Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPSCS
Koordineret med: SØA og KOK
Sagsnr.: 2115360
Dok. nr.: 1973879
Dato: 28-10-2021
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Sundhedsudvalget den 23. november 2021]
Samrådsspørgsmål K
”Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete planer
regeringen har for at nedbringe ventetiden på autorisation af
udenlandske læger, jf. artiklen ”Overlæge på Riget: Det
burde tage 14 dage, ikke mere end to år” fra
Dagensmedicin.dk den 24. september 2021?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i
folketingsåret 2020-21, jf. SUU alm. del - samrådsspm.
DQ.”
Indledning
Spørgsmålet handler om sagsbehandlingstiden for
autorisation af tredjelandslæger, og det vil sige læger fra
lande uden for EU eller EØS. Jeg vil i mit svar bl.a. komme
ind på den grundlæggende proces, som tredjelandslæger skal
igennem. Og på de krav, vi stiller til dem.
Selve artiklen, som er baggrund for spørgsmålet, handler om
liggetiden, fra Styrelsen for Patientsikkerhed har modtaget al
dokumentation fra ansøgeren, til styrelsen påbegynder selve
sagsbehandlingen.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-21 om at nedbringe ventetiden på autorisation af udenlandske læger, til sundhedsmiinisteren
Lige nu der behandler Styrelsen for Patientsikkerhed
ansøgninger, som styrelsen modtog helt tilbage i februar
2019. Hvis man regner det ud, så er det 33 måneders liggetid
på at få vurderet ansøgningen. I alt er der tale om 1.284
ansøgninger, som altså endnu ikke er blevet behandlet.
Og jeg er fuldstændig enig med samrådsspørgeren og alle
andre – det er slet ikke godt nok. Vi er nødt til at få gjort
noget ved det – og det vil jeg vende tilbage til.
Det er afgørende – særligt i en tid hvor vi har brug for
arbejdskraft - ikke mindst jo også læger, at vi kan tiltrække
kvalificeret arbejdskraft til vores sundhedsvæsen. Det skal
tunge og rigide processer ikke være til hinder for.
Jeg går også ud fra, at vi er enige om, at det er jo ikke sådan,
at der ikke skal stilles krav til læger fra udlandet, der vil
autoriseres i Danmark. Selvfølgelig skal vi sikre, at de
udenlandske læger, er lige så dygtige som de danske. Det er
derfor, vi stiller en række krav til, hvad man som udenlandsk
læge skal igennem. Det er vi sådan set enige om, der skal
gøres.
Men det handler om, at processen, skal være så effektiv som
mulig. Det er jo positivt, at udenlandske læger har lyst til at
arbejde i Danmark og hjælpe vores danske sundhedsvæsen.
Autorisationsprocessen
Før jeg går videre til de fremadrettede initiativer, vil jeg kort
redegøre for de forskellige trin i autorisationsprocessen, som
tredjelandslæger skal igennem.
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-21 om at nedbringe ventetiden på autorisation af udenlandske læger, til sundhedsmiinisteren
Der er i dag en række krav af hensyn til patientsikkerheden –
bl.a. krav til lægernes uddannelse, sundhedsfaglighed og
sprogkundskaber.
En autorisationssag begynder med, at Styrelsen for
Patientsikkerhed skal vurdere ansøgerens udenlandske
medicinuddannelse. Ansøgerens uddannelse skal i al
væsentlighed svare til den tilsvarende danske uddannelse, og
den må ikke være forældet.
Styrelsen påbegynder den vurdering, når styrelsen har
modtaget den nødvendige dokumentation fra ansøgeren.
Det er den liggetid, der aktuelt er på 33 måneder, og som
artiklen fra Dagensmedicin.dk drejer sig om.
Når styrelsen har vurderet egnetheden af ansøgerens
udenlandske medicinuddannelse, så skal ansøgeren
gennemføre de resterende dele af forløbet i
autorisationsprocessen.
Ansøgeren skal blandt andet sørge for at tage sprogkursus og
bestå prøve i Dansk 3 med minimum karaktererne 10 i
mundtlig kommunikation, 7 i læseforståelse og 7 i skriftlig
fremstilling.
Ansøgeren skal også bestå en skriftlig og mundtlig prøve i
faglige kompetencer
og gennemføre kursus i dansk
sundhedslovgivning med en afsluttende prøve. Det er altså
fuldstændig velbeskrevede trin, man skal igennem her.
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-21 om at nedbringe ventetiden på autorisation af udenlandske læger, til sundhedsmiinisteren
Som sidste element skal ansøgeren gennemføre og have
godkendt en praktisk-klinisk ansættelse på en
hospitalsafdeling eller i almen praksis. Det kalder man i
daglig tale en evalueringsansættelse.
Det er noget, som ansøgeren selv har ansvaret for at
gennemføre.
Forløbet medfører, at autorisationsprocessen kan strække sig
over flere år. Der er nemlig ikke tidskrav til at gennemføre
forløbet – dog lige med undtagelse af, at ansøgeren skal
finde en evalueringsansættelse inden 12 måneder, efter
fagprøver og kursus i dansk sundhedslovgivning er bestået.
Der er mange ansøgere, der vælger ikke at fortsætte
autorisationsprocessen. Selvom deres uddannelse er
vurderet egnet.
Jeg kan prøve at illustrere det med nogle konkrete tal her.
Der er 156 sager fra 2013 – helt tilbage derfra - og 146 fra
2014, som afventer ansøgeren. Man må jo nok gå ud fra, at
ansøgeren har valgt noget andet. I alt afventer 1.262
ansøgninger fra 2013 og frem, at ansøgeren gennemfører den
resterende del af autorisationsprocessen
Som opgørelsen er, så vil de her sager derfor fortsat være
uafsluttede i styrelsens system. Og de vil derfor også tælle
med i statistikken og give udslag som en lang
sagsbehandlingstid. Når man laver den statistik.
Side 4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-21 om at nedbringe ventetiden på autorisation af udenlandske læger, til sundhedsmiinisteren
Men det er ikke kun ansøgerens forhold, der kan gøre
sagsbehandlingen lang. Der er sket en markant stigning i
antallet af ansøgninger.
Antallet af ansøgninger fra tredjelandslæger er de senere år
mere end firedoblet fra 130 i 2016 til 536 i 2020. Til
sammen har det bidraget til en opbygge en pukkel på 1.284
ansøgninger, og det har selvsagt skabt et stort pres på
sagsbehandlingstiden.
Det har gjort, at der i en periode ikke var pladser nok på den
mundtlige fagprøve, som jeg før fortalte om, at ansøgeren
skal igennem. Jeg tror, at vi havde et samråd om det sidste år
eller forrige år om netop den mundtlige prøve.
Der er nemlig forhandlet en ny kontrakt med Københavns
Universitet, som fremover giver mulighed for at sikre de
tilmeldte en plads til en fagprøve, så deltagerbegrænsning
fremadrettet ikke forsinker den proces.
Så for at samle op, så er der altså i alt 1.262 åbne sager fra
2013 og frem, hvor ansøger har været igennem den
indledende egnethedsvurdering af lægens udenlandske
uddannelse. 1.284 afventer styrelsens indledende vurdering.
Det er de sidste, jeg betragter, som en reel pukkel. Den
vurdering er jo første skridt i at gå videre.
Fremadrettede initiativer
Grundlæggende mener jeg – som jeg også tidligere har sagt –
at der er behov for at få rettet op på sagsbehandlingstiderne.
Side 5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-21 om at nedbringe ventetiden på autorisation af udenlandske læger, til sundhedsmiinisteren
Vi er i Danmark bag ud med at få løst problemet. Det er der
rigtig mange årsager til. Der er kommet langt flere i en kort
periode, hvor man også her har haft mange andre vigtige
opgaver i styrelsen m.m. Det ændrer ikke på, at vi kun har en
interesse – og det er, at få det her problem løst.
Men det ændrer ikke på, at der også er behov for at gøre
noget ved de 1.262 andre uafsluttede sager, der har været
igennem den indledende egnethedsvurdering af ansøgerens
udenlandske uddannelse, men hvor en eventuel videre
sagsbehandling afventer, at ansøgeren gennemfører de
resterende dele af autorisationsprocessen. Udover at vi har
sikret flere kurser på Københavns Universitet, har vi også
lagt op til at afsætte 1,5 mio. kr. til området på den
kommende finanslov.
Som det er nu, kan en ansøger gratis søge om autorisation i
Danmark og samtidigt i Sverige, Norge, Tyskland osv. Det
koster nemlig ikke noget at SØGE i Danmark. Det skyldes,
at der kun opkræves gebyr, når der gives autorisation – og
ikke på ansøgningstidspunktet.
Det kan jo i sagens natur resultere i, at der modtages
ansøgninger fra ansøgere, som reelt ikke kan eller har
aktuelle planer om at gennemføre forløbet i Danmark. Og det
kan betyde, at styrelsen derfor kommer til at bruge
ressourcer på at se på sager, som ikke munder ud i en
autorisation. Og dermed heller ikke modtager betaling af
gebyr.
Side 6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 153: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 23/11-21 om at nedbringe ventetiden på autorisation af udenlandske læger, til sundhedsmiinisteren
Der er derfor et arbejde i gang i Sundhedsministeriet med at
se på gebyrstrukturen, og om den kan indrettes mere
hensigtsmæssigt.
Der ses i Sundhedsministeriet også på balancen mellem
gebyrindtægterne og omkostningerne. Det er sådan, at der i
en periode har været ubalance mellem gebyrindtægterne og
omkostningerne på området. Gebyrerne matcher ganske
enkelt ikke omkostningerne, som er forbundet med at
behandle sagerne.
Og derudover har jeg bedt Sundhedsministeriet om at
overveje, om vi fremadrettet kan prioritere ressourcerne og
sagsbehandlingen mere hensigtsmæssigt. F.eks. ved i højere
grad at prioritere behandlingen af ansøgningerne fra visse
faggrupper eller specialer, hvor vi kan se, vi virkelig har stor
mangel. Med disse initiativer er det min forventning, at vi
kan få flere midler, en stærkere struktur ifht. at få dækket
omkostningerne. Og en prioritering af ansøgningerne – der
er det min forventning, at vi kan få reduceret
sagsbehandlingstiden.
Tak for ordet.
Side 7