Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2521836_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 02-02-2022
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: SUMBGB
Sagsnr.: 2117750
Dok. nr.: 2082367
Folketingets Sundhedsudvalg har den 15. november 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 126 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 126:
”Vil
ministeren redegøre nærmere for det eksempel, som spørgeren fremførte under
samråd 9/11-21, hvorefter laserbehandling vedrørende fjernelse af tatoveringer kan
foretages af ikke-faguddannet, mens laserbehandling vedrørende hårfjerning skal
foretages af sygeplejersker? Hvad er reglerne på dette område, og finder ministeren
dem hensigtsmæssige?”
Svar:
I 2019 blev lov om fjernelse af tatovering med laser vedtaget med tilslutning fra samt-
lige af Folketingets partier. Forud for lovens vedtagelse var erhvervet for fjernelse af
tatovering med laser ikke nærmere reguleret, hvilket betød, at de, der foretog fjer-
nelse af tatovering med laser, kunne gøre dette uden at skulle leve op til fastsatte
krav.
Med loven indførte man krav til de virksomheder, der udfører fjernelse af tatovering
med laser med henblik på at mindske de helbredsmæssige risici for forbrugerne. Virk-
somhederne skal sikre, at der går minimum 6 uger mellem hver laserbehandling og
skal anvende laser, der opfylder visse krav til mærkning, sikkerhed og ydeevne.
Loven gælder ikke, når fjernelse af tatovering sker på medicinsk indikation, dvs.
sundhedsmæssig behandling af en patient.
Formålet med loven var at imødegå skader, som fx forbrænding, sårdannelse, hæ-
velse, blæredannelse. I forbindelse med lovbehandlingen blev det fravalgt at gøre
området lægeforbeholdt på grund af manglende opbakning til en sådan regulering.
Loven afspejler, at man har forsøgt at finde en balance, så forbrugerbeskyttelsen bli-
ver forbedret samtidig med, at branchen ikke blev pålagt uforholdsmæssige byrder.
Loven indeholder en revionsklausul, hvorefter sundhedsministeren fremsætter for-
slag om revision af loven i folketingsåret 2022-23. Det kan i den forbindelse drøftes
med Folketingets partier, om fjernelse af tatovering med laser bør sidestilles med
kosmetisk behandling efter autorisationslovens bestemmelser.
Udførelse af hårfjerning med laser i laserklasser med den højeste udgangseffekt
(klasse 3B eller 4) er omfattet af autorisationslovens bestemmelser om kosmetisk be-
handling og desuden reguleret af en bekendtgørelse om kosmetisk behandling.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om laserbehandling vedrørende fjernelse af tatoveringer kan foretages af ikke-faguddannet, mens laserbehandling vedrørende hårfjerning skal foretages af sygeplejersker, til sundhedsministeren
2521836_0002.png
Hårfjerning med laser er lægeforbeholdt, dette betyder, at hårfjerning med laser
alene må udføres af en læge registreret hos Styrelsen for Patientsikkerhed, typisk en
speciallæge i hudsygdomme eller dennes medhjælp.
Styrelsen for Patientsikkerhed registrerer efter ansøgning de læger, som må udføre
kosmetisk behandling, herunder de personer som må anvendes som deres medhjælp
hertil. Styrelsen registrerer endvidere, hvilke kosmetiske behandlinger, den registre-
rede læge og dennes medhjælp foretager, samt på hvilket behandlingssted den kos-
metiske behandling finder sted.
I forbindelse med fjernelse af hår med laser kan den registrerede læge benytte en
medhjælp, fx en sygeplejerske, en læge eller en tandlæge til at stille indikationen
forud for behandlingen og fx en kosmetolog til at udføre behandlingen. Det er en be-
tingelse, at medhjælpen er registreret som medhjælp hos Styrelsen for Patientsikker-
hed, og at medhjælpen har dokumenterede relevante kvalifikationer til udførelse af
opgaven.
Baggrunden herfor er patientsikkerhedsmæssige hensyn, da risikoen for bivirkninger
er afhængig af blandt andet laserens energi (udgangseffekt) og dermed har potenti-
ale for at påføre vævsskader.
Formålet med reglerne om kosmetisk behandling er endvidere dels er at sikre, at pa-
tienterne ikke påføres skade ved udførelse af behandlingen, dels at sikre at der ikke i
forbindelse med behandling overses sygdom hos patienten eksempelvis hudkræft
med risiko for forringede behandlingsmuligheder.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Birgitte Gram Blenstrup
Side 2