Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2527454_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 10-02-2022
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSAW
Sagsnr.: 2116846
Dok. nr.: 2102298
Folketingets Sundhedsudvalg har den 2. december 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
181 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 181:
”Vil
ministeren kommentere præsentationen fra Dansk Selskab for Akutmedicin om
patientsikre arbejdsforhold i akutmodtagelserne fremvist under foretræde for udval-
get 25/11-21, jf. SUU alm. del
bilag 83, herunder bemærkninger om behovet for
600 akutmedicinere, som vi med nuværende dimensionering først er i mål med om
20 år?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg understrege, at det er helt afgørende, at patienter kan føle sig
trygge i mødet med sundhedsvæsenet. COVID-19 har udfordret vores ellers grund-
læggende stærke sundhedsvæsen, og jeg har den største respekt for den indsats, som
vores sundhedspersonale yder, både i akutmodtagelserne og i de øvrige dele af vores
sundhedsvæsen.
Ministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen om
bl.a. bemandingen af akutmodtagelserne og dimensioneringen af speciallægeuddan-
nelsen i akutmedicin. Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende:
”Anbefalinger
for organisering af den akutte sundhedsindsats
Sundhedsstyrelsen har i 2020 udgivet anbefalinger for organisering af den akutte
sundhedsindsats
1
, der blandt andet indeholder anbefalinger til bemanding på akutsy-
gehuse og akutmodtagelser. Anbefalingerne er udarbejdet på baggrund af, at udvik-
lingen i sundhedsvæsenet medførte et behov for at opdatere de tidligere anbefalin-
ger på akutområdet og genbesøge området på ny i sin helhed på tværs af sundheds-
væsenet for fortsat at understøtte høj faglig kvalitet og sammenhæng i patienternes
forløb, herunder både i forhold til psykisk og somatisk sygdom.
Anbefalingerne opstiller således forudsætninger, krav og anbefalinger, der bidrager til
at sikre, at alle patienter med behov for en akut sundhedsindsats oplever en høj og
ensartet kvalitet uanset geografi, at der opleves sammenhæng i sundhedstilbuddene
på tværs af faglighed og sektorgrænser, samt at alle patienter ved behov oplever at få
rette tilbud til rette tid på rette sted af rette kompetence. Dertil sætter anbefalin-
gerne ramme og retning og danner grundlag for den faglige videreudvikling de kom-
mende år.
1
Rapport ” Anbefalinger for organisering af den akutte sundhedsindsats
- Planlægningsgrund-
lag for de kommende 10 år”, jf. link
Sundhedsstyrelsen
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om kommentar til præsentation fra Dansk Selskab for Akutmedicin om patientsikre arbejdsforhold i akutmodtagelserne fremvist under foretræde for udvalget 25/11-21, til sundhedsministeren
2527454_0002.png
Akutmodtagelsens sammensætning/bemanding af lægelige specialer og faggrupper
Sundhedsstyrelsen har i anbefalingerne for organisering af den akutte sundhedsind-
sats
1
beskrevet anbefalinger til, hvilke lægefaglige kompetencer, der skal være til-
stede for, at der i akutmodtagelserne og på akutsygehuse sikres de rette kompeten-
cer til at vurdere, stabilisere og opstarte initial udredning og behandling af den akutte
patient på et højt fagligt niveau. Dette omfatter både umiddelbar assistancekrav samt
assistancekrav i forhold til tilkald og adgang til telefonisk rådgivning.
Speciallæger i akutmedicin vil i takt med, at der løbende uddannes flere speciallæger
inde for specialet udgøre en vigtig rolle i akutmodtagelserne og på akutsygehuset
med særlige kompetencer og erfaring til at vurdere, stabilisere og opstarte initial ud-
redning og behandling af den akutte patient. Det er dog ikke tanken, at det alene skal
være speciallæger i akutmedicin, der skal bemande akutmodtagelserne og akutsyge-
huset. Det er fortsat væsentligt med tilstedeværelse af speciallæger fra øvrige specia-
ler, herunder både speciallæger i intern medicin, psykiatri og kirurgi for at sikre pati-
enterne den rette specialiserede behandling, og speciallæger i akutmedicin udgør så-
ledes en væsentlig kompetence tillige med andre speciallæger med relevant kompe-
tence og erfaring.
Det er således Sundhedsstyrelsens anbefaling, at der i
akutmodtagelse
på et somatisk
akutsygehus på alle tider af døgnet skal være mulighed for assistance umiddelbart af
speciallæge med særlige kompetencer og erfaringer i vurdering, stabilisering og op-
start af initial udredning og behandling af patienter med skade samt akut opstået el-
ler forværret somatisk sygdom. Dette kan både opfyldes af en speciallæge i akutme-
dicin og af andre speciallæger med relevant erfaring og kompetencer. For så vidt an-
går psykiatriske
akutmodtagelser
skal der sikres assistance umiddelbart fra relevante
lægelige kompetencer til at sikre vurdering, stabilisering og opstart af initial udred-
ning og behandling af patienter med psykisk sygdom, som kræver akut intervention,
samt akut opstået eller forværret psykisk sygdom. Derudover skal der være mulighed
for at få assistance inden for kort tid af speciallæge i psykiatri eller børne- og ung-
domspsykiatri.
I anbefalinger for organisering af den akutte sundhedsindsats beskrives ligeledes an-
befalinger til, hvilke lægefaglige kompetencer, der skal være tilstede på det samlede
akutsygehus
for at sikre høj faglig kvalitet, da akutmodtagelsen og bemandingen her
ikke kan ses isoleres fra resten af akutsygehuset.
På et
akutsygehus
der varetager somatiske funktioner, skal der være mulighed for
umiddelbar assistance af speciallæger i anæstesiologi, i ét af de ni specialer inden for
intern medicin, kirurgi, samt i pædiatri og gynækologi-obstetrik, hvis disse to specia-
ler varetages på matriklen. Ved modtagelse af børn bør der være mulighed for assi-
stance fra plejepersonale uddannet til at varetage børns behov. Dertil bør der inden
for kort tid, være mulighed for assistance fra en speciallæge i intern medicin: kardio-
logi samt en speciallæge i ortopædisk kirurgi. Da en væsentlig del af patienter, der
indlægges akut er ældre personer, bør der ligeledes tilstræbes adgang til tværfaglig
geriatrisk ekspertise i dagtid alle ugens dage.
På et
akutsygehus,
der varetager funktioner i psykiatri, skal der være mulighed for at
få assistance fra speciallæge i psykiatri inden for kort tid eller i børne- og ungdoms-
psykiatri såfremt der på matriklen modtages børn og unge med akutte psykiatriske
problemstillinger.
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om kommentar til præsentation fra Dansk Selskab for Akutmedicin om patientsikre arbejdsforhold i akutmodtagelserne fremvist under foretræde for udvalget 25/11-21, til sundhedsministeren
2527454_0003.png
På sygehuse, der varetager både somatik og psykiatri og har fælles akutmodtagelse
skal krav for både somatisk og psykiatrisk akutsygehus opfyldes.
Etablering af speciallægeuddannelsen i akutmedicin samt dimensionering heraf
En blandt flere afgørende faktorer for at sikre varetagelsen af sundhedsvæsenets
funktioner er, at der findes den nødvendige lægelige arbejdskraft, herunder at der er
en hensigtsmæssig fordeling af speciallæger blandt de 39 lægelige specialer. Ud fra
en overordnet ressourcemæssig betragtning er det dog samtidig afgørende, at antal-
let af læger, som bliver uddannet og videreuddannet til speciallæger svarer til det an-
tal læger og speciallæger, som efterspørges i og uden for sundhedsvæsenet.
Dimensioneringsplanen for den lægelige videreuddannelse medvirker til at regulere
antallet af speciallæger gennem fordeling af uddannelsesforløb inden for de enkelte
specialer og mellem de tre videreuddannelsesregioner. Dimensioneringsplanen er de
centrale sundhedsmyndigheders redskab, som bidrager til at regulere og sikre, at der
findes den nødvendige lægelige arbejdskraft i hele landet.
Der er to processer i Sundhedsstyrelsen, som danner grundlag for planlægningen af
den lægelige videreuddannelse på centralt niveau i Danmark henholdsvis Lægeprog-
nose og Dimensioneringsplan.
Dimensioneringen af introduktions- og hoveduddannelsesforløb inden for de tre vide-
reuddannelsesregioner og de enkelte specialer samt lægeprognoser udarbejdes af
Sundhedsstyrelsen på baggrund af rådgivning fra Prognose- og Dimensioneringsud-
valget
et permanent udvalg under det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse,
og Task Force for dimensionering af speciallæger.
Etablering af speciallægeuddannelsen i akutmedicin
Specialet akutmedicin blev oprettet i 2018 efter indstilling fra Sundhedsstyrelsen og
godkendelse af Sundhedsministeren. Speciallæger i akutmedicin skal være speciali-
ster i den akutte og afklarende fase af et sygehuskrævende sygdomsforløb
men de
skal samarbejde tæt med sygehusets øvrige speciallæger og med sundhedsvæsenet
uden for sygehusene.
I Sundhedsstyrelsens indstilling
2
i 2017 til Sundhedsministeriet fremgik flere hensyn
for oprettelse af specialet i akutmedicin, herunder at etablere en specifik speciallæge,
der kan indgå i organiseringen af akutafdelingen, bedre rekruttering af yngre læger til
akutafdelingerne, forhøjelse af prestige/legitimitet for læger ansat i akutafdelingerne,
bedre mulighed for at styrke forskning og udvikling inden for akutområdet, fokus på
modtagelsen af den akutte patient og hermed akutafdelingens kerneydelse, og øget
fokus på kvaliteten af triage/flow og optimale sektorovergange. Derudover var der en
forventning om, at organiseringen af akutafdelinger med speciallæger i akutmedicin
ville betyde færre forskellige lægekontakter, mindre ventetid for nogle patientkate-
gorier og at flere patienter kan sygdomsmæssigt afklares i akutafdelingen, og således
reducere antallet af indlæggelser. Der var desuden gode erfaringer med akutspecialet
i andre lande.
2
Sundhedsstyrelsens indstilling til sundhedsministeriet vedr. etablering af et nyt speciale i
akutmedicin 9.6.2
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om kommentar til præsentation fra Dansk Selskab for Akutmedicin om patientsikre arbejdsforhold i akutmodtagelserne fremvist under foretræde for udvalget 25/11-21, til sundhedsministeren
2527454_0004.png
Der henvises desuden til Sundhedsstyrelsens indstilling
2
om et nyt speciale i akutme-
dicin til
ministeren samt Sundhedsstyrelsens rapport: ”Vurdering af et speciale i akut-
medicin i Danmark”
3
.
Dimensionering af specialet akutmedicin 2018-2021
I forbindelse med oprettelse af specialet akutmedicin
blev i rapporten ”Vurdering
af
et speciale i akutmedicin
i Danmark”
3
anført et tentativt forslag til indførelse af speci-
alet akutmedicin.
I Dimensioneringsplanen for 2018-2020 og 2021
4
var rammen 29-42 hoveduddannel-
sesforløb/år på landsplan, og introduktionsforløb kunne opslås med en ratio på 1,5-
3,0 i 2018-2020 (dvs. 43,5-126 introduktionsforløb årligt i hele landet) og 1,5-4,0 i
2021 (dvs. 43,5-168 introduktionsforløb årligt i hele landet) ift. antallet af hovedud-
dannelsesforløb.
Besatte hoveduddannelsesforløb og introduktionsforløb
På regionalt niveau er dimensioneringsrammen ikke fuldt udnyttet. Det fremgår såle-
des i den årlige opgørelse over opslåede og besatte hoveduddannelsesforløb for
2020, at der på landsplan er besat 21
5
af 52 opslåede hoveduddannelsesforløb i spe-
cialet akutmedicin, og i den årlige opgørelse over besatte introduktionsforløb for
2020 er der på landsplan besat 82
6
introduktionsforløb.
Det kan desuden oplyses, at Sundhedsstyrelsen har modtaget indberetninger fra de
tre videreuddannelsesregioner for opslåede og besatte hoveduddannelsesforløb for
2021 samt besatte introduktionsforløb for 2021, og data forventes offentliggjort
marts/april 2022. Det fremgår af indberetningerne, at der på landsplan er besat 24
hoveduddannelsesforløb og 123 introduktionsforløb i specialet akutmedicin.
Gældende Dimensioneringsplan for 2022-2023
Specialet akutmedicin er dimensioneret med 35 hoveduddannelsesforløb om året i
den gældende Dimensioneringsplan for 2022-2023
7
. For at tilgodese at mange læger
får mulighed for at stifte bekendtskab med specialet akutmedicin og derved hjælpe til
rekruttering i specialet, er ratioen for introduktionsforløb øget til 2,0-4,0 (dvs. 70-140
introduktionsforløb årligt i hele landet).
Mulighed for konvertering af ubesatte forløb i videreuddannelsesregionerne
Dimensioneringsplanen medvirker til at fastlægge antallet af uddannelsesforløb i et
speciale, men derudover er der givet mulighed for i planen siden 2021, at der på vide-
reuddannelsesregionsniveau kan konverteres ubesatte hoveduddannelsesforløb til
andre specialer, såkaldte fleksforløb. Dette betyder, at der er mulighed for decentralt
at etablere flere hoveduddannelsesforløb i fx akutmedicin.
Lægeprognose 2018-2040
prognose for akutmedicin
Det nye lægespeciale i akutmedicin fra 2018 er behandlet særskilt i Lægeprognosen
2018-2040
8
og indgår derfor ikke i prognosens fremskrivninger, men er baseret på
3
4
Rapport
”Vurdering af et speciale i akutmedicin i Danmark”,
jf. link
TITEL (sst.dk)
Dimensioneringsplan 2021 (sst.dk)
5
Opslåede og besatte hoveduddannelsesforløb 2020 (sst.dk)
6
Besatte introduktionsforløb i 2020 (sst.dk)
7
Dimensioneringsplan 2022-2023 (sst.dk)
8
Lægeprognose 2018-2040 (sst.dk)
Side 4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om kommentar til præsentation fra Dansk Selskab for Akutmedicin om patientsikre arbejdsforhold i akutmodtagelserne fremvist under foretræde for udvalget 25/11-21, til sundhedsministeren
2527454_0005.png
estimater. Specialet akutmedicin vil indgå med opdaterede fremskrivninger i den
kommende lægeprognose tilsvarende de øvrige specialer.
I tabel 1 ses estimaterne for fremskrivningerne for antal speciallæger i akutmedicin
udarbejdet i Lægeprognosen 2018-2040 inkl. antallet af speciallæger i akutmedicin
opnået på baggrund af en overgangsordning etableret ved oprettelsen af specialet.
Kilde: Lægeprognose 2018-2040, side 122
Udviklingen af antallet af speciallæger i akutmedicin blev estimeret til, at der i 2040
forventes at være 328 speciallæger i akutmedicin i hovedscenariet
9
, og henholdsvis
341 i scenarie 1
10
, 281 i scenarie 2
11
, 333 i scenarie 3
12
, 385 i scenarie 4
13
og 279 spe-
ciallæger i scenarie 5
14
.
Sundhedsstyrelsen kan desuden oplyse, at der er 53 akutmedicinske speciallæger i
beskæftigelse i 2018 og 83 i 2019 (kilde: Bevægelsesregistret, Sundhedsdatastyrel-
sen), samt er der udstedt henholdsvis 59 speciallægeanerkendelser i 2018, 31 i 2019,
19 i 2020 og 10 speciallægeanerkendelser i 2021 (kilde: Sundhedsdatastyrelsens au-
torisationsregister).
Ensartet kvalitet døgnet rundt
Sundhedsstyrelsen finder - ligesom Dansk Selskab for Akutmedicin - at det er væsent-
ligt, at alle patienter med akut behov for vurdering, stabilisering, udredning og be-
handling sikres høje faglig kvalitet uanset, hvornår det akutte behandlingsbehov op-
står.
9
Hovedscenariet, som er baseret på en beregning af antallet af besatte forløb ud fra tidligere
års tendenser.
10
Scenarie 1, der viser antallet af speciallæger, hvis pensionsalderen i hovedscenariet øges
med 2 år.
11
Scenarie 2, hvor antallet af besatte hoveduddannelsesforløb sættes lige det gennemsnitlige
antal besatte forløb i perioden 2015-2017.
12
Scenarie 3, hvor samtlige hoveduddannelsesforløb i dimensioneringsplanen besættes.
13
Scenarie 4, hvor antallet af besatte forløb sætte 10 pct. højere end dimensioneringen, dog
min. ét forløb højere end dimensioneringen.
14
Scenarie 5, hvor antallet af besatte forløb sættes 10 pct. mindre end dimensionering, dog
min. ét forløb mindre end dimensioneringen.
Side 5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om kommentar til præsentation fra Dansk Selskab for Akutmedicin om patientsikre arbejdsforhold i akutmodtagelserne fremvist under foretræde for udvalget 25/11-21, til sundhedsministeren
I Sundhedsstyrelsens anbefalinger for organisering af den akutte sundhedsindsats be-
skrives derfor netop også, at akutsygehusene døgnet rundt skal kunne modtage og
håndtere patienter med alle typer af skade, herunder traumer som kan håndteres på
hovedfunktionsniveau, samt akut opstået eller forværret sygdom svarende til rele-
vant specialiseringsgrad. Dette bør sikres både ved rette faglige kompetencer og be-
manding som beskrevet ovenfor, men også ved at sikre patientflow og systematisk
visitation. Optimalt flow og kapacitetsudnyttelse kan understøttes ved, at der lokalt
er ledelsesmæssigt fokus på, at sikre relevante aftaler om vagtberedskab og adgang
til tilkald, disponering af sengekapacitet, udskrivning mv.
Specialiserede akutsygeplejersker
I 2020 blev der nedsat en arbejdsgruppe under Sundhedsstyrelsen vedr. etableringen
af en specialuddannelse i akutsygepleje. Grundet coronapandemien blev arbejdet
dog udsat, og først genoptaget i sommeren 2021. På nuværende tidspunkt udarbej-
des rapporten, der præsenterer oplæg til en ny specialuddannelse i akutsygepleje.
Kommende specialsygeplejersker i akutsygepleje forventes at få en kernerolle i akut-
modtagelsen sammen med speciallægerne i akutmedicin og det øvrige personale.
Specialuddannelsen har den primære målgruppe af sygeplejersker ansat i somatiske
akutmodtagelser/-afdelinger og vil særligt få en central rolle mht. koordinering og
samarbejde mellem regionale og kommunale akuttilbud. Ydermere vil akutsygeplejer-
sken besidde organisatoriske kompetencer og være i stand til at overskue mange
komplekse forløb og opgaver inden for stort set alle medicinske og kirurgiske specia-
ler samt på tværs af sektorer. En af akutsygeplejerskens centrale opgaver vil være at
medvirke til, at patienten tilses på rette tid af rette personer.
Den endelige afrapportering forventes at ske i løbet af foråret 2022. Efter afsluttet ar-
bejde i arbejdsgruppen og orientering i Sundhedsstyrelsens Råd for Sygeplejerskers
Special- og Videreuddannelse oversendes rapporten til Sundhedsministeriet.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens oplysninger.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Siw Anna Wernberg
Side 6