Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
Redegørelse fra borgmester og kommunaldirektør vedr. henvendelse fra Berlingske Tidende
modtaget tirsdag den 9. november 2021
Artikel i Berlingske Tidende vedr. Møllegården
Borgmesteren har tirsdag den 9. november modtaget en mail fra Berlingske Tidende. Avisen
skriver her, at de har en artikel på vej, som omhandler svigt i plejen på Møllegården. Episoderne
stammer fra 2017 - 2019. Mailen indeholder uddrag af beskrivelser fra tidligere medarbejdere og
elever, der har arbejdet på Møllegården i perioden 2017-2021. To fremstår med navns nævnelse
og tre er anonyme.
Hverken borgmester, kommunaldirektør eller faglig direktør har haft kendskab til sagen. Onsdag
den 10. november kl. 10.00 blev der afholdt møde med deltagelse af borgmester,
kommunaldirektør, social- og sundhedsdirektør, afdelingschef for Sundhed- og Rehabilitering,
leder af Møllegården/Egegården samt kommunikationschefen. På baggrund af det møde blev
borgmesteren interviewet senere samme dag og torsdag den 11. november blev ledelsen på
Møllegården interviewet.
Vi skal forvente, at den artikel, som kommer lørdag den 13. november, vil fremstille Møllegården i
et kritisk lys.
Kritikpunkter i artiklen og forvaltningens bemærkninger til kritikken
For det første er det vigtigt at understrege, at ledelsen på Møllegården var bekendt med de
episoder, som Berlingske beskriver i artiklen, og løbende har handlet på det ledelsesmæssigt. De
ledelsesmæssige handlinger bliver uddybet i nedenstående.
Berlingske har talt med fem tidligere medarbejdere og elever, der har arbejdet på Møllegården i
perioden 2017- 2021. To af medarbejderne medvirker som navngivne kilder - Medarbejder 1 og 2 -
og tre medarbejdere medvirker anonymt. Medarbejder 1 har været fastansat på Møllegården fra
1. dec. 2017 til 31. juli 2018 – dvs. 8 måneder – og har efterfølgende været timelønnet i 2018 og
2019. Medarbejder 2 har været ansat som elev i 2018 og 2020.
Alle de beskrevne hændelser foregår på Møllegården afdeling 2.
Ledelsen på Møllegården blev allerede i slutningen af 2017 opmærksom på, at der var
arbejdsmiljøproblemer på afdeling 2 på Møllegården. Derfor blev ledelsen på afdelingen udskiftet
og der blev igangsat et fokuseret arbejde for at forbedre arbejdsmiljøet på afdeling 2. Dette
arbejde blev startet op i januar 2018.
Kritikken falder i to spor.
Det første spor
handler om fagligheden på afdeling 2. Det er beskrivelser
som stammer fra eleven Medarbejder 2 tilbage fra den 8. januar 2018, som hører til i dette spor.
Medarbejder 2 gør her Møllegården opmærksom på, at hun synes, der er udfordringer med
medicinhåndtering og hygiejne ved personlig pleje og kateterskift. Medarbejder 2 oplever også, at
hendes kolleger ikke har fagligheden til at hjælpe en specifik beboer, som får mad med sonde.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre en værdig og omsorgsfuld ældrepleje, til social- og ældreministeren
Det var ikke dengang muligt at bekræfte, at det, som Medarbejder 2 beskrev, faktisk havde fundet
sted. Men ledelsen tog naturligvis medarbejderens bekymringer alvorligt. Der blev derfor iværksat
undervisning i hygiejne og skærpet fokus på korrekt medicinhåndtering. I 2020 kommer
Medarbejder 2 tilbage til Møllegården for endnu en praktikperiode, og hun beder specifikt om at
arbejde på afdeling 2 igen. Ved afslutningen af denne praktik beskriver Medarbejder 2 det som en
god praktikperiode med gode oplevelser med borgerne. Det har - blandt andet på baggrund af de
positive tilbagemeldinger fra Medarbejder 2 i 2020 - været ledelsens vurdering, at der ikke
længere var behov for indsatser i forhold til faglighed og arbejdsmiljø på afdeling 2.
Det andet spor
omhandler svigt i plejen. Det er hændelser beskrevet af især Medarbejder 1 og de
anonyme kilder, der hører til indenfor dette spor. Medarbejder 1 fortæller om en ubehagelig
kultur, der udviklede sig blandt en gruppe medarbejdere på afdeling 2. Hun fortæller om at
modtage såkaldte snapchat med upassende billeder og videoer af beboere. Ifølge Medarbejder 1
bliver en kognitivt svækket beboer fx genstand for upassende videooptagelse via snapchat.
Medarbejder 1 beskriver desuden hændelser, hvor den samme beboer af flere omgange udsættes
for anden krænkende opførsel fra medarbejderne.
Ledelsen bliver i forbindelse med en medarbejderundersøgelse i december 2019 opmærksom på,
at nogle medarbejdere på afdeling 2 føler sig krænket af deres kolleger. Det er dog episoder
medarbejderne imellem og har umiddelbart ikke betydning for den pleje, som gives til beboerne.
Ledelsen igangsætter en række handleplaner, som har fokus på de krænkelser medarbejderne har
nævnt i medarbejderundersøgelsen. I dette arbejde kommer det ikke frem, at adfærden skulle
have betydning for plejen ift. beboerne.
Den 20. februar 2020 træder en anden medarbejder frem, og fortæller ledelsen på Møllegården
om de hændelser, som Medarbejder 1 også beskriver for Berlinske Tidende. På baggrund af denne
medarbejders beskrivelser afholdes der i marts 2020 tjenstlige samtaler med to medarbejdere på
afdeling 2. Medarbejderens kolleger benægter dennes beskrivelser, da de bliver konfronteret med
dem. Ledelsen på Møllegården tager kontakt til Medarbejder 1, som ikke længere er ansat på
Møllegården, og får bekræftet det beskrevne. Ledelsen på Møllegården er derefter i kontakt med
ældreområdets HR-konsulent, som oplyser, at man på baggrund af det foreliggende umiddelbart
ikke kan skride til afskedigelse af de pågældende medarbejdere.
Ledelsens på Møllegården igangsætter i foråret 2020 undervisning for medarbejderne vedr.
krænkende handlinger. Derudover har Sundhedsstyrelsens demensrejsehold tre gange foretaget
observationer på Afdeling 2. Den første observation sker 27. januar 2020 og de næste to
observationer bliver gennemført den 11. november 2020 og den 24. november 2020. Alle tre
gange fik Møllegården positive tilbagemeldinger.
En af de pågældende medarbejdere er blevet forflyttet til en afdeling på Egegården, hvor hun er
en del at et stærkt fagligt team med en god kultur. En anden medarbejder har selv valgt at forlade
jobbet. En tredje medarbejder er fortsat ansat på Møllegården.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre en værdig og omsorgsfuld ældrepleje, til social- og ældreministeren
Forvaltningens vurdering
Den kultur, som bliver beskrevet i Berlingske Tidendes henvendelse, er naturligvis fuldstændig
uacceptabel. En sådan kultur må ikke findes i Gladsaxe. Det er forvaltningens vurdering, at der
ledelsesmæssigt blev handlet, så snart ledelsen på Møllegården fik kendskab til kritikken. Det må
dog konstateres, at den normale informationskæde fra det administrative niveau til
forvaltningsdirektøren samt det politiske niveau blev brudt, hvilket betød at hverken
forvaltningsdirektøren eller politikerne fik viden om situationen på afdeling 2 på Møllegården, og
de kunne således ikke handle i situationen.
Redegørelsen giver anledning til at rejse tre væsentlige kritikpunkter:
Hvorfor blev Sundheds- og Rehabiliteringsudvalget samt borgmesteren og
forvaltningsdirektøren ikke informeret om hændelserne tilbage i februar 2020, hvor
ledelsen på Møllegården fik kendskab til dem?
Hvem vidste hvad hvornår – og hvorfor fik ledelsen på Møllegården først kendskab til den
dårlige kultur så sent som i 2020?
Hvorfor blev de implicerede medarbejdere ikke fritaget fra tjeneste, når man fra to
forskellige personer havde fået information om hændelserne?
Det er derfor forvaltningens vurdering, at der er behov for en uvildig og ekstern undersøgelse af
disse kritikpunkter.
De næste skridt fra borgmester og kommunaldirektør
Vi vil godt starte med at understrege, at episoderne beskriver en kultur, som er fuldstændig
uacceptabel. Og hvis bare halvdelen af det beskrevne er rigtigt, er det et meget stort svigt fra
vores side overfor de borgere, som vi er sat til at give en værdig og ordentlig pleje.
Ledelsen på Møllegården har handlet på såvel kritikken af det faglige niveau som den dårlige
kultur, så snart de fik kendskab til det. Der har været iværksæt faglig opkvalificering, der er
gennemført tjenstlige samtaler og en medarbejder er blevet forflyttet.
Men der er stadig ubesvarede spørgsmål. Derfor har vi besluttet, at der er behov for en uvildig og
ekstern undersøgelse af ovennævnte kritikpunkter.
Undersøgelsen igangsættes så hurtigt som muligt. Sundheds- og Rehabiliteringsudvalget vil på
førstkommende udvalgsmøde den 1. december blive forelagt udkast til kommissorium for
undersøgelsen, så udvalget kan beslutte det præcise indhold samt afgrænsning af undersøgelsen.
Den eksterne undersøger vil deltage på mødet.
For at sikre de bedst mulige vilkår for den uvildige undersøgelse samt for medarbejdere og ledelse,
har vi bedt Social- og Sundhedsdirektør Gitte Bylov Larsen varetage ledelsesansvaret for Sundhed
& Rehabilitering mens undersøgelsen pågår. Afdelingschef Herle Klifoth samt de fire
medarbejdere, som kan have være impliceret, vil blive fritaget for tjeneste, mens undersøgelsen
pågår.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre en værdig og omsorgsfuld ældrepleje, til social- og ældreministeren
Borgmesteren har i dag fredag den 12. november udtalt sig yderligere til Berlingske Tidende ift.
den artikel, som forventes offentliggjort i lørdagens udgave. Her har borgmesteren præciseret
følgende:
På baggrund af de undersøgelser af sagen, som vi har nået siden tirsdag, har vi besluttet at
der er behov for at få lavet en ekstern og uvildig undersøgelse, som indeholder de
kritikpunkter, som er nævnt i ovenstående.
Vi går nu i gang med at udarbejde forslag til kommissorium og hvem, der kan undersøge
sagen. Dette bliver fremlagt for Sundheds- og Rehabiliteringsudvalget på deres næste
møde 1. december
Da vi ikke kan leve med, at vi har medarbejdere gående, som kan have været en del af
sådan en kultur, har vi valgt omgående at sende fire medarbejdere hjem. Derudover har vi
også valgt omgående at hjemsende chefen for Sundhed og Rehabilitering, indtil vi får
afklaret, hvor meget hun vidste og hvorfor der ikke er orienteret til politikerne og den
øverste ledelse, så vi kunne have handlet på det tidligere.
Når vi har valgt at slå så hårdt ned, så er det fordi vi som organisation under ingen
omstændigheder vil tolerere den type adfærd. Og hvis der er nogen, der har oplevet eller
har kendskab til noget, der bare på nogen minder om det, vi her har hørt, så vil jeg
opfordre dem til at komme til mig med deres oplysninger, så vi kan få ryddet godt og
grundigt op. For vi ønsker, at alle vores sårbare borgere skal behandles med respekt og
værdighed, når de er i vores varetægt.
Journalisten lovede at der ikke kommer noget ud før den trykte avis bliver lagt på internettet,
så vi har tid til at informere både medarbejdere og pårørende på Møllegården i den rigtige
rækkefølge.