Sagsnr.
2021 - 7816
Doknr.
500195
Dato
06-12-2021
Bilag 1. Sammenfatning af resultater
Nedenfor følger en sammenfatning af resultaterne af fire rapporter på området
for voksenansvar og ungdomskriminalitet.
1. Evaluering af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
Baggrund
Et bredt politisk flertal i Folketinget indgik i november 2015 ”Aftale om
rammerne for voksenansvar over for anbragte børn og unge”, som fulgte op på
aftalen om udmøntning af satspuljen for 2016. På baggrund af aftalen blev lov
om voksenansvar vedtaget d. 31. maj 2016 og trådte i kraft d. 1. januar 2017.
Evalueringen belyser, om voksenansvarsloven har givet de fagprofessionelle i
de anbringende kommuner og på anbringelsessteder samt plejefamilier en
sådan klarhed over ansvar og handlemuligheder, at de handler i
overensstemmelse med lovens indhold og intentioner. Herudover ser den på,
om de fagprofessionelle i de anbringende kommuner og på anbringelsessteder
med voksenansvarsloven har fået de nødvendige redskaber til at drage omsorg
for og beskytte anbragte børn og unge.
Afdækkede problemstillinger
Rækkevidden af omsorgsforpligtelsen i § 3
Evalueringen viser, at der er en del uklarhed om, hvad almindelige plejefamilier
må. Plejefamilierne og socialtilsynene angiver, at det er vanskeligt at fortolke
rækkevidden af omsorgsforpligtelsen i § 3. Det efterspørges, at det bliver
tydeliggjort, hvilke indgreb der efter § 3 må foretages med henblik på at sikre
den daglige omsorg.
Opkvalificeringsforløb for almindelige plejefamilier
Blandt almindelige plejefamilier angiver over 80 pct., at de ikke har deltaget i
opkvalificeringsforløb. I interview med socialtilsyn fremhæves det, at der med
indførelsen af voksenansvarsloven ikke var indtænkt informations- og
opkvalificeringstiltag over for almindelige plejefamilier. Det påpeges, at især
almindelige plejefamilier ikke i samme grad som øvrige anbringelsessteder har
organisatorisk støtte, der kan bidrage til at igangsætte sådanne initiativer,
samtidig med at evalueringen viser, at et fokus på opkvalificering bidrager til
forebyggelse af magtanvendelser.
Indberetningsskemaer
En gennemgang af indberetningsskemaer viser, at der som oftest mangler en
udtalelse fra barnet eller den unge i forbindelse med indberetninger af magt og
indgreb. En stor del af institutionerne oplever desuden udfordringer med, at
indberetningerne skal sendes til den anbringende kommune senest 24 timer
efter hændelsen. Der gives udtryk for, at det kan være svært at nå at inddrage
alle parter, samtidig med at barnet eller den unge skal have lov til at falde til ro,
før barnet kan og vil komme med en udtalelse. Derudover kan det være en
udfordring at overholde tidsfristen, hvis lederen er gået på weekend.
1