Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2494530_0001.png
Sagsnr.
2021 - 7816
Doknr.
500195
Dato
06-12-2021
Bilag 1. Sammenfatning af resultater
Nedenfor følger en sammenfatning af resultaterne af fire rapporter på området
for voksenansvar og ungdomskriminalitet.
1. Evaluering af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
Baggrund
Et bredt politisk flertal i Folketinget indgik i november 2015 ”Aftale om
rammerne for voksenansvar over for anbragte børn og unge”, som fulgte op på
aftalen om udmøntning af satspuljen for 2016. På baggrund af aftalen blev lov
om voksenansvar vedtaget d. 31. maj 2016 og trådte i kraft d. 1. januar 2017.
Evalueringen belyser, om voksenansvarsloven har givet de fagprofessionelle i
de anbringende kommuner og på anbringelsessteder samt plejefamilier en
sådan klarhed over ansvar og handlemuligheder, at de handler i
overensstemmelse med lovens indhold og intentioner. Herudover ser den på,
om de fagprofessionelle i de anbringende kommuner og på anbringelsessteder
med voksenansvarsloven har fået de nødvendige redskaber til at drage omsorg
for og beskytte anbragte børn og unge.
Afdækkede problemstillinger
Rækkevidden af omsorgsforpligtelsen i § 3
Evalueringen viser, at der er en del uklarhed om, hvad almindelige plejefamilier
må. Plejefamilierne og socialtilsynene angiver, at det er vanskeligt at fortolke
rækkevidden af omsorgsforpligtelsen i § 3. Det efterspørges, at det bliver
tydeliggjort, hvilke indgreb der efter § 3 må foretages med henblik på at sikre
den daglige omsorg.
Opkvalificeringsforløb for almindelige plejefamilier
Blandt almindelige plejefamilier angiver over 80 pct., at de ikke har deltaget i
opkvalificeringsforløb. I interview med socialtilsyn fremhæves det, at der med
indførelsen af voksenansvarsloven ikke var indtænkt informations- og
opkvalificeringstiltag over for almindelige plejefamilier. Det påpeges, at især
almindelige plejefamilier ikke i samme grad som øvrige anbringelsessteder har
organisatorisk støtte, der kan bidrage til at igangsætte sådanne initiativer,
samtidig med at evalueringen viser, at et fokus på opkvalificering bidrager til
forebyggelse af magtanvendelser.
Indberetningsskemaer
En gennemgang af indberetningsskemaer viser, at der som oftest mangler en
udtalelse fra barnet eller den unge i forbindelse med indberetninger af magt og
indgreb. En stor del af institutionerne oplever desuden udfordringer med, at
indberetningerne skal sendes til den anbringende kommune senest 24 timer
efter hændelsen. Der gives udtryk for, at det kan være svært at nå at inddrage
alle parter, samtidig med at barnet eller den unge skal have lov til at falde til ro,
før barnet kan og vil komme med en udtalelse. Derudover kan det være en
udfordring at overholde tidsfristen, hvis lederen er gået på weekend.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil fremhæve de vigtigste resultater i de fire rapporter om voksenansvar og ungdomskriminalitet, til social- og ældreministeren
2494530_0002.png
Mangler indimellem de nødvendig redskaber til at drage omsorg og beskytte de
anbragte børn og unge
Evalueringen viser, at medarbejdere og plejefamilier i store træk vurderer, at
voksenansvarsloven giver de nødvendige redskaber til at sikre den daglige
omsorg for anbragte børn og unge. På tværs af typer af anbringelsessted
svarer 83-98 pct. i høj grad eller i nogen grad til dette spørgsmål. For alle typer
anbringelsessteder er det hyppigst angivne svar dog i nogen grad (50-67 pct.),
hvilket viser, at forholdsvis mange oplever, at de indimellem mangler
nødvendige redskaber til at sikre omsorgen for de anbragte børn og unge.
På to af de delvis lukkede afdelinger oplever man f. eks., at grænsen på 30
dages tilbageholdelse pr. år ikke altid er tilstrækkelig. På åbne institutioner
oplever man bl.a. også indimellem at mangle redskaber til at beskytte
selvmordstruede eller selvskadende børn og unge.
Reguleringen af brug af mobiltelefoner
Både medarbejdere og plejefamilier udtrykker særligt udfordringer relateret til
kontrol med mobiltelefoner og sociale medier. Mange giver udtryk for, at de
mangler handlemuligheder på dette punkt i forhold til at sikre omsorgen for
barnet eller den unge. Medarbejdere og ledere fremhæver, at den
uhensigtsmæssige brug af mobiltelefoner bl.a. fører til, at børnene og de unge
mangler ro og søvn, hvilket har konsekvenser for deres udvikling under
opholdet. De anbragte børn og unge fristes desuden nemt, når de bruger
telefonen, hvorfra de kan få adgang til salg af stoffer.
Andre væsentlige resultater
Voksenansvarsloven vurderes at have gjort en forskel
Evalueringen viser, at anbringelsessteder og socialtilsyn generelt oplever, at
voksenansvarsloven har bidraget til et øget fokus på at undgå magtanvendelse
samt har haft en positiv betydning for håndteringen af magtanvendelse og
konfliktsituationer.
Kendskab til loven og lovens klarhed
Evalueringen viser, at voksenansvarsloven overordnet set har givet en sådan
klarhed over ansvar og handlemuligheder, at de kan handle i
overensstemmelse med lovens indhold og intentioner. Mellem 78 og 100 pct. af
de adspurgte angiver, at de kender loven. Blandt almindelige plejefamilier
vurderer dog kun 38 pct., at loven er klar og tydelig.
Opkvalificering i reglerne i voksenansvarsloven
78 pct. af medarbejderne på delvis lukkede institutioner har deltaget i et kursus
om reglerne i voksenansvarsloven. På de sikrede og åbne institutioner er det
henholdsvis 63 og 51 pct., der har deltaget i et sådant kursus. Blandt
almindelige plejefamilier er det alene 19 pct., der har været på kursus i reglerne
i voksenansvarsloven.
Iagttagelse af generelle principper for magtanvendelse
Evalueringen peger på, at magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten generelt først forekommer, når alle muligheder for
frivillig medvirken er afprøvet, og at det ikke erstatter omsorg og en
socialpædagogisk indsats, samt at proportionalitetsprincippet iagttages.
2. Evaluering af delvis lukkede afdelinger
Baggrund
Med satspuljeaftalen for 2010 blev partierne enige om at oprette delvis lukkede
døgninstitutioner, samt at institutionstypen efterfølgende skulle evalueres. Den
første delvis lukkede afdeling blev oprettet i 2013. På nuværende tidspunkt
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil fremhæve de vigtigste resultater i de fire rapporter om voksenansvar og ungdomskriminalitet, til social- og ældreministeren
2494530_0003.png
findes der fem delvis lukkede afdelinger, som alle indgår i evalueringen, og
ingen selvstændige delvis lukkede institutioner.
Evalueringen skal belyse, hvorvidt delvis lukkede afdelinger med deres særlige
beføjelser lever op til formålet om at kunne fastholde de unge i et positivt
pædagogisk behandlingsbeløb. Endvidere er formålet med evalueringen at
opnå viden om denne type af afdelinger, deres målgrupper, indholdet af den
pædagogiske behandling på afdelingerne samt indsatsens resultater i forhold til
de unge samt eventuelle udfordringer.
Afdækkede problemstillinger
Manglende positiv udvikling for målgruppen
Evalueringen viser, at de børn og unge, som har været anbragt på en delvis
lukket afdeling, også har det svært efter anbringelsen. Evalueringen indikerer,
at det er vanskeligt at skabe en positiv udvikling for målgruppen, som varer ved
på sigt, og som ligeledes slår positivt igennem i uddannelses-, beskæftigelses-
og kriminalitetsstatistikkerne. Fire ud af 10 børn og unge genanbringes samme
år, som anbringelsen på en delvis lukket afdeling ophører, størstedelen dog i
en åben anbringelsesform, hvilket kan betragtes som en positiv udvikling. Tre
år efter anbringelsen er kun en lille andel i gang med en ungdomsuddannelse,
få er selvforsørgende, og ni ud af ti af de unge, der havde en strafferetlig dom
inden anbringelsen, har fortsat den kriminelle løbebane.
Manglende myndighedsafgørelse
Evalueringen viser, at kommunerne ikke får truffet de myndighedsafgørelser
efter voksenansvarslovens §§ 12 og 13, der er en forudsætning for, at
personalet på afdelingerne kan fastholde og tilbageholde de unge. Blandt de
kommuner, som har anbragt et barn eller en ung på en delvis lukket afdeling i
perioden 2013 til 2017, er det kun en fjerdedel, som også har truffet beslutning
om tilbageholdelse, og en fjerdedel, der også har truffet beslutning om
fastholdelse.
Tilbageholdelse i forbindelse med afrusning
Halvdelen af lederne og medarbejderne i spørgeskemaundersøgelsen angiver,
at de er helt eller delvis enige i, at de delvis lukkede afdelinger bør have
mulighed for at tilbageholde målgruppen i længere og flere perioder, end loven
aktuelt giver hjemmel til. Dette er særligt relevant i forbindelse med afrusning i
begyndelsen af eller under en anbringelse.
Opkvalificering af medarbejdergruppen
Især ledernes vurderinger af den samlede medarbejdergruppes kompetencer
indikerer, at der er behov for opkvalificering i forhold til forebyggelse af
magtanvendelse og deeskalering af konflikter. I interview med ledere og
medarbejdere gives der dog ikke udtryk for et generelt lavt niveau.
Medarbejdernes vurdering af egne kompetencer viser, at lidt over halvdelen af
medarbejderne føler sig godt klædt på til at forebygge magtanvendelser og
håndtere konflikter, før de udvikler sig (58 pct.), og til at håndtere selve
situationen, hvor det er nødvendigt at anvende magt eller foretage indgreb (55
pct.).
Andre væsentlige resultater
Overordnet gives der en intens og struktureret behandlingsindsats
Evalueringen viser, at de delvis lukkede afdelinger i nogen til høj grad tilbyder
de anbragte børn og unge i målgruppen en intens og struktureret
behandlingsindsats, der er kendetegnet ved en overordnet miljøterapeutisk
ramme. I forlængelse heraf peger evalueringen på, at de delvis lukkede
afdelinger i nogen grad formår at fastholde målgruppen i et positivt
behandlingsforløb ved hjælp af de særlige beføjelser til at tilbageholde og
fastholde børn og unge samt en kvalificeret socialpædagogisk indsats.
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil fremhæve de vigtigste resultater i de fire rapporter om voksenansvar og ungdomskriminalitet, til social- og ældreministeren
2494530_0004.png
Brugen af de delvis lukkede afdelinger
I 2019 var belægningsprocenten over 90 pct. for alle afdelingerne. I adspurgte
63 kommuner har 43 kommuner benyttet muligheden for at anbringe et barn
eller en ung på en delvis lukket afdeling. De unge er gennemsnitligt anbragt 11
måneder på en delvis lukket afdeling.
3. Ydre sikkerhed og efteruddannelse – Afdækning blandt sikrede og
delvis lukkede afdelinger
Baggrund
Den 29. juni 2018 blev der indgået en politiske aftale om ”en reform af
indsatsen mod ungdomskriminalitet – alle handlinger har konsekvenser”
mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Konservative),
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Som en del af denne aftale er der
igangsat to undersøgelser om indsatsen over for anbragte kriminalitetstruede
unge.
Af aftalen fremgår det, at det skulle undersøges, om der er behov for at styrke
den eksisterende ydre sikring af og sikkerhed på nogle af de sikrede eller
delvist lukkede døgninstitutioner, herunder udendørs videoovervågning, så det
sikres, at de unge ikke forlader institutionen uden tilladelse (rømning) og
mulighederne for, at der kan smugles f.eks. euforiserende stoffer eller våben
ind på døgninstitutionen, minimeres.
Endvidere skulle det undersøges, om der er behov for yderligere
opkvalificerende efteruddannelse til personalet på de sikrede og delvist lukkede
institutioner i bl.a. konflikthåndtering, magtanvendelse og regelgrundlaget
herfor.
Afdækkede problemstillinger
Sikkerhed og indsmugling
På både de sikrede og delvis lukkede institutioner er indsmugling af våben og
stoffer en problemstilling. Et par forstandere efterspørger i den forbindelse
yderligere tekniske hjælpemidler i form af eksempelvis kropsscannere til at
minimere indsmuglinger. Det skal dog understreges, at dette behov langt fra
kommer til udtryk blandt alle forstandere.
Opkvalificering af medarbejdere
Godt fire ud af 10 medarbejdere på sikrede institutioner vurderer, at de som
medarbejdergruppe i høj grad har de faglige, relationelle og personlige
kompetencer, der er nødvendige i forhold til institutionens målsætning og
målgruppe, mens det er godt halvdelen af medarbejderne på de delvis lukkede
institutioner, som vurderer dette. Medarbejderne på både de sikrede og delvis
lukkede institutioner angiver samtidig, at yderligere kompetenceudvikling vil
mindske omfanget af konflikter og magtanvendelser og understøtte anbragte
børn og unges udvikling og trivsel.
Både på sikrede og delvis lukkede institutioner anvendes der vikar på daglig
eller ugentlig basis. Knap 40 pct. af medarbejderne på sikrede og ca. 30 pro-
cent på delvis lukkede institutioner vurderer imidlertid, at vikarerne kun i mindre
grad eller slet ikke har de nødvendige faglige, relationelle og personlige
kompetencer i forhold til målgruppen.
Ungemålgruppen har ændret sig på de sikrede institutioner
Det fremhæves særligt, at ungemålgruppen har ændret sig til også at omfatte
unge med svære psykiske udfordringer/diagnoser, ligesom ungegruppens
sammensætning med uledsagede mindreårige udlændinge, unge der har
banderelationer og unge med udadreagerende adfærd også fremhæves.
4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil fremhæve de vigtigste resultater i de fire rapporter om voksenansvar og ungdomskriminalitet, til social- og ældreministeren
2494530_0005.png
Socialtilsyn, forstandere og medarbejdere fremhæver især et behov for
yderligere kompetencer i forhold til konflikthåndtering i forhold til anbragte unge
med udviklingsforstyrrelser, herunder autisme.
Andre væsentlige resultater
Ydre sikkerhed på sikrede døgninstitutioner
Rømning
Forstanderne har for 2018 beskrevet fire rømningshændelser, hvor syv
personer har forsøgt at rømme. Forstandere, driftsherrer, socialtilsyn og
medarbejdere vurderer generelt, at forstærket ydre sikkerhed ikke vil kunne
hindre rømninger fuldstændigt.
Euforiserende stoffer og våben
I 2018 blev der fundet euforiserende stoffer på alle sikrede døgninstitutioner og
våben på to af de sikrede døgninstitutioner, typisk på halvårlig basis eller
sjældnere. Det generelle billede på tværs af vurderinger fra forstandere,
driftsherrer, socialtilsyn og medarbejdere er, at forstærket ydre sikkerhed ikke
vil kunne hindre indsmuglinger fuldstændigt. Et par forstandere efterspørger
dog yderligere tekniske hjælpemidler i form af eksempelvis kropsscannere til at
minimere indsmuglinger.
Sikkerhedsforanstaltningernes effekt på trivsel
Flertallet af forstanderne på de sikrede døgninstitutioner vurderer, at yderligere
ydre sikkerhed vil have negative konsekvenser for muligheden for at styrke de
unges trivsel og udvikling. Knap halvdelen af medarbejderne er af samme
opfattelse.
Ydre sikkerhed på delvis lukkede døgninstitutioner
Rømning
Forstanderne på de fem delvis lukkede døgninstitutioner har oplevet tre
eksempler på rømningshændelser i 2018. Forstandere, driftsherrer, socialtilsyn
og medarbejdere vurderer generelt, at forstærket ydre sikkerhed ikke vil kunne
hindre rømninger fuldstændigt.
Euforiserende stoffer og våben
Forstanderne er i højere grad end de øvrige aktører af den opfattelse, at
forstærket ydre sikkerhed kan hindre indsmuglinger, og tre delvis lukkede
døgninstitutioner fremhæver et behov for kropsscannere.
Sikkerhedsforanstaltningernes effekt på trivsel
Et flertal af forstanderne ved de delvis lukkede institutioner vurderer ikke, at
yderligere ydre sikkerhed vil få negative konsekvenser for muligheden for at
styrke de unges trivsel og udvikling.
4. Indsatsen på åbne døgninstitutioner og opholdssteder – for børn og
unge der er kriminalitetstruede eller har begået kriminalitet
Som led i aftalen om en reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet blev det
besluttet, at der skulle foretages en kortlægning af indsatsen over for unge, der
har begået kriminalitet og er anbragt på åbne døgninstitutioner. Kortlægningen
har afdækket hvilke rammer, strukturer og pædagogiske tilgange der anvendes
til denne målgruppe. Der er endvidere blevet set på praksis for anmeldelse af
vold og trusler mv. Kortlægningen tager udgangspunkt i praksis på otte åbne
døgninstitutioner og opholdssteder.
5
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil fremhæve de vigtigste resultater i de fire rapporter om voksenansvar og ungdomskriminalitet, til social- og ældreministeren
2494530_0006.png
Det blev ligeledes besluttet, at der sideløbende med kortlægningen skulle
foretages en vurdering af, om det vil være hensigtsmæssigt at skabe mulighed
for, at åbne institutioner efter ansøgning til Socialtilsynet – og efter en konkret
vurdering – kan få adgang til at anvende f.eks. døralarmer eller andet
sikkerhedsudstyr. Formålet skal være at passe på den enkelte unge.
Afdækkede problemstillinger
Sikkerhedsudstyr
Omfanget og anvendelsen af sikkerhedsudstyr varierer på tværs af stederne og
målgrupperne. De fleste steder har lidt eller intet sikkerhedsudstyr. Af de tre
anbringelsessteder, hvor de anvender flere typer af sikkerhedsudstyr, er det
blandt andet de to anbringelsessteder, der har åbne pladser i tilknytning til
delvis lukkede pladser.
Formålet med det sikkerhedsudstyr, som anbringelsesstederne anvender på
nuværende tidspunkt, er forskelligt. Et af de oftest nævnte formål er at sikre de
unge og personalet mod udefrakommende, hertil anvendes udendørsbelysning
og overvågning af biltrafikken. I forlængelse heraf nævnes også
videoovervågning som et middel til at få kendskab til, når unge piger fra
anbringelsesstedet, som har udfordringer med gråzoneprostitution, rømmer
eller bliver hentet i bil af udefrakommende.
På fem ud af otte anbringelsessteder vurderer ledere og medarbejdere, at de
ikke har behov for yderligere sikkerhedsudstyr i forhold til at sikre de unge og
personalet. På to af anbringelsesstederne nævner de, at de godt kunne ønske
sig, at de havde mere udendørsovervågning.
Overlevering
Undersøgelsen viser, at det varierer meget, om der finder en overlevering sted,
når de unge flyttes mellem anbringelsessteder. Det skyldes blandt andet, at
skift imellem anbringelsesstederne ofte ikke er planlagte, og at relationen
mellem den unge og medarbejderne på det tidligere anbringelsessted kan
være blevet overbelastet. Det fremgår, at overlevering mellem
anbringelsesstederne har betydning for det pædagogiske arbejde med de
unge, og at det betyder noget for de unges oplevelse af kontinuitet og tryghed i
anbringelsen, at der sker en overlevering. Overgange fra sikrede afdelinger er
en undtagelse, da skiftene til åbne anbringelsessteder som hovedregel er
planlagte.
Euforiserende stoffer
Næsten alle anbringelsessteder oplever udfordringer med stoffer. Det eneste
anbringelsessted, der ikke oplever udfordringer med stoffer er særligt målrettet
kriminalitetstruede unge, som også har problemer med sen udvikling eller
mental retardering.
Andre væsentlige resultater
Pædagogiske tilgang
Anbringelsesstederne tager afsæt i den samme pædagogiske tilgang i arbejdet
med samtlige unge uanset den enkeltes anbringelsesgrundlag. Ifølge
anbringelsesstederne er den faglige tilgang relevant for alle deres unge uanset
den enkeltes anbringelsesgrundlag. Det skyldes, at de unge ikke kun er
kriminalitetstruede, men har en række andre problemer foruden kriminalitet.
Det er således alene beføjelserne, der knytter sig til enten åbne eller delvis
lukkede pladser, som er forskellige.
Den faglige tilgang
Undersøgelsen viser, at der er en række fællestræk ved de forskellige faglige
tilgange på de otte anbringelsessteder. Anbringelsesstederne arbejder
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om ministeren vil fremhæve de vigtigste resultater i de fire rapporter om voksenansvar og ungdomskriminalitet, til social- og ældreministeren
2494530_0007.png
overordnet med at skabe forståelse for og ændring af uhensigtsmæssig adfærd
og tankemønstre hos den enkelte unge. Derudover er et fællestræk, at den
faglige tilgang tilpasses den enkelte unge mest muligt.
Anmeldelse om vold
På alle besøgte anbringelsessteder anmeldes vold mod medarbejdere, hvis
truslen bliver opfattet som reel, dette også i tilfælde, hvor det ikke medfører
fravær for medarbejderen.
Handleplan
Fælles for anbringelsesstedernes arbejde er, at de tager afsæt i den
kommunale handleplan, der er udarbejdet for den samlede kommunale indsats
til den unge. Der ses dog stor forskel på, hvordan de otte anbringelsessteders
planer for indsatsen indgår i det pædagogiske arbejde med de unge. På nogle
af anbringelsesstederne er der praksis for at se på handleplanen sammen med
den unge og eventuelt i medarbejdergruppen løbende. På andre af stederne
anvender de ikke planen i det daglige arbejde med de unge.
7