Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2503422_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
498028
Dato
16-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 2. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 94 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 94:
”Vil ministeren redegøre for, om en kommune kan beslutte, på hvilken
tid af
døgnet der skal ydes støtte efter servicelovens § 85 uden at spørge eller
inddrage den pågældende borger?”
Svar:
Tildeling af støtte efter § 85 skal altid ske på baggrund af en konkret, individuel
vurdering af den enkeltes behov for hjælp, ligesom hjælpen skal tilrettelægges
ud fra den enkeltes behov og forudsætninger og i samarbejde med den
enkelte.
Kommunen skal sikre, at hjælp og støtte efter servicelovens §§ 83 og 85, i
fornødent omfang kan varetages døgnet rundt.
Kommunerne kan dog fastsætte generelle vejledende serviceniveauer for
levering af ydelser. Et serviceniveau indebærer, at den enkelte kommune kan
fastsætte nogle vejledende retningslinjer om, hvilken type hjælp der typisk
gives i forhold til bestemte typer af behov eller målgrupper. Kommunen er
bundet af serviceniveauet i relation til iagttagelse af ligebehandlingsprincippet.
Et eventuelt serviceniveau skal dog fraviges, hvis borgerens behov efter en
konkret og individuel vurdering nødvendiggør det. Kommunen skal begrunde
en fravigelse fra serviceniveauet i såvel nedadgående som opadgående
retning.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1