Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2499870_0001.png
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
3. december 2021
Anmodning om bidrag til SOU alm. del - spm. 80
J.nr. 21-53019
Social- og Ældreministeriet har i en e-mail af 1. december 2021 bedt
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af SOU alm. del - spm. 80.
Ankestyrelsen skal hertil oplyse følgende:
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
I spørgsmålet henvises til et debatindlæg i Altinget af 21. april 2021. I
debatindlægget kritiserer to organisationer Ankestyrelsens behandling
af en henvendelse til tilsynet med kommuner og regioner om to
kommuners kvalitetstandarder om borgerstyret personlig assistance
(BPA).
Ankestyrelsen svarede på debatindlægget i Altinget den 23. april 2021.
Ankestyrelsens svar vedlægges.
Ankestyrelsens sagsbehandling/sagsbehandlingstid
Sagsbehandlingstiden i forhold til de to henvendelser har været
utilfredsstillende, og Ankestyrelsen har beklaget dette over for
organisationerne. Sagsforløbet er som følger:
Organisationerne henvender sig til Ankestyrelsen den 12.
september 2018
Der sendes i begge sager løbende forlængelsesbreve, når den
angivne forventede sagsbehandlingstid ikke kan overholdes.
Begrundelserne for den forlængede sagsbehandlingstid i
forlængelsesbrevene er, at Ankestyrelsen har mange
tilsynssager og/eller, at der er tale om en omfangsrig sag.
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om ministeren kommentere til debatindlægget "Handicaporganisationer: Vi ventede i flere år, før vi fik et useriøst svar fra Ankestyrelsen", til social- og ældreministeren
Ved brev af den 12. januar 2021 hører Ankestyrelsen Høje-
Taastrup og Brønderslev Kommuner.
Ved brev af 22. marts 2021 til de to kommuner afviser
Ankestyrelsen at rejses tilsynssager, og der sendes kopi af
afvisningerne til organisationerne.
Ankestyrelsen har - ud over tilførsel af ekstra
sagsbehandlingsressourcer - på flere måder i det seneste år ændret
organiseringen af tilsynet, fx ved etablering af en visitationsprocedure,
som er med til sikre, at sager af overordnet generel betydning,
identificeres, således at sagsbehandlingen kan iværksættes straks eller
hurtigt efter, at de er indkommet.
I tilknytning til dette må det dog også understreges, at borgere i de
pågældende kommuner, der måtte have oplevet, at der i en afgørelse
vedrørende deres BPA-ordning ikke var foretaget en konkret og
individuel vurdering, havde mulighed for at påklage afgørelsen til
Ankestyrelsen, og det er der flere borgere, der har benyttet sig af. Der
er således ikke borgere, der har været frataget muligheden for at få
det, de har krav på efter loven pga. sagsbehandlingstiden i tilsynet.
Ankestyrelsens
behandling af henvendelsen
I henvendelsen af 12. september 2018 om indholdet af Høje-Taastrup
Kommunes kvalitetsstandard for borgerstyret personlig assistance
(BPA) pegede organisationerne på manglende dækning af
omkostninger til ledsagelse af BPA-hjælper ud af huset, begrænsninger
for ekstra hjælp til weekendophold og ferie og den generelle afvisning
af BPA-hjælp under indlæggelse.
Den 12. januar 2021 bad Ankestyrelsen Høje-Taastrup Kommune om
en udtalelse og om særligt at redegøre for, om kommunens
kvalitetsstandard for BPA-ordningen efter kommunens opfattelse var i
overensstemmelse med den forvaltningsretlige grundsætning om, at en
myndighed ikke lovligt kan opstille regler, der afskærer eller begrænser
en skønsmæssig afvejning (skøn under regel).
Den 4. februar 2021 fremsendte Høje-Taastrup Kommune den seneste
kvalitetsstandard på området og oplyste, at den nugældende
kvalitetsstandard på BPA-området er ændret flere gange siden 2018,
og at de forhold som påpeges i organisationernes henvendelse er
ændret eller udgået.
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om ministeren kommentere til debatindlægget "Handicaporganisationer: Vi ventede i flere år, før vi fik et useriøst svar fra Ankestyrelsen", til social- og ældreministeren
På baggrund af det oplyste rejste Ankestyrelsen ikke en tilsynssag, da
vi vurderede, at den nugældende formulering lå inden for lovens
rammer. Da tilsynets pligt til at foretage nærmere undersøgelser
omhandler forhold, der har en aktuel retlig betydning (tilsynet er
fremadrettet), fandt vi ikke anledning til at foretage en vurdering af om
den (de) tidligere kvalitetsstandarder var lovlige eller ikke. I
forlængelse af den konklusion beskrev tilsynet, hvad vi havde lagt
vægt på ved vurderingen, ligesom vi beskrev, hvilke oplysninger der lå
til grund for vores vurdering.
Kontoret i Ankestyrelsen, der behandler konkrete kommunale
klagesager om BPA-ordninger, var inddraget i vurderingen af
kvalitetsstandarden og kommunens svar.
I henvendelsen af 12. september 2018 om indholdet af Brønderslev
Kommunes kvalitetsstandard for BPA pegede organisationerne på, at i
forbindelse med ferie, weekendophold og lignende dækkes ekstra hjælp
kun i særlige tilfælde, og den ekstra hjælp bevilges maksimalt i 14
dage årligt, hjælperes rejse- og opholdsudgifter dækkes ikke, og
borgeren skal i alle tilfælde ansøge skriftligt mindst fire uger i forvejen,
og udbetalingerne til BPA-ordninger stoppes med dags varsel, hvis
borgeren bliver indlagt på sygehus.
Den 12. januar 2021 bad Ankestyrelsen Brønderslev Kommune om en
udtalelse og om særligt at redegøre for, om kommunens
kvalitetsstandarder for borgerstyret personlig assistance og kontant
tilskud – efter kommunens opfattelse – er i overensstemmelse med
den forvaltningsretlige grundsætning om, at en myndighed ikke lovligt
kan opstille regler, der afskærer eller begrænser en skønsmæssig
afvejning (skøn under regel).
Den 1. februar 2021 fremsendte Brønderslev Kommune de tre
kvalitetsstandarder på BPA-området, der havde været gældende i
perioden fra organisationernes henvendelse og oplyste, at
kvalitetsstandarden bliver brugt som en vejledning til borgerne om,
hvilket serviceniveau de som minimum kan forvente.
Kommunen oplyste endvidere, at den altid foretager en konkret og
individuel sagsbehandling, og at kvalitetsstandarden ikke betyder, at
der ikke kan bevilges ydelser ud over det, der fremgår af den.
Kommunen oplyste i den forbindelse, at der er flere eksempler på
sager i kommunen, hvor der er bevilget ydelser, der ligger ud over det
udgangspunkt, der fremgår af kvalitetsstandarden.
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om ministeren kommentere til debatindlægget "Handicaporganisationer: Vi ventede i flere år, før vi fik et useriøst svar fra Ankestyrelsen", til social- og ældreministeren
Endelig oplyste kommunen, at den ville foretage en gennemgang af
kvalitetsstandarden på området for at vurdere, om der er vendinger,
der kan omformuleres, så forståelsen bliver bedre.
Ankestyrelsen rejste herefter ikke en tilsynssag, da vi på baggrund af
kommunens beskrivelse af, at der i alle tilfælde blev foretaget en
konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers behov,
vurderede, at kommunens kvalitetsstandard ikke var ulovlig. I
forlængelse af den konklusion beskrev tilsynet, hvad vi havde lagt
vægt på ved vurderingen, ligesom vi beskrev, hvilke oplysninger der lå
til grund for vores vurdering.
Kontoret i Ankestyrelsen, der behandler konkrete kommunale
klagesager om BPA-ordninger, var inddraget i vurderingen af
kvalitetsstandarden og kommunens svar.
Generelt om sagsoplysning i tilsynssager
Når tilsynet skal vurdere, om der er anledning til at rejse en tilsynssag,
foretager tilsynet en samlet vurdering af sagen – bl.a. efter indhentelse
af en redegørelse fra kommunalbestyrelsen.
En kommunalbestyrelse er forpligtet til at tilvejebringe og meddele
Ankestyrelsen de oplysninger, Ankestyrelsen forlanger om forhold i
kommunen. Det fremgår af § 49, stk. 1, i kommunestyrelsesloven.
Bestemmelsen indebærer, at kommunalbestyrelsen efter anmodning –
ud over at videregive alle oplysninger, den i forvejen er i besiddelse af
– også skal tilvejebringe, indsamle og bearbejde oplysninger.
Ankestyrelsen som tilsynsmyndighed lægger som udgangspunkt en
kommunalbestyrelses oplysninger om faktum og kommunens praksis,
f.eks. om anvendelse af kvalitetsstandarder i de konkrete sager, til
grund ved vores behandling af sagen. Hvis der foreligger faktuelle
oplysninger, som sandsynliggør, at en kommune ikke har givet tilsynet
korrekte og fyldestgørende oplysninger, oplyser tilsynet sagen
yderligere.
Tilsynet behandler sager på et overvejende skriftligt grundlag og har
ikke – som f.eks. Folketingets Ombudsmand og Rigsrevisionen –
hjemmel til at foretage generel inspektionsvirksomhed eller
sagsgennemgang hos kommuner.
4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 80: Spm. om ministeren kommentere til debatindlægget "Handicaporganisationer: Vi ventede i flere år, før vi fik et useriøst svar fra Ankestyrelsen", til social- og ældreministeren
Tilsynet i Ankestyrelsen og Ankestyrelsens kontorer, der behandler
konkrete kommunale klagesager fra borgere, har et systematisk
samarbejde, og tilsynet inddrager klagesagskontorerne ved
behandlingen af tilsynssager, som vedrører den lovgivning, som er
omfattet af Ankestyrelsens kompetence som klageinstans.
Tilsynet har således på baggrund af klagesagskontorernes konkrete
klagesager en direkte adgang til at opdage evt. ulovligheder i
kommunernes administration af den lovgivning, de behandler
klagesager indenfor.
Venlig hilsen
Anne Birgitte Hassing
Ankechef
5