Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2510915_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7452
Doknr.
485540
Dato
26-11-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 29. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 48 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 48:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Kommune skraber bunden: Her kan det
tage tre måneder at få bevilget en voksenble” fra JydskeVestkysten d. 29.
oktober 2021?”
Svar:
I artiklen, der henvises til, beskrives nogle udfordringer i hjemmeplejen i
Haderslev med afsæt i en gennemsnitlig opgørelse af tidsforbruget. Samtidig
beskrives digitale løsninger som et supplement til hjemmehjælpen.
Indledningsvist skal jeg bemærke, at det ikke er antallet af minutter i sig selv,
der definerer god ældrepleje. Men det har naturligvis en vigtig betydning for de
ældres oplevelse af nærheden og kvaliteten af hjælpen, at der er afsat
tilstrækkelig tid til opgaven.
Jeg er optaget af, at alle skal kunne være trygge ved, at der er den rette hjælp
og omsorg, når man ikke længere er i stand til at klare sig selv i hverdagen. Det
forudsætter først og fremmest, at vi holder hånden under velfærden, så
pengene følger med i takt med, at vi i de kommende år bliver flere ældre. For at
sikre dette har regeringen fremlagt forslag til en velfærdslov, der skal sikre, at
det demografiske træk på velfærden dækkes, sådan at pengene følger med,
når demografien ændrer sig. Med lovforslaget forpligtes den til enhver tid
siddende finansminister til at prioritere en offentlig forbrugsvækst, der mindst
modsvarer den demografiske udvikling i det kommende finansår, eller
fremlægge tiltag, der kan sikre dette. Det skal sikre, at kommunerne ikke skal
starte hvert år med at skære ned på velfærden, herunder for de ældre.
Derudover har regeringen med de tre aftaler om kommunernes økonomi
samlet set løftet rammen til velfærd med mere, end der samlet set blev løftet
som følge af de politisk aftalte realløft i de ti seneste økonomiaftaler forud for,
at regeringen tiltrådte.
Men flere penge gør det ikke alene. Jeg er optaget af, at der skal være den
nødvendige tid til nærvær og omsorg, men mange medarbejdere oplever, at
der bliver brugt for meget tid på unødig dokumentation, som fjerner fokus fra
medarbejdernes kerneopgave.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om det er ministerens indtryk, at det er en generel udfordring for kommunerne at levere en god og omsorgsfuld pleje til øboer, til social- og ældreministeren
2510915_0002.png
Jeg tror på, at faste og selvstyrende teams i hjemmeplejen er en vigtig del af
løsningen på nogle af de udfordringer, som vi i dag ser i hjemmeplejen. De
ældres hjem må ikke blive en banegård med et mylder af mennesker. Vores
ældre skal opleve, at det er kendte ansigter, som de er trygge ved, der kommer
i deres hjem. Derfor har vi blandt andet afsat knap 200 mio. kr. til udbredelsen
af faste og selvstyrende teams.
Jeg har noteret mig, at det også fremgår af artiklen, at Haderslev Kommune
arbejder med at supplere hjemmehjælpen med digitale besøg hos de ældre.
Jeg synes, det er positivt, at kommunerne inddrager digitale løsninger i
ældreplejen, så længe disse alene er et supplement i opgaveløsningen.
Vi skal i ældreplejen generelt være åbne over for nye måder at arbejde på.
Kommunerne skal gives et fagligt råderum til at udforme kreative og innovative
løsninger. Digitale løsninger ser jeg som en del af denne udvikling, da disse
løsninger kan være et godt supplement til den hjælp, den enkelte borger får.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2