Sundhedsudvalget 2021-22
SUU Alm.del
Offentligt
2626808_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 22-09-2022
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPSCS
Sagsnr.: 2210941
Dok. nr.: 2406405
Folketingets Sundhedsudvalg har den 25. august 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
1020 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1020:
”Hvordan
sikrer man i dagligdagen på plejehjemmene, at der bliver taget de tilstræk-
kelige sundhedsfaglige hensyn i forhold til de sundhedsfaglige opgaver, som STPS be-
nævner i deres rapport, samtidig defineres som opgaver, som skal løses i hverdagen i
ældreplejen, som jo sorterer under serviceloven?”
Svar:
Jeg har forstået, at der spørges ind til, hvordan kommunerne både skal kunne hånd-
tere de sundhedsfaglige opgaver og de ydelser, som de samtidig er forpligtet til at
give efter serviceloven.
Det er lovbestemt, at kommunerne skal løfte opgaver inden for både sundhedsloven
og serviceloven. Det følger af sundhedsloven, at kommunerne skal organisere deres
behandlingssteder på en sådan måde, at sundhedspersoner er i stand til at varetage
deres opgaver fagligt forsvarligt og overholde de pligter, som følger af lovgivningen.
Derudover følger det af serviceloven, at kommunerne skal sikre varetagelse af den
personlige hjælp, omsorg og pleje til de ældre.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med både det sundhedsfaglige område
og ældreområdet.
Det sundhedsfaglige tilsyn omhandler behandlingsstedernes sundhedsfaglige
virksomhed, herunder om behandlingsstederne er organiseret på en måde, der
sikrer, at behandling og pleje sker med den nødvendige omhu og samvittigheds-
fuldhed. Styrelsen vil i den forbindelse påse om f.eks. behandlingsstedets medicin-
håndtering, journalføring og sundhedsfaglige instrukser varetages i overensstem-
melse med gældende regler.
Ældretilsynet fører tilsyn med, om der er den fornødne kvalitet i plejeenhederne,
herunder om der er den fornødne kvalitet i de social- og plejefaglige indsatser
efter serviceloven, som omfatter tilbud om personlig og praktisk hjælp, rehabilite-
ringsforløb, socialpædagogisk bistand, genoptræning og vedligeholdelsestræning
mm.
Almindeligvis har patienter/borgere, der er tilknyttet et plejeområde, behov for
ydelser efter både serviceloven og sundhedsloven. Det kan f.eks. være tilfældet,
SUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm. om, hvordan man sikrer i dagligdagen på plejehjemmene, at der bliver taget de tilstrækkelige sundhedsfaglige hensyn i forhold til de sundhedsfaglige opgaver, som STPS benævner i deres rapport, til sundhedsministeren
hvor patienten/borgeren har brug for hjælp til bad og/eller påklædning (service-
loven), men også brug for hjælp til at få den rigtige medicin (sundhedsloven).
I praksis varetages disse opgaver typisk af den samme medarbejder, forudsat at
medarbejderen besidder de rette kompetencer.
Det er driftsherrerne og den lokale ledelses ansvar at sikre, at ansvars- og kompeten-
ceforholdene for de forskellige personalegrupper, herunder vikarer, er beskrevet og
kendt af personalet. Der vil ikke nødvendigvis være problemer på begge områder
samtidig, men hvis kommunen/ledelsen ikke sætter rammen for opgaveløsningen,
sikrer at ansvars-og kompetenceforhold er beskrevet og bliver fulgt, vil der kunne ob-
serveres problemer på begge ansvarsområder.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 2