Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPSAW
Koordineret med: SPOLD
Sagsnr.: 2206007
Dok. nr.: 2413857
Dato: 20-09-2022
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Tirsdag den 20. september 2022 kl. 14.00-15.00, Sundhedsudvalget]
Samråd vedr. spørgsmål AB om forbrug af opioider samt
smertebehandlingsplanen
Samrådsspørgsmål AB
Hvad kan ministeren oplyse om forbruget af opioider i Danmark og den
nationale smertehandlingsplan?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V), Jane Heitmann
(V) og Anne Honoré Østergaard (V).
[Intro]
Tak for spørgsmålet her.
Vi er enige om udgangspunktet: Der er alt for mange
danskere, som plages af smerter. Det er ikke bare kortvarigt,
men hver eneste dag. For ca. 1,2 mio. danskere er smerterne
kroniske og har stor betydning for den enkeltes hverdag og
livskvalitet. Det er derfor vigtigt, at de kan få den rette hjælp
til at leve et godt liv på trods af deres tilstand.
Der har de seneste år været fokus på forbruget af de
afhængighedsskabende lægemidler – de såkaldte opioider -
som primært anvendes til behandling af stærke smerter.
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 20/9-22 om forbruget af opioider i Danmark og den nationale smertehandlingsplan, til sundhedsministeren
2626948_0002.png
Jeg vil starte med at besvare den del af samrådsspørgsmålet,
som omhandler forbrug af opioider, og derefter vil jeg
besvare anden del af spørgsmålet, der omhandler regeringens
strategi for smerteområdet.
***
[Vejledninger om brug af opioider]
Der findes tydelige vejledninger og anbefalinger for brugen
af opioider i Danmark. Hvis man læser dem, som vores
læger jo gør, så følger det, at opioider først og fremmest bør
bruges til at behandle stærke smerter, for eksempel efter en
operation. Opioider anvendes også til blandt andet
behandling af cancersmertetilstande og palliativ behandling.
Det fremgår af vejledningerne, at der skal udvises stor
tilbageholdenhed med ordination af opioider ved
smertetilstande af kronisk karakter. Hvorfor? Det er jo netop
fordi, den store risiko, der er, for alvorlige bivirkninger og
for dyb afhængighed.
Derfor anbefales i stedet at optimere anden smertestillende
behandling. Kun hvis anden behandling er utilstrækkelig,
kan opioidbehandling overvejes, men bør aldrig være
førstevalget.
***
[Forbruget af opioider]
Side 2
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 20/9-22 om forbruget af opioider i Danmark og den nationale smertehandlingsplan, til sundhedsministeren
2626948_0003.png
Hvis man ser på forbruget af opioider, så er det et faldende
forbrug. Det er selvfølgelig positivt, at det er faldende, men
det er stadig på et højt niveau – jeg er helt enig.
Sundhedsdatastyrelsens rapport fra 2020 på emnet viser, at
forbruget har været faldende op til 2020, og vi kan se, når vi
laver en status nu her, at forbruget har været faldende
yderligere siden da.
Først og fremmest er det samlede antal af opioid-brugere
faldende. I løbet af 5 år, er antallet af opioidbrugere faldet
med 16 procent - fra cirka 486.000 personer i 2016, da
antallet var højst, til cirka 409.000 personer i 2021.
Så kommer vi til langtidsbrugerne, og det er endnu mere
relevant, fordi vi skal prøve at undgå langtidsbrugere. Der er
faldet på 26 procent. Der havde vi i 2016 ca.184.000
langtidsbrugere i Danmark, mens tallet i 2021 var på
ca.136.000 personer. Det er stadigvæk et højt tal men jo
virkelig positivt, at det går den vej.
Hvordan opgør man så en opioidbruger? Det opgøres ifølge
Sundhedsdatastyrelsen som antal personer, der har indløst
minimum én recept på et opioid i primærsektoren det
pågældende år.
De tre mest anvendte opioider er tramadol, oxycodon og
morfin.
Side 3
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 20/9-22 om forbruget af opioider i Danmark og den nationale smertehandlingsplan, til sundhedsministeren
2626948_0004.png
Hvis man ser på antal brugere af disse tre opioider hver især,
så kan vi se, at antallet af brugere af tramadol falder meget
markant fra 2016-2021, mens antallet af brugere af
henholdsvis morfin og oxycodon i samme periode faktisk er
stigende.
Det var antallet og hvilke typer opioider – men hvad med
mængden, altså selve opioidforbruget? Opgørelser viser, at
der er en reduktion af det samlede mængdeforbrug af
opioider med 29 procent fra 2016 til 2021. Igen er det mest
markant for tramadol, hvor mængdeforbruget er faldet 49
procent siden 2016.
Kigger man på forbruget af opioider i 2021 blandt det
samlede antal brugere, så har 9 procent - cirka 35.000
personer i alt - et forbrug, der er over anbefalingerne. Altså:
35.000 personer har et forbrug over anbefalingerne.16
procent, svarende til 66.600 personer, har et endnu højere
forbrug – et såkaldt uhensigtsmæssigt højt forbrug.
Det betyder, at 25 procent af det samlede antal brugere i
2021 havde et højere forbrug end myndighedernes
anbefalinger. For flertallets vedkommende er det faktisk et
uhensigtsmæssigt højt forbrug.
Sammenligner man igen udviklingen med 2016, så er
antallet af brugere faldet inden for alle kategorier. For
personer med et forbrug ”efter anbefaling” ser vi et fald på
12 procent. I kategorien ”forbrug over anbefalingen” er der
et fald på 22 procent. Vi har det største fald blandt personer
med et forbrug i kategorien ”uhensigtsmæssigt højt forbrug”.
Der har vi et fald på 29 procent.
Side 4
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 20/9-22 om forbruget af opioider i Danmark og den nationale smertehandlingsplan, til sundhedsministeren
Konklusionen nu og her må jo være, at det er lykkes at få
mindsket de samlede opioidbrugere. Det er jo positivt. Vi ser
et fald på 16 procent for det samlede antal brugere og et fald
på 26 procent blandt langtidsbrugere.
Det er noget, der går i den rigtige retning, men det er jo helt
afgørende at holde fokus. Det er også derfor, at vi sidder her
i dag. Der er stadigvæk i dag et meget stort antal mennesker,
der bruger opioider. Og vi ser en stor andel, der har et højere
forbrug end anbefalet. Det er selvfølgelig meget dem, vi skal
fokusere vores arbejde på.
[Tidligere initiativer]
Den øgede bevågenhed på opioid-behandling og de
forskellige tiltag iværksat af sundhedsmyndighederne er
formentlig den primære årsag til, at forbruget af opioider
samlet set er faldet.
Der blev præsenteret nye bivirkningsdata i 2018, hvor det
blev besluttet at opdatere produktinformationen for tramadol
med mere detaljeret information om lægemidlets
afhængighedsskabende effekt. Det er noget, der har direkte
effekt. Siden er mængdeforbruget af tramadol faldet med 31
procent.
Pr. 1. januar 2018 skiftede en række opioider, inklusiv
tramadol, udleveringsbestemmelse således, at alle opioider
nu er underlagt særlig overvågning, da de er forbundet med
risiko for misbrug og afhængighed.
Side 5
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 20/9-22 om forbruget af opioider i Danmark og den nationale smertehandlingsplan, til sundhedsministeren
I december 2021 blev det besluttet at foretage ændringer i
produktinformationen til oxycodon på baggrund af en fælles
europæisk gennemgang af lægemidler med indhold af
oxycodon. Det bliver bl.a. gjort tydeligere, at afhængighed
kan opstå ved almindelige doser.
Vi ser nok også et fald i forbruget, fordi mange læger har
taget ansvar og sørget for, at myndighedernes vejledning og
retningslinjer på området i højere grad overholdes. Det er jo
stærkt arbejde.
Det er dog vigtigt at have for øje, at nogle mennesker lider af
stærke smerter, at de jo har brug for den her type medicin. Et
komplet fravalg af opioider er derfor ikke i alle tilfælde det,
der gavner patienten. Det er jo der, vi har lægens vigtige
arbejde.
Selvom forbruget af opioider falder, skal vi stadig arbejde
for at mindske opioid-afhængighed blandt smertepatienter.
Derfor har Sundhedsmyndighederne fortsat et stort ansvar
med at udarbejde vejledninger og anbefalinger om
smertebehandling og opioidbrug, der når helt ud til
sundhedspersonalet over for patienten.
Der ligger også stadig et stort ansvar hos regionerne og
almen praksis for at fortsætte med at implementere de her
vejledninger. Det er en stor indsats for mange involverede.
***
[Strategi for smerteområdet]
Side 6
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 20/9-22 om forbruget af opioider i Danmark og den nationale smertehandlingsplan, til sundhedsministeren
Det leder mig til anden del af samrådsspørgsmålet, der
omhandler regeringens strategi for smerteområdet.
Strategien blev som bekendt offentliggjort den 1. juli 2022.
Det er et vigtigt, at vi har en samlet strategi her, der skal
styrke indsatsen for mennesker med kroniske smerter og
sætte fokus på et område, der berører rigtigt mange danskere.
For ud over anbefalinger og indsatser målrettet medicinsk
behandling findes der en lang række øvrige indsatser og
tilbud målrettet borgere med kroniske smerter.
Faktisk viser en optælling fra Sundhedsstyrelsen, at der er 23
lægemiddelanbefalinger i regi af den nationale
rekommandationsliste og 98 anbefalinger i regi af nationale
kliniske retningslinjer og nationale kliniske anbefalinger med
relevans for smerteområdet. Det er virkelig velbeskrevet og
stort stof.
Det vidner om, at det er en meget kompleks patientgruppe,
der kræver mange forskelligartede indsatser. Det gør ikke
opgaven nemmere.
Det vidner også om, at der er et stort perspektiv i at samle og
skabe overblik over de forskellige anbefalinger og indsatser,
som for mange – både patienter og sundhedsfagligt personale
– kan være svære at overskue og navigere i.
Det er præcis noget af det, som smertestrategien skal være
med til at løse.
Side 7
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 20/9-22 om forbruget af opioider i Danmark og den nationale smertehandlingsplan, til sundhedsministeren
For strategien sætter fokus på de mange indsatser, som
allerede findes i dag og iværksætter nye initiativer til gavn
for kroniske smertepatienter.
Med strategien skal Sundhedsstyrelsen både udarbejde
faglige anbefalinger om organisering og indsatser på
smerteområdet og udvikle nye nationale kliniske
anbefalinger til udredning og behandling af smerter.
Anbefalingerne vil have til opgave at favne de eksisterende
indsatser og skabe overblik over de mange anbefalinger på
området.
Og de skal bl.a. bidrage til, at færre patienter tabes mellem to
stole og til, at patienterne bliver tidligere udredt, så de får
tilbudt den rette behandling på det rette tidspunkt.
Jeg får at vide, at tiden er gået.
Side 8