Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2505894_0001.png
Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 77
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 16-11-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPAMN
Sagsnr.: 2116437
Dok. nr.: 1968268
Folketingets Sundhedsudvalg har den 18. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
77 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 77:
”Kan ministeren i forlængelse af dokumentaren ”Omskæring bag lukkede døre” bragt
af TV 2 den 14. oktober 2021 svare på, hvor mange indberetninger af private omskæ-
ringer man kender til, og hvor mange skader efter omskæring myndighederne er be-
kendte med? Hvem skal betale for eventuelle skader, og har de offentlige sygehuse
mulighed for at søge erstatning for omkostninger, som er forbundet med at rette op
på skader som følge af fejl? Og er der private klinikker i Danmark, som tilbyder om-
skæring mod betaling, og hvad koster det i givet fald?”
Svar:
Jeg lægger til grund, at spørgsmålet vedrører ikke-terapeutiske omskæringer af
drenge under 18 år.
For så vidt angår spørgsmålet om antallet af indberetninger af private omskæringer
samt hvor mange skader efter omskæring myndighederne er bekendt med, har
Sundhedsministeriet indhentet bidrag fra Sundhedsdatastyrelsen. Jeg skal indled-
ningsvis bemærke, at ikke-terapeutiske omskæringer omtales som rituelle omskærin-
ger i Sundhedsdatastyrelsens bidrag.
Sundhedsdatastyrelsen oplyser følgende:
”Sundhedsdatastyrelsen har som bidrag opgjort antallet af indberettede rituelle om-
skæringer foretaget i privat regi, enten på eller uden for private sygehuse/klinikker, jf.
tabel 1 og 2.
Opgørelsen er foretaget på baggrund af Landpatientregisteret og Register for Rituelle
Omskæringer. Der er opgjort for perioden 2017-2021 (for 2021 til og med seneste
versionsdato for registeret), idet indberetningspligten for rituelle omskæringer star-
tede i 2017.”
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om kommentar til præsentation i forbindelse med foretræde for udvalget 25/11-21 af Lene Nyhus, forkvinde for Intact Denmark: Man skærer da ikke i raske børn", til sundhedsministeren
2505894_0002.png
Tabel 1
Indberettede rituelle omskæringer foretaget på private klinikker og sygehuse.
2017
2018
794
2019
844
2020
956
2021*
801
Antal
Kilde:
Note:
647
Landspatientregisteret pr. 10 oktober 2021, Sundhedsdatastyrelsen.
Der er talt unikke personer. Derved kan samme person højst indgå én gang pr. sygehustype pr. år.
Der er afgrænset til procedurekoden ”KKGV20
Rituel omskæring”.
Indberetningspligten for rituelle omskæringer startede i 2017.
* Indeholder perioden 1. januar 2021
10. oktober 2021.
Tabel 2
Indberettede rituelle omskæringer foretaget uden for private klinikker og sygehuse.
2017
2018
6
2019
7
2020
5
2021*
4
Antal
Kilde:
Note:
8
Register for Rituelle Omskæringer pr. 1. november 2021, Sundhedsdatastyrelsen.
Der er opgjort antal unikke personer. En person kan derved kun indgå én gang pr. år.
Indberetningspligten for rituelle omskæringer startede i 2017.
* Indeholder perioden 1. januar 2021
1. november 2021.
Det skal understreges, at ovenstående tal fra Sundhedsdatastyrelsen viser antallet af
de reelt indberettede ikke-terapeutiske omskæringer, og at Styrelsen for Patientsik-
kerhed
som tidligere oplyst
estimerer, at det reelle antal ikke-terapeutiske om-
skæringer ligger på ca. 2.000 om året.
Som det fremgår af Sundhedsdatastyrelsens tabel ovenfor foretages langt de fleste
ikke-terapeutiske omskæringer på private klinikker og sygehuse.
Sundhedsministeriet har ikke oplysninger om priser på behandlinger eller indgreb,
som udbydes af de private sygehuse og klinikker.
I forhold til spørgsmålet om skader kan jeg oplyse, at der til Landspatientregistret er
indberettet sygehuskontakter vedrørende ”følger efter omskæring” for 212 drenge
og mænd i perioden 1. januar 2015 til 10. oktober 2020. Følgerne dækker både medi-
cinske og ikke-terapeutiske omskæringer. Der henvises til SUU Alm. del Bilag 115,
som er sendt til udvalget den 20. november 2020.
Det skal understreges, at ”følger efter omskæring” kan omfatte en bred vifte af kom-
plikationer, herunder også komplikationer, som ikke nødvendigvis er udtryk for, at
indgrebet ikke er foretaget patientsikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Jeg kan desuden oplyse, at jeg har bedt Styrelsen for Patientsikkerhed om at kort-
lægge, hvilke data om omskæringer der findes hos myndighederne på mit minister-
område, og vurdere om yderligere data eller adgang til data vil kunne styrke tilsynet
på området.
Personer, der opfylder bopælskravet i Danmark, har adgang til behandling i det dan-
ske sundhedsvæsen, uanset grundlaget for behandlingen. Det vil sige, uanset om det
f.eks. er nyligt opstået sygdom, skader de selv har pådraget sig, eller komplikationer
efter indgreb, der er udført uden for det danske sundhedsvæsen.
./.
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om kommentar til præsentation i forbindelse med foretræde for udvalget 25/11-21 af Lene Nyhus, forkvinde for Intact Denmark: Man skærer da ikke i raske børn", til sundhedsministeren
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at bopælsregionen afholder udgifter til sygehusbehand-
ling m.v. Den region, der yder sygehusbehandlingen, kan opkræve bopælsregionen
eller opholdsregionen betaling herfor. Der er ikke hjemmel til, at regionerne kan søge
erstatning for omkostninger, som er forbundet med at rette op på skader, der er på-
ført andre steder i sundhedsvæsenet eller uden for det danske sundhedsvæsen.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Amila Nuhanovic
Side 3