Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2500465_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 13-12-2021
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPMAS
Sagsnr.: 2118716
Dok. nr.: 2031512
Folketingets Sundhedsudvalg har den 15. november 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 128 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 128:
”Vil
ministeren kommentere debatindlæg i Politiken 7/11-21 fra intensivsygeplejerske
Gitte Kingo Vesterlund: ”Ekstraarbejde har stjålet
vores hårdt tilkæmpede lønforhø-
jelse”? Kan ministeren bekræfte de faktuelle oplysninger i debatindlægget, herunder
at sygeplejerskernes 5 pct. i lønforhøjelse allerede er blevet til 4, og at sygeplejer-
skerne betaler deres ekstravagter ud af deres grundløn, når der reguleres
Svar:
Til brug for besvarelsen har Sundhedsministeriet indhentet bidrag fra Danske Regio-
ner, som oplyser følgende:
”Den
regionale reguleringsordning
Begge spørgsmål drejer sig til dels om den måde, som den regionale reguleringsord-
ning virker på. Sigtet med reguleringsordningen er, at lønningerne på det regionale
arbejdsmarked og på det private arbejdsmarked følges nogenlunde ad. Konkret virker
reguleringsordningen således, at hvis de gennemsnitlige private timelønninger i refe-
renceperioden stiger mere end de regionale timelønninger, så tilskrives 80 pct. af
denne forskel de regionale lønninger ved en udmøntning fra reguleringsordningen i
oktober måned. Er de gennemsnitlige regionale timelønninger derimod steget mere
end den private sektors, så fratrækkes 80 pct. af denne forskel de planlagte regionale
lønstigninger i oktober. Udmøntningen fra reguleringsordninger er opgjort i procent
og er ens for alle ansatte i regionerne. I det omfang en ændret adfærd blandt syge-
plejersker påvirker reguleringsordningen, så vil det ikke påvirke udmøntningen til sy-
geplejersker mere end udmøntningen til andre personalegrupper.
Sygeplejerskernes lønstigning
I OK-21’s
generelle forlig blev man enige om lønstigninger på 5,46 pct. De fordeler
sig
på forskellige puljer svarende til 0,42 pct. (som sygeplejerskerne har fået deres del
af), generelle lønstigninger på 5,04 pct. og estimerede udmøntninger fra regulerings-
ordningen over de tre år på i alt -0,19 pct. Generelle lønstigninger og udmøntning fra
reguleringsordningen håndteres i praksis i samme opskrivning af lønnen. Og ved over-
enskomstindgåelsen var estimatet for denne således på 4,85 pct. og ikke 5 pct. som
det anføres i debatindlægget.
Den samlede estimerede udmøntning fra reguleringsordningen på -0,19 er baseret på
et skøn for udviklingen i de regionale og private lønninger ved overenskomstindgåel-
sen og dækker over en estimeret udmøntning i oktober 2021 på -0,71 pct samt esti-
merede positive udmøntninger i både 2022 og 2023.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om kommentar til debatindlæg i Politiken 7/11-21 fra intensivsygeplejerske Gitte Kingo Vesterlund: Ekstraarbejde har stjålet vores hårdt tilkæmpede lønforhøjelse, til sundhedsministeren
Ved offentliggørelsen af Danmarks Statistiks implicitte lønindeks for 1. kv. 2021
kunne den faktiske udmøntning fra reguleringsordningen opgøres til -1,03. Hvis de
øvrige udmøntninger fra reguleringsordningen bliver som estimeret ved overens-
komstindgåelsen, så svarer dette til at de generelle lønstigninger plus udmøntning fra
reguleringsordningen bliver på 4,53 pct., og altså ikke 4 pct. som anført i debatind-
lægget.
Den negative udmøntning fra reguleringsordningen i oktober 2021 på 1,03 pct., skyl-
des primært, at den private sektors lønudvikling efter udbruddet af CORONA har lig-
get lavt, samtidig med at både de aftalte og faktiske lønstigninger i regionerne har
været noget højere. 0,37 procentpoint af den negative udmøntning i oktober 2021
vurderes dog at kunne tilskrives øget udbetalinger for overarbejde og særydelser. Det
skyldes ikke alene udviklingen i overarbejde og særydelser blandt sygeplejersker,
men er et resultat af den samlede udvikling i regionernes overarbejde og særydelser.
Den dominerende faktor er her særydelser og ikke overarbejde.
Betaling af ekstraarbejde med grundløn
Det er udviklingen i timelønnen og ikke i lønomkostningerne, som indgår i beregning
af udmøntningen fra reguleringsordningen. Så det, at man i regionerne har ansat
flere til at dække vagter i COVID-afsnit, vaccinationscentre og testcentre, påvirker
ikke i sig selv udmøntningen fra reguleringsordningen.
I det omfang ekstraarbejde skyldes overarbejde ud over det sædvanlige niveau, eller
anden honorering ud over den gennemsnitlige timeløn, så kan det bidrage til at
trække udmøntningen fra reguleringsordningen ned. Udmøntningen fra regulerings-
ordninger er fælles for alle regionalt ansatte, så hvis sygeplejerskers overarbejde
trækker udmøntningen fra reguleringsordningen ned, så påvirkes andre regionalt an-
satte af det i samme omfang som sygeplejersker, og det påvirker ikke blot grundløn-
nen men også andre løndele. En eventuel effekt af overarbejde på sygeplejerskernes
grundløn vil således være beskeden.
Det bemærkes i øvrigt, at overarbejdsbetaling og særydelser også indgår i opgørelsen
af den private lønudvikling. Travlhed og meget overarbejde i den private sektor har
således i perioder gennem reguleringsordningen trukket de regionale lønninger op.”
Jeg kan desuden oplyse, at regeringen netop har indgået aftale om finansloven for
2022 med SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne.
Parterne er enige om ekstraordinært at prioritere 1 mia. kr. til særlige midlertidige
indsatser i vintermånederne i sygehusvæsenet, der kan bidrage til fremadrettet at
styrke og understøtte aktiviteten, fastholde sundhedspersonale og få sygehusvæse-
net gennem en ekstraordinært svær vintersæson til gavn for patienterne og persona-
let. Aftaleparterne lægger til grund, at anvendelsen af midlerne kan tilgodese alle
personalegrupper i sygehusvæsenet og noterer sig i den forbindelse, at midlertidige
tillæg skal kunne holdes ude af reguleringsordningen efter de gældende regler.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Maja Sørensen
Side 2