Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2505994_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 20-12-2021
Enhed: ELU
Sagsbeh.: DEPMJK
Sagsnr.: 2119088
Dok. nr.: 2047909
Folketingets Sundhedsudvalg har den 2. december 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
182 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 182:
”Vil
ministeren kommentere artikel i Ekstrabladet 1/11-21:
”En decideret giftig ar-
bejdsplads”
fsva. ministerens sagsområde?https://ekstrabladet.dk/nyheder/sam-
fund/kraenkende-coronaopsporing-en-decideret-gif-tig-arbejdsplads/8940638”
Svar:
Kontakt- og smitteopsporing er en af hjørnestenene i epidemihåndteringen, og Co-
ronaopsporingen under Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) har været med til at
løfte en stor og vigtig opgave under epidemien. Det er i den sammenhæng naturlig-
vis vigtigt, at vi gør, hvad vi kan, for at det er trygt at gå på arbejde, og at det er sik-
kerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt
også i Coronaopsporingen.
Løbende justering af strukturen i Coronaopsporingen
Vi har i Danmark og resten af verden stået i en helt ekstraordinær og uforudsigelig si-
tuation, hvor epidemisituationen løbende har ændret sig, og der har været behov for
løbende at justere kapaciteten i Coronaopsporingen i takt med epidemiens udvikling.
Generelt har flere statslige arbejdsgivere under epidemien skullet løse nye, sam-
fundskritiske opgaver under stort tidspres, og omstændighederne omkring corona
har gjort det vanskeligt at planlægge opgaveløsningen. Håndteringen af corona-situa-
tionen har derfor naturligt udløst et stort behov for hurtig rekruttering af medarbej-
dere til løsningen af de hastende opgaver. STPS har i den sammenhæng oplyst, at Co-
ronaopsporingen er gået fra at være en arbejdsplads med 40 medarbejdere i somme-
ren 2020 til i slutningen af november 2021 at have godt 1.500 medarbejdere.
Strukturen i Coronaopsporingen har ændret sig i takt med behovet for løbende at
skulle tilpasse kontakt- og smitteopsporingsindsatsen. STPS oplyser, at dette har
medført løbende ændringer i arbejdslokationer, arbejdsopgaver samt ændringer i le-
delsesstrukturen. Blandt andet var Coronaopsporingen i vinteren 2020/21 fordelt på
otte lokationer, hvilket nu er tilpasset, så Coronaopsporingen primært er samlet på
én lokation på Teglholmen, hvor vikarer fra MOMENT, der udgør ca. to-tredjedele af
medarbejderne i Coronaopsporingen, har arbejdssted. Herudover har Coronaopspo-
ringen medarbejdere ansat i STPS, som fysisk har arbejdssted på Islands Brygge.
Ændringer i ansvaret for driftsledelsen i Coronaopsporingen
STPS har oplyst, at de ikke har mulighed for at gå ind i de konkrete sager i forhold til
de medarbejdere, der omtales i Ekstra Bladets artikel. STPS har dog oplyst, at MO-
MENT-ansatte vikarer i Coronaopsporingen frem til og med juni 2021 har været un-
der fælles overordnet ledelse delt mellem Rigspolitiet og STPS, således at Rigspolitiet
./.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om kommentar til artikel i Ekstrabladet 1/11-21: En decideret giftig arbejdsplads fsva. ministerens sagsområde, til sundhedsministeren
varetog driftsledelsen i tre af de etablerede
operative sektioner under STPS’s over-
ordnede og faglige ledelse. I juli og august 2021 var det alene Rigspolitiet, der varetog
den daglige ledelse, som en del af STPS’s organisation og under STPS’s faglige ledelse.
Jeg kan i den forbindelse henvise til vedlagte svar på spørgsmål BEU alm. del nr. 210
af 3. februar 2021 vedr. arbejdsvilkårene i Coronaopsporingen. Siden 1. september
2021 har Coronaopsporingen samlet været under STPS.
I juli og august 2021 var det alene Rigspolitiet, der varetog den daglige ledelse, som
en del af STPS’s organisation og under STPS’s faglige ledelse.
STPS oplyser, at der under hele perioden har været fokus på arbejdsmiljøet (både det
fysiske og psykiske), men at der i perioden, som der beskrives i Ekstra Bladets artikel,
på grund af de ekstraordinære omstændigheder, ikke har været mulighed for at ar-
bejde strategisk og forebyggende med arbejdsmiljøet. I disse perioder er arbejdsmil-
jørelaterede problemstillinger derfor blevet løst løbende. Rigspolitiet oplyser, at der i
februar 2021 blev afholdt valg til arbejdsmiljørepræsentanter på de tre lokationer un-
der politiets driftsledelse, og at der jævnligt er blevet afholdt arbejdsmiljøudvalgsmø-
der på de tre lokationer, ligesom der har været afholdt et centralt arbejdsmiljøud-
valgsmøde på tværs af de tre lokationer.
STPS oplyser, at de fleste lokationer i Coronaopsporingen, som nævnt i ovenstående,
i dag er samlet på ét lejemål på Teglholmen, hvilket har givet langt bedre mulighed
for at arbejde strategisk og forebyggende med arbejdsmiljøet end tidligere.
Opfølgning på besøg
fra Arbejdstilsynet under STPS’ driftsledelse
STPS overtog ledelsen af Coronaopsporingen og vikarkontrakten fra Rigspolitiet den
1. september 2021, hvor der samme dag var besøg fra Arbejdstilsynet. STPS oplyser,
at de siden overtagelsen af ledelsen har lagt et stort arbejde i at få en samlet struktur
for organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet i Coronaopsporingen.
STPS har forud for besøget fra Arbejdstilsynet aftalt med vikarbureauet MOMENT, at
Coronaopsporingen skal organisere arbejdsmiljøarbejdet for vikarerne, så de så vidt
muligt får samme vilkår, som de medarbejdere i Coronaopsporingen, som er ansat
under STPS.
STPS oplyser således, at Coronaopsporingen i dag er organiseret i arbejdsmiljøgrup-
per, hvor der pt. er ugentlige møder i de lokale arbejdsmiljøgrupper suppleret med
møder i et centralt Arbejdsmiljøudvalg i Coronaopsporingen. Repræsentanter fra Co-
ronaopsporingens Arbejdsmiljøudvalg indgår i styrelsens samlede Samarbejds- og Ar-
bejdsmiljøudvalg. Coronaopsporingen har hertil iværksat en række fysiske og psykiske
arbejdsmiljøtiltag siden den nye arbejdsmiljøorganisering.
Om ledelsesstrukturen i Coronaopsporingen
I Ekstra Bladets artikel beskrives det, at vikarer også er ledere for andre vikarer i Co-
ronaopsporingen. Til dette har STPS oplyst, at der ikke er nogen MOMENT-vikarer,
der har lederroller i Coronaopsporingen, og at personaleansvaret udelukkende er pla-
ceret hos sektionslederne, som er ansat i STPS, der ligeledes er vikarernes nærmeste
leder. Det er korrekt, at der er udpeget såkaldte teamansvarlige og vagthavende
teamansvarlige blandt vikarerne, men disse stillinger omfatter ifølge STPS ikke perso-
naleansvar, men udelukkende et ansvar for at sikre driften på den pågældende vagt.
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om kommentar til artikel i Ekstrabladet 1/11-21: En decideret giftig arbejdsplads fsva. ministerens sagsområde, til sundhedsministeren
STPS har for at sikre forståelsen af rammerne for de ansattes arbejde sikret, at der nu
tages udgangspunkt i stillingsbeskrivelser af de forskellige roller som hhv. sektionsle-
der, teamansvarlig og vagthavende teamansvarlig, som tidligere er udarbejdet i et
samarbejde mellem STPS, konsulentvirksomheden PWC og Rigspolitiet. Den nye ar-
bejdsmiljøorganisation har spurgt ind til netop dette, og beskrivelserne er derfor den
11. oktober 2021 blevet genudsendt til alle i arbejdsmiljøorganisationen til viderefor-
midling til medarbejderne.
Da STPS overtog driftsledelsen fra Rigspolitiet i september 2021 arbejdede styrelsen
videre på det allerede iværksatte arbejde i forhold til en grundig vurdering af de eksi-
sterende teamansvarlige ift. deres egnethed til opgaven. STPS har oplyst, at ledelsen i
Coronaopsporingen løbende arbejder med udvikling af organisationen, og at STPS lø-
bende vurderer, om organiseringen bør justeres for at optimere drift af enheden, hvis
det viser sig, at den eksisterende organisering er uhensigtsmæssig. I den forbindelse
oplyser STPS, at man for nylig har valgt at indføre STPS-ansatte teamledere for de
MOMENT-ansatte for at styrke den direkte personaleledelse, ligesom rekruttering er i
gang.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Coronaopsporingen fortsat vil fokusere på at af-
dække og løse eventuelle arbejdsmiljøproblemer samt arbejde med at forebygge, at
nye problemer opstår ved bl.a. at opretholde en ugentlig mødekadence i de lokale ar-
bejdsmiljøgrupper, arbejde på tiltag der gør ledelsen endnu mere synlig, og fokusere
på trivselsfremmende tiltag.
Derudover har direktionen besluttet, at alle medarbejdere i Coronaopsporingen, uan-
set om man er ansat gennem STPS eller vikarbureauet MOMENT, skal indgå i en APV-
undersøgelse primo 2022.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mille Jaszczak Kofoed
Side 3