Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2510307_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 20-12-2021
Enhed: ELU
Sagsbeh.: DEPMJK
Sagsnr.: 2119088
Dok. nr.: 2047909
Folketingets Sundhedsudvalg har den 2. december 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
182 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 182:
”Vil ministeren kommentere artikel i Ekstrabladet 1/11-21: ”En decideret giftig ar-
bejdsplads” fsva. ministerens sagsområde?https://ekstrabladet.dk/nyheder/sam-
fund/kraenkende-coronaopsporing-en-decideret-gif-tig-arbejdsplads/8940638”
Svar:
Kontakt- og smitteopsporing er en af hjørnestenene i epidemihåndteringen, og Coro-
naopsporingen under Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) har været med til at løfte
en stor og vigtig opgave under epidemien. Det er i den sammenhæng naturligvis vig-
tigt, at vi gør, hvad vi kan, for at det er trygt at gå på arbejde, og at det er sikkerheds-
og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt – også i Coronaopsporingen.
Løbende justering af strukturen i Coronaopsporingen
Vi har i Danmark og resten af verden stået i en helt ekstraordinær og uforudsigelig si-
tuation, hvor epidemisituationen løbende har ændret sig, og der har været behov for
løbende at justere kapaciteten i Coronaopsporingen i takt med epidemiens udvikling.
Generelt har flere statslige arbejdsgivere under epidemien skullet løse nye, samfund-
skritiske opgaver under stort tidspres, og omstændighederne omkring corona har
gjort det vanskeligt at planlægge opgaveløsningen. Håndteringen af corona-situatio-
nen har derfor naturligt udløst et stort behov for hurtig rekruttering af medarbejdere
til løsningen af de hastende opgaver. STPS har i den sammenhæng oplyst, at Corona-
opsporingen er gået fra at være en arbejdsplads med 40 medarbejdere i sommeren
2020 til i slutningen af november 2021 at have godt 1.500 medarbejdere.
Strukturen i Coronaopsporingen har ændret sig i takt med behovet for løbende at
skulle tilpasse kontakt- og smitteopsporingsindsatsen. STPS oplyser, at dette har
medført løbende ændringer i arbejdslokationer, arbejdsopgaver samt ændringer i le-
delsesstrukturen. Blandt andet var Coronaopsporingen i vinteren 2020/21 fordelt på
otte lokationer, hvilket nu er tilpasset, så Coronaopsporingen primært er samlet på
én lokation på Teglholmen, hvor vikarer fra MOMENT, der udgør ca. to-tredjedele af
medarbejderne i Coronaopsporingen, har arbejdssted. Herudover har Coronaopspor-
ingen medarbejdere ansat i STPS, som fysisk har arbejdssted på Islands Brygge.
Ændringer i ansvaret for driftsledelsen i Coronaopsporingen
STPS har oplyst, at de ikke har mulighed for at gå ind i de konkrete sager i forhold til
de medarbejdere, der omtales i Ekstra Bladets artikel. STPS har dog oplyst, at MO-
MENT-ansatte vikarer i Coronaopsporingen frem til og med juni 2021 har været un-
der fælles overordnet ledelse delt mellem Rigspolitiet og STPS, således at Rigspolitiet
varetog driftsledelsen i tre af de etablerede operative sektioner under STPS’s over-
./.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om kommentar til talepapir fra et foretræde for udvalget, til sundhedsministeren
ordnede og faglige ledelse. I juli og august 2021 var det alene Rigspolitiet, der varetog
den daglige ledelse, som en del af STPS’s organisation og under STPS’s faglige ledelse.
Jeg kan i den forbindelse henvise til vedlagte svar på spørgsmål BEU alm. del nr. 210
af 3. februar 2021 vedr. arbejdsvilkårene i Coronaopsporingen. Siden 1. september
2021 har Coronaopsporingen samlet været under STPS.
I juli og august 2021 var det alene Rigspolitiet, der varetog den daglige ledelse, som
en del af STPS’s organisation og under STPS’s faglige ledelse.
STPS oplyser, at der under hele perioden har været fokus på arbejdsmiljøet (både det
fysiske og psykiske), men at der i perioden, som der beskrives i Ekstra Bladets artikel,
på grund af de ekstraordinære omstændigheder, ikke har været mulighed for at ar-
bejde strategisk og forebyggende med arbejdsmiljøet. I disse perioder er arbejdsmil-
jørelaterede problemstillinger derfor blevet løst løbende. Rigspolitiet oplyser, at der i
februar 2021 blev afholdt valg til arbejdsmiljørepræsentanter på de tre lokationer un-
der politiets driftsledelse, og at der jævnligt er blevet afholdt arbejdsmiljøudvalgsmø-
der på de tre lokationer, ligesom der har været afholdt et centralt arbejdsmiljøud-
valgsmøde på tværs af de tre lokationer.
STPS oplyser, at de fleste lokationer i Coronaopsporingen, som nævnt i ovenstående,
i dag er samlet på ét lejemål på Teglholmen, hvilket har givet langt bedre mulighed
for at arbejde strategisk og forebyggende med arbejdsmiljøet end tidligere.
Opfølgning på besøg fra Arbejdstilsynet under STPS’ driftsledelse
STPS overtog ledelsen af Coronaopsporingen og vikarkontrakten fra Rigspolitiet den
1. september 2021, hvor der samme dag var besøg fra Arbejdstilsynet. STPS oplyser,
at de siden overtagelsen af ledelsen har lagt et stort arbejde i at få en samlet struktur
for organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet i Coronaopsporingen.
STPS har forud for besøget fra Arbejdstilsynet aftalt med vikarbureauet MOMENT, at
Coronaopsporingen skal organisere arbejdsmiljøarbejdet for vikarerne, så de så vidt
muligt får samme vilkår, som de medarbejdere i Coronaopsporingen, som er ansat
under STPS.
STPS oplyser således, at Coronaopsporingen i dag er organiseret i arbejdsmiljøgrup-
per, hvor der pt. er ugentlige møder i de lokale arbejdsmiljøgrupper suppleret med
møder i et centralt Arbejdsmiljøudvalg i Coronaopsporingen. Repræsentanter fra Cor-
onaopsporingens Arbejdsmiljøudvalg indgår i styrelsens samlede Samarbejds- og Ar-
bejdsmiljøudvalg. Coronaopsporingen har hertil iværksat en række fysiske og psykiske
arbejdsmiljøtiltag siden den nye arbejdsmiljøorganisering.
Om ledelsesstrukturen i Coronaopsporingen
I Ekstra Bladets artikel beskrives det, at vikarer også er ledere for andre vikarer i Cor-
onaopsporingen. Til dette har STPS oplyst, at der ikke er nogen MOMENT-vikarer, der
har lederroller i Coronaopsporingen, og at personaleansvaret udelukkende er place-
ret hos sektionslederne, som er ansat i STPS, der ligeledes er vikarernes nærmeste le-
der. Det er korrekt, at der er udpeget såkaldte teamansvarlige og vagthavende tea-
mansvarlige blandt vikarerne, men disse stillinger omfatter ifølge STPS ikke persona-
leansvar, men udelukkende et ansvar for at sikre driften på den pågældende vagt.
STPS har for at sikre forståelsen af rammerne for de ansattes arbejde sikret, at der nu
tages udgangspunkt i stillingsbeskrivelser af de forskellige roller som hhv. sektionsle-
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om kommentar til talepapir fra et foretræde for udvalget, til sundhedsministeren
der, teamansvarlig og vagthavende teamansvarlig, som tidligere er udarbejdet i et
samarbejde mellem STPS, konsulentvirksomheden PWC og Rigspolitiet. Den nye ar-
bejdsmiljøorganisation har spurgt ind til netop dette, og beskrivelserne er derfor den
11. oktober 2021 blevet genudsendt til alle i arbejdsmiljøorganisationen til viderefor-
midling til medarbejderne.
Da STPS overtog driftsledelsen fra Rigspolitiet i september 2021 arbejdede styrelsen
videre på det allerede iværksatte arbejde i forhold til en grundig vurdering af de eksi-
sterende teamansvarlige ift. deres egnethed til opgaven. STPS har oplyst, at ledelsen i
Coronaopsporingen løbende arbejder med udvikling af organisationen, og at STPS lø-
bende vurderer, om organiseringen bør justeres for at optimere drift af enheden, hvis
det viser sig, at den eksisterende organisering er uhensigtsmæssig. I den forbindelse
oplyser STPS, at man for nylig har valgt at indføre STPS-ansatte teamledere for de
MOMENT-ansatte for at styrke den direkte personaleledelse, ligesom rekruttering er i
gang.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Coronaopsporingen fortsat vil fokusere på at af-
dække og løse eventuelle arbejdsmiljøproblemer samt arbejde med at forebygge, at
nye problemer opstår ved bl.a. at opretholde en ugentlig mødekadence i de lokale ar-
bejdsmiljøgrupper, arbejde på tiltag der gør ledelsen endnu mere synlig, og fokusere
på trivselsfremmende tiltag.
Derudover har direktionen besluttet, at alle medarbejdere i Coronaopsporingen, uan-
set om man er ansat gennem STPS eller vikarbureauet MOMENT, skal indgå i en APV-
undersøgelse primo 2022.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mille Jaszczak Kofoed
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om kommentar til talepapir fra et foretræde for udvalget, til sundhedsministeren
2510307_0004.png
Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. februar 2021
HR-kontoret
Ditte Refsgaard
2021-0030-5457
1802538
Besvarelse af spørgsmål nr. 210 (Alm. del) fra Folketingets Beskæftigel-
sesudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 210 (Alm. del), som Folketin-
gets Beskæftigelsesudvalg har stillet til justitsministeren den 18. januar
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Nick Hækkerup
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om kommentar til talepapir fra et foretræde for udvalget, til sundhedsministeren
Spørgsmål nr. 210 (Alm. del) fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg:
”Med henvisning til artiklen »Rigspolitiet blev en smitterede: 59 vi-
karer, der skulle opspore corona, blev selv smittet« i Altinget af 14.
januar 2021 og artiklen »"Social dumping" og "skandale": Arbejdsvil-
kår for statens coronavikarer udløser massiv kritik« i Altinget af 8.
januar 2021, bedes ministeren besvare følgende:
A. Vil ministeren redegøre for løn- og arbejdsvilkårene for de vikarer,
som er ansat i forbindelse med covid-19-indsatsen, i Rigspolitiets cen-
tre for smitteopsporing? I besvarelsen ønskes herunder, men ikke
alene, redegjort for varigheden af vikariater, regler for løn under syg-
dom, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter og hvorvidt
arbejdet kræver fysisk fremmøde.
B. Vil ministeren kommentere på den kritik professor og virolog ved
Københavns Universitet Allan Randrup Thomsen fremfører i artiklen
den 14. januar 2021?
C. Vil ministeren kommentere på, at forsker i arbejdsret fra Syddansk
Universitet Christian Højer Schjøler i artiklen den 8. januar 2021 kon-
staterer, at der er tale om en omgåelse af vikarlovens beskyttelseshen
syn, herunder eksempelvis i forhold til løn under sygdom?
D. Vil ministeren kommentere på, at to advokater, Peter Breum og
Henrik Karl Nielsen, i artiklen af 8. januar 2021 konstaterer, at den
eksisterende praksis er imod intentionen i vikarloven, samt at advokat
Henrik Karl Nielsen udtaler at: "Man bruger en privat overenskomst
til at underløbe en offentlige overenskomst"?
E. Vil ministeren redegøre for, hvorvidt man mener, at det er accepta-
belt, at staten har et langvarigt brug af vikarer, der er stillet væsentligt
ringere end statsligt ansatte?
F. Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer, man vil iværksætte
for at sikre, at vikarer i staten ikke arbejder under ringere vilkår end
gældende overenskomster for fastansatte med lignende opgaver?”
Svar:
1.
Smitteopsporingsenheden løfter en samfundskritisk opgave, og vi skal
selvfølgelig gøre, hvad vi kan, for at det er trygt at gå på arbejde, og der skal
være ordentlige løn- og ansættelsesvilkår.
Side 2/7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om kommentar til talepapir fra et foretræde for udvalget, til sundhedsministeren
Vi står i en helt ekstraordinær og uforudsigelig situation, hvor billedet lø-
bende ændrer sig og dermed ændres også behovet for at øge eller mindske
smitteopsporingsindsatsen.
Rigspolitiet har i forbindelse med politiets bistand til Styrelsen for Patient-
sikkerhed med smitteopsporing valgt at anvende vikarer, da dette var nød-
vendigt for på kort tid at kunne øge antallet af medarbejdere i smitteopspo-
ringen, hvilket Rigspolitiet ikke selv havde mulighed for, ligesom anvendel-
sen af vikarer giver mulighed for hurtigt at kunne tilpasse antallet af medar-
bejdere afhængig af behovet. Det er Rigspolitiets vurdering, at disse forhold
fortsat gør sig gældende.
Rigspolitiets rekruttering er sket efter gældende statslige indkøbsaftaler for
vikarbistand, der overholder gældende overenskomster, og i overensstem-
melse med vikarlovens regler. De nærmere lønvilkår, herunder om vikarene
skal have ret til løn under sygdom, er således et overenskomstanliggende til
forhandling mellem arbejdsmarkedets parter.
Når det er sagt, så er jeg meget bevidst om værdien af smitteopsporingsen-
hedens arbejde og den ekstraordinære indsats, der bliver ydet, og det skal vi
værne om. Som skatteministeren har tilkendegivet, er regeringen derfor
også ved at undersøge, om den rejste kritik – med respekt for den danske
arbejdsmarkedsmodel – kan imødekommes.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at alle vikaransættelser til brug for den
bistand, som Rigspolitiet yder til Styrelsen for Patientsikkerhed
i forhold til smitteopsporing, er ansat af vikarbureauet Moment,
der er leverandør på Statens Indkøbs-aftale (SKI 17.17).
Moment har oplyst, at alle vikarer er ansat af vikarbureauet på
Funktionær-overenskomst for Handel, Viden og Service mellem
Dansk Erhverv Arbejdsgiver og HK/Privat og HK Handel samt
lokalaftale mellem Moment og HK.
Rigspolitiet følger de vilkår, der fremgår af den indgåede over-
enskomst. Rigspolitiet har derudover som led i aftalen med Mo-
ment fået tilføjet, at der tillige udbetales løn til vikarer, der bli-
ver hjemsendt i karantæne, fordi de pågældende er identifice-
rede som nærkontakter.
Side 3/7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om kommentar til talepapir fra et foretræde for udvalget, til sundhedsministeren
Vikarerne er omfattet af sygedagpengeloven, og har dermed ret
til sygedagpenge under sygdom.
De første vikarer til smitteopsporingsopgaven i Rigspolitiet star-
tede den 25. september 2020, og der er løbende startet flere vi-
karer, efterhånden som opgaven har krævet det. De fleste vika-
rer skal efter planen indtil videre være hos Rigspolitiet frem til
den 31. marts 2021.
Vikarerne hos Rigspolitiet får 150 kr. i timen ekskl. pension,
svarende til ca. 24.000 kr. månedligt. Vikarerne optjener 12 pct.
i pension, hvoraf 8 pct. er arbejdsgiverbetalt, mens 4 pct. er eget
bidrag. Honorering for overarbejde sker i forholdet 1:1,5 efter
levering af 39,5-42,5 timer, hvorefter overarbejdet honoreres
1:2. Der er nat- og weekendtillæg på hhv. 24,4 og 43,67 kr. i
timen. Vikarerne har herudover arbejdsgiverbetalt frokostpause.
Vikarerne har ret til sygedagpenge, når beskæftigelseskrav mv.
er opfyldt. Efter det oplyste får vikarerne ved sygdom 120 kr. i
timen, svarende til ca. 19.000 kr. pr. mdr.
Rigspolitiet vurderer, at såfremt der frem for vikaranvendelse
skulle ske midlertidig ansættelse efter HK-overenskomsten i
staten til smitteopsporing, ville den ansatte få en timeløn på
131,21-136,47 kr. svarende til 21.036,17-21.879,67 kr. måned-
ligt. Ansatte med erhvervsuddannelse ville blive tilbudt en time-
løn på 153,47 kr. svarende til 24.605,58 kr. månedligt. Hertil
kommer eventuel indbetaling til pension (hvis kravene herfor er
opfyldt) på 11,19-15 pct., hvoraf 2/3 er arbejdsgiverbetalt, mens
1/3 er eget bidrag. Om den ansatte er berettiget til pension, og i
givet fald hvor meget, afhænger af alder, tidligere beskæftigelse
i det offentlige, og/eller hvorvidt den ansatte har været omfattet
af en pensionsordning som led i en tidligere ansættelse. Hono-
rering for overarbejde vil ske som afspadseringsfrihed i forhol-
det 1:1,5. Vikarerne arbejder nu i 2-holds skift. Hvis det samme
skulle gælde de ansatte, skal der honoreres ekstra for aften- og
natarbejde samt for arbejde i weekender og på helligdage.
Der er ved at blive etableret en samarbejdsudvalgsstruktur og
arbejdsmiljøorganisation, der tilpasses den respektive organise-
ring. Dette sker i dialog med Rigspolitiets Arbejdsmiljøsektion
og Statens Samarbejdssekretariat.
Det er Rigspolitiets vurdering, at der er behov for fysisk frem-
møde af vikarerne. Denne beslutning beror på, at der er sund-
hedsfaglige supervisorer til stede blandt smitteopsporingsopera-
tørerne for at sikre kvaliteten i den vejledning, den enkelte bor-
ger modtager. Samtidig står de sundhedsfaglige supervisorer til
rådighed for bistand til operatørerne i forbindelse med imple-
mentering af ændringer i vejledninger mv., hvilket er vigtigt,
Side 4/7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om kommentar til talepapir fra et foretræde for udvalget, til sundhedsministeren
fordi retningslinjerne ændres hyppigt. Endelig er vikarernes fy-
siske tilstedeværelse nødvendig i forhold til styringen af driften
og for at sikre effektiviteten i arbejdet.
Politiets del af smitteopsporingen er i dag fordelt over tre loka-
liteter for bl.a. at reducere risikoen for smittespredning blandt
vikarerne.
Rigspolitiet har desuden iværksat en række tiltag for yderligere
at reducere risikoen for smittespredning. Der er bl.a. indført krav
om ugentlig test blandt vikarerne, og vikarerne er nu desuden
blevet tjenesteplanlagt i faste rul og på faste lokationer, så de i
videst muligt omfang arbejder med de samme kollegaer hver
dag. Derudover er der etableret en struktur med teamansvarlige,
der bl.a. skal sikre og håndhæve overholdelse af COVID-19 re-
striktionerne i dagligdagen.
Rigspolitiet kan oplyse, at Arbejdstilsynet den 14. januar 2021
aflagde tilsynsbesøg i smitteopsporingsenheden i Jonstruplej-
ren. I den forbindelse blev der udstedt et strakspåbud, hvorefter
Rigspolitiet blev påbudt at træffe effektive foranstaltninger for
at beskytte de ansatte mod risikoen for smitte med ny coronavi-
rus ved smitteopsporingsenheden i Jonstruplejren.
Rigspolitiet har straks iværksat en række initiativer med henblik
på at udbedre de forhold, der er omfattet af det udstedte straks-
påbud, herunder reduceret antallet af medarbejdere i de mindste
lokaler fra fire til to, således at der også er plads til supervision
mv., forbedret indretningen via afskærmning og skillevægge,
bestilt ekstra rengøring og lavet planer for udluftning. Rigspoli-
tiet er i gang med at afdække, om nogle af tiltagene i Jonstruplej-
ren også skal iværksættes på de øvrige to lokationer for smitte-
opsporing.”
Jeg er glad for, at Rigspolitiet har iværksat tiltag for at forbedre de fysiske
rammer for smitteopsporingsenheden. Det er samtidig min forventning, at
Rigspolitiet løbende tager de nødvendige forholdsregler for at minimere ri-
sikoen for smittespredning på arbejdspladsen og overvejer, om der er behov
for yderligere tiltag.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet, der er ressortansvarlig for
vikarloven, som har oplyst følgende:
”Vedrørende det i pkt. C gengivne synspunkt om, at der er tale
om omgåelse, kan det oplyses, at vikarloven (lov nr. 595 af 12.
Side 5/7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om kommentar til talepapir fra et foretræde for udvalget, til sundhedsministeren
juni 2013 om vikarers retsstilling ved udsendelse af et vikarbu-
reau m.v. med senere ændring) netop indeholder mulighed for,
at ligebehandlingsprincippet i lovens § 3, stk. 1 og 2, ikke finder
anvendelse og vikarers vilkår i stedet reguleres overenskomst-
mæssigt. Dette fremgår af lovens § 3, stk. 5, der har følgende
ordlyd:
”Stk. 1-4 finder ikke anvendelse, hvis vikarbureauet
omfattes af eller har tiltrådt en kollektiv overens-
komst, som er indgået af de mest repræsentative ar-
bejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på
hele det danske område, hvorved den generelle be-
skyttelse af vikarer respekteres.”
Om denne bestemmelse bemærkes, at der er tale om en udmønt-
ning af artikel 5, stk. 3, i det tilgrundliggende vikardirektiv (di-
rektiv 2008/104/EF), som udgør en adgang til at regulere vika-
rers vilkår overenskomstmæssigt, og at udnyttelsen af denne
mulighed i direktivet er i overensstemmelse med den danske ar-
bejdsmarkedsmodel, hvorefter arbejdsmarkedets parter i videst
muligt omfang har adgang til at regulere løn- og arbejdsvilkår
ved kollektiv overenskomst. Specifikt bemærkes endvidere, at
med den afsluttende bisætning i § 3, stk. 5, har lovgiver udtryk-
keligt tilkendegivet, at de mest repræsentative arbejdsmarkeds-
parters landsdækkende overenskomster giver vikarer betryg-
gende vilkår.
Det vurderes således ikke at være retvisende at betegne det som
omgåelse af vikarlovens beskyttelseshensyn, at muligheden i §
3, stk. 5, for at overenskomstregulere vikarers vilkår er benyttet.
Med hensyn til det i pkt. D angivne synspunkt om, at overens-
komstregulering af vikarers vilkår i overensstemmelse med vi-
karlovens § 3, stk. 5, skulle være imod intentionen med loven
henvises til det ovenfor anførte vedrørende pkt. C. Det bemær-
kes i forlængelse heraf, at det tydeligt fremgår af lovens forar-
bejder, at der i de overenskomster, der kan anvendes i stedet for
lovens ligebehandlingsprincip, kan fastsættes vilkår, der adskil-
ler sig fra ligebehandlingsprincippet. Følgende er således anført
i bemærkningerne til § 3:
”Betingelsen om, at det skal være de mest repræsen-
tative parters overenskomster, der skal anvendes for
at ligebehandlingsprincippet kan fraviges, er be-
grundet i hensynet til at undgå social dumping på
vikarområdet og sikre, at vikarer, der ikke kan støtte
ret på ligebehandlingsprincippet, har betryggende
overenskomstmæssige rettigheder i stedet.”
Side 6/7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om kommentar til talepapir fra et foretræde for udvalget, til sundhedsministeren
Intentionen med vikarloven har således ikke været, at ligebe-
handlingsprincippet i enhver sammenhæng og på alle punkter
skulle være gældende, men at sikre vikarer betryggende vilkår,
når ligebehandlingsprincippet fraviges, og at disse betryggende
vilkår sikres, når de fastlægges i overenskomster indgået af de
mest repræsentative parter.”
Side 7/7