverede sundhedspersonale vil således ikke blive holdt
ansvarligt for fejl og mangler, som skyldes eksempelvis manglende tilrettelæggelse
fra arbejdsgiverens side.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm., om manglen på personale på Aalborg Universitetshospital, til sundhedsministeren
Styrelsen bemærker, at der i artiklen er en forsikring fra sygehusdirektøren om, at
man har fuldt fokus på den generelle problemstilling, som er anført i artiklen.
Styrelsen for Patientsikkerhed har modtaget flere bekymringshenvendelser på kon-
krete afdelinger på Aalborg Universitetshospital. Sådanne henvendelser bliver be-
handlet efter styrelsens sædvanlige procedure i form af nærmere undersøgelser og
belysning, enten skriftligt eller ved udgående tilsynsbesøg, eller eventuelt begge dele.
Styrelsen har aktuelt anmodet om redegørelser fra akutafdelingen, urologisk afdeling
og børneafdelingen på Aalborg Universitetshospital. Hvis de modtagne redegørelser
ikke er tilstrækkelige, vil der blive gennemført udgående tilsyn. Rapporterne fra disse
tilsyn vil kunne ses på styrelsens hjemmeside www.stps.dk under tilsynsrapporter,
når tilsynene er afsluttede. Hvis der træffes afgørelse om påbud, vil dette blive of-
fentliggjort på blandt andet styrelsens hjemmeside og på behandlingsstedet.
Styrelsen for Patientsikkerhed følger løbende udviklingen i situationen med konkrete
bekymringshenvendelser i hele landet og dermed også i Region Nordjylland. Der er til
brug for besvarelsen vedlagt dataudtræk for den generelle udvikling i utilsigtede
hændelser samt tal for udviklingen i antallet af patientklager i Region Nordjylland.
./.
De vedlagte dataudtræk viser en stigning for både utilsigtede hændelser og antal kla-
gesager i perioden 2018 til 2020. Det er dog vigtigt at nævne, at der ikke måles og re-
gistreres på de samme forhold, hvorfor stigningen ikke er udtryk for, at der er et sam-
menfald mellem registrering af utilsigtede hændelser og antal
af patientklager.
Med hensyn til stigningen i rapporterede utilsigtede hændelser bemærkes, at det
ikke nødvendigvis er udtryk for, at der forekommer flere utilsigtede hændelser, men
også kan være udtryk for en forbedring af rapporteringskulturen, så flere utilsigtede
hændelser rent faktisk rapporteres til brug for læringsarbejdet.
Det kan derfor ikke konkluderes, at det pres, der opleves i sundhedsvæsenet har di-
rekte sammenhæng med stigningen i utilsigtede hændelser og antal af patientkla-
ger.”
Jeg kan henholde mig til bidraget fra Styrelsen for Patientsikkerhed og Styrelsen for
Patientklager.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Emilie Holkmann Olsen
Side 2