Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2501175_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
498028
Dato
14-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 30. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 88 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 88:
”Hvilke initiativer agter ministeren at tage for at sikre, at mennesker med
handicap får ordentlig og tilstrækkelig hjælp og finder ministeren det rimeligt,
når mennesker med handicap fratages deres hjælp? Det henvises til artiklen:
Jacob kan næsten ikke bevæge sig
nu fjerner kommunen hans
hjælpeordning fra www.tv2east.dk den 24. november 2021.”
Svar:
Regeringen har generelt et fokus på at styrke retssikkerheden og genopbygge
tilliden mellem borger og myndighed på handicapområdet. På den baggrund er
regeringen i en aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2022-2025 med et bredt flertal af
Folketingets partier blevet enige om at afsætte i alt 117 mio. kr. til initiativer, der
skal styrke retssikkerheden og kvaliteten i sagsbehandlingen samt tilliden
mellem borger og myndighed på handicapområdet i perioden 2022-2025.
Med finanslovsaftalen for 2022 er der yderligere afsat midler til bl.a. initiativer
om henholdsvis en udvidelse af varslingsreglerne og en indskrænkning af
kommunernes mulighed for at udmåle rådighedstimer i servicelovens
hjælperordninger.
Den centrale refusionsordning er endvidere tilpasset pr. 1. januar 2021, så flere
af de særligt dyre enkeltsager på det specialiserede socialområde kan blive
omfattet af refusion og nogle af højere refusion end i dag.
Derudover har regeringen i alt løftet kommunernes økonomi med 4,6 mia. kr. i
de seneste tre økonomiaftaler. Det er mere, end der er givet i de 10 år, før
regeringen kom til. Det har givet kommunerne mulighed for at prioritere mere
end 3 mia. kr. til socialområdet de sidste tre år.
Fremadrettet skal der i regi af partnerskabet om tillid og retssikkerhed på
handicapområdet udarbejdes et charter for tillid og retssikkerhed, som skal
skabe forudsigelighed og tryghed i hjælpen for borgerne og fokusere på,
hvordan det gode og tillidsfulde samarbejde kan udvikles.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om, hvilke initiativer agter ministeren at tage for at sikre, at mennesker med handicap får ordentlig og tilstrækkelig hjælp, til social- og ældreministeren
2501175_0002.png
Dertil ser jeg frem til, at evalueringen af det specialiserede socialområde
færdiggøres, og der skal drøftes, hvordan der skal følges op. Evalueringen er
således et helt afgørende fundament, når vi skal vurdere, hvordan vi bedst
muligt sikrer, at borgerne får den rigtige hjælp fra start, og at de højt
specialiserede tilbud og indsatser ikke forsvinder.
I forhold til den konkrete sag kan jeg ikke gå ind i denne eller tage stilling til de
konkrete afgørelser, kommunen har truffet i sagen.
Generelt kan jeg oplyse, at det fremgår af vejledning om kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance, at
kommunalbestyrelsens løbende opfølgning skal ske ud fra borgerens
forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med borgeren.
Derudover er det vigtigt, at borgeren oplever mødet med den kommunale
sagsbehandler som ordentligt og redeligt.
Yderligere kan jeg oplyse, at det er en betingelse for at modtage borgerstyret
personlig assistance (BPA) efter servicelovens § 96, stk. 1, at borgeren er i
stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. At borgeren skal kunne
fungere som arbejdsleder indebærer som udgangspunkt, at borgeren skal
være i stand til at tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for
hjælperne, dvs. at borgeren skal kunne varetage følgende opgaver:
Varetage arbejdsplanlægning sammen med og for hjælperne.
Udarbejde jobbeskrivelse og jobopslag/annonce.
Udvælge hjælpere, herunder at varetage ansættelsessamtaler.
Planlægge det daglige arbejde for hjælperne.
Afholde personalemøder med hjælperne.
Afholde medarbejderudviklingssamtaler (MUS).
Det er desuden en betingelse, at borgeren kan fungere som arbejdsgiver for
hjælperne, medmindre den pågældende indgår aftale med en nærtstående
eller en forening eller privat virksomhed, der er godkendt af socialtilsynet, om,
at tilskuddet overføres til den nærtstående, foreningen eller den private
virksomhed, der herefter i ansættelsesretlig forstand er arbejdsgiver for
hjælperne. Som udgangspunkt indebærer arbejdsgiveropgaven ansvaret for at
administrere ydelsen og de praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet
med at modtage BPA:
Ansættelse og afskedigelse af hjælpere.
Udarbejdelse af ansættelsesbeviser til hjælperne.
Udbetaling af løn (opgaven kan varetages af kommunen eller af en privat
virksomhed/forening).
Indberetning af skat, tegning af lovpligtige forsikringer, indbetaling til ferie og
barselsudligningsordning på det private arbejdsmarked og ATP (opgaven kan
varetages af kommunen eller af en privat virksomhed/forening)
Gennemførelse af nødvendige arbejdsmiljøforanstaltninger.
Dertil gælder det, at kommunalbestyrelsens afgørelser om frakendelse eller
nedsættelse af hjælp efter § 96 skal meddeles med et varsel på mindst 14 uger
fra borgerens modtagelse af afgørelsen.
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om, hvilke initiativer agter ministeren at tage for at sikre, at mennesker med handicap får ordentlig og tilstrækkelig hjælp, til social- og ældreministeren
2501175_0003.png
Jeg har desuden noteret mig, at et udvalg i den pågældende kommune har
bedt om en grundig orientering af den konkrete sag.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3