Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2510914_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7279
Doknr.
482914
Dato
18-11-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 21. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 35 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 35:
”Vil ministeren kommentere på de mange problemer i ældreplejen i Albertslund
Kommune, som skitseres i artiklerne: "Hjemmeplejen svigter mine forældre" fra Ekstra
Bladet d. 11. oktober 2021 , ”Massiv kritik af hjemmepleje: - Det er grotesk” fra Ekstra
Bladet d. 29. juni 2021”, ”Karin lå døende med kræft: Frustreret søn i chok over
kommunen” fra Ekstra Bladet d. 15. juni 2021?”
Svar:
Det er altid trist at høre om ældre borgere og deres pårørende, der oplever
problemer i samarbejdet med kommunen om den hjælp og pleje, der ydes til de
ældre. Borgerne skal selvfølgelig altid kunne regne med at modtage den hjælp,
de er berettigede til, og i den forbindelse er et godt og tillidsfuldt forhold mellem
de ældre, deres pårørende og kommunen en helt grundlæggende
forudsætning.
Mange ældre oplever heldigvis en værdig og omsorgsfuld ældrepleje baseret
på faglighed samt gode og tillidsfulde relationer mellem den ældre og
plejepersonalet. Men desværre er der også eksempler på det modsatte, hvor
ældre borgere oplever en hjælp, der er præget af, at medarbejderne har alt for
travlt, og at der ikke er et blik for den enkelte ældres aktuelle behov eller til den
gode dialog med de pårørende. Samtidig oplever mange medarbejdere, at for
meget tid bruges til unødig dokumentation, som tager fokus fra
medarbejdernes kerneopgaver – nemlig plejen og omsorgen for den enkelte
ældre. Dertil kommer, at mange ældre også oplever, at der kommer mange
skiftende medarbejdere i hjemmet, hvilket kan spænde ben for kontinuiteten i
plejen og omsorgen.
Alle danskere skal kunne være trygge ved, at der er den rette hjælp og omsorg,
når man ikke længere er i stand til at klare sig selv i hverdagen. Det
forudsætter først og fremmest, at vi holder hånden under velfærden, så
pengene følger med i takt med, at vi i de kommende år bliver flere ældre. For at
sikre dette har regeringen fremlagt sit forslag om en velfærdslov.
Velfærdsloven har til formål at sikre, at det demografiske træk på velfærden
dækkes, sådan at pengene følger med, når demografien ændrer sig. Med
lovforslaget forpligtes den til enhver tid siddende finansminister til, at prioritere
en offentlig forbrugsvækst, der mindst modsvarer den demografiske udvikling i
det kommende finansår, eller fremlægge tiltag, der kan sikre dette. Det skal
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om det er ministerens indtryk, at det er en generel udfordring for kommunerne at levere en god og omsorgsfuld pleje til øboer, til social- og ældreministeren
2510914_0002.png
sikre, at kommunerne ikke skal starte hvert år med at skære ned på velfærden,
herunder for de ældre.
Derudover har regeringen med de tre aftaler om kommunernes økonomi
samlet set løftet rammen til velfærd med mere, end der samlet set blev løftet
som følge af de politisk aftalte realløft i de ti seneste økonomiaftaler forud for,
at regeringen tiltrådte.
Men flere penge gør det ikke alene. En tryg og værdig ældrepleje forudsætter
derudover også, at det i videst muligt omfang er kendte ansigter, der kommer i
borgerens hjem. Som det også fremgår af mit svar af 8. november 2021 på
SOU alm. del - spørgsmål 23, så tror jeg på, at faste og selvstyrende teams i
hjemmeplejen er en vigtig del af løsningen på nogle af de udfordringer, som vi i
dag ser i hjemmeplejen. Det gælder ikke mindst i forhold til at sikre, at ældre
mødes af medarbejdere, der kender den ældre, men også i forhold til at
medarbejderne kan bruge deres faglighed og sætte omsorgen og plejen først.
Derfor har vi bl.a. afsat knap 200 mio. kr. til udbredelsen af faste og
selvstyrende teams.
I forhold til de konkrete eksempler, der er omtalt i de artikler, som spørgsmålet
henviser til, så bemærker jeg, at den pågældende kommune ifølge artiklerne
anerkender, at der kan være sket fejl i de konkrete sager, som artiklerne
omhandler. Jeg hæfter mig også ved, at kommunen, ifølge det oplyste, på den
baggrund arbejder på at blive bedre til at levere den bevilgede hjemmehjælp til
kommunens ældre borgere, både i form af kompetenceudvikling af
medarbejdere, dialog med leverandører samt bedre kommunikation med
borgere og pårørende.
Jeg henviser desuden til besvarelsen af SOU alm. del spørgsmål nr. 23 for så
vidt angår, hvor man som borger og pårørende kan henvende sig, såfremt man
oplever, at en kommune ikke lever op til sit ansvar efter servicelovens regler
om hjemmehjælp.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag
Bilagt er svar af 8. november 2021 på SOU alm. del spm. nr. 23
2