Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2490941_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7687
Doknr.
496918
Dato
01-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 9. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 62 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 62:
”Vil
ministeren redegøre for, om Statsforvaltningen havde afgørelseskoder
og/eller andre registreringsmuligheder, der i princippet gav mulighed for at lave
datatræk, eller på anden måde føre statistik over afgørelser i
Statsforvaltningen, og vil ministeren på samme måde redegøre for, om
Familieretshuset har afgørelseskoder og/eller andre registreringsmuligheder,
der i princippet giver mulighed for at lave datatræk, eller på anden måde føre
statistik over afgørelser i Familieretshuset?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra
Familieretshuset, som har oplyst følgende:
”I
Statsforvaltningen var der en registrering af blandt andet afgørelseskoder,
således at det var muligt at opgøre antallet af afgørelser på forskellige
sagsområder samt beregne sagsbehandlingstiden for afgørelserne. Det blev
således eksempelvis registreret om en ansøgning om samvær var en
ansøgning om fastsættelse, ændring eller ophævelse, samt om resultatet af
ansøgningen var om forældrene blev enige, om der blev truffet afgørelse på
grund af parternes uenighed, om ansøgningen blev afvist efter
forældreansvarslovens § 39, samt om sagen blev trukket tilbage af ansøger
eller henlagt på grund af ansøgers passivitet. Endvidere blev der i en periode
registreret oplysninger om bl.a. fordelingen af begrundelser for afgørelser samt
om oplysningsgrundlaget.
Denne registrering af afgørelseskoder er videreført i Familieretshuset.
Registreringspraksis blev ved etableringen af Familieretshuset dog revideret,
således at den ville kunne afspejle centrale elementer i den familieretlige
reform og sikre grundlaget for en monitorering og evaluering af det
familieretlige system.
I Familieretshuset registreres det således blandt andet, om en sag er indbragt
for familieretten til afgørelse. Endvidere registreres det, hvorvidt en sag er en §
5, § 6 eller § 7-sag. Ligesom der er en lang række koder til registrering af
sagsbehandlingsskridt, som eksempelvis iværksættelse af børnesagkyndig
undersøgelse og sagkyndig erklæring, overholdelse af sagsbehandlingsfrister i
Familieretshuslovens § 14 og underretning til kommunen.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm., om Statsforvaltningen havde afgørelseskoder og/eller andre registreringsmuligheder, der i princippet gav mulighed for at lave datatræk, eller på anden måde føre statistik over afgørelser i Statsforvaltningen, til social- og ældreministeren
2490941_0002.png
Derudover registrerer Familieretshuset, hvilke typer af møder borgerne
indkaldes til, herunder om det er familiemæglingsmøder i § 6-sager,
tværfaglige familieretlige udredningsmøder i § 7-sager, konfliktmæglinger,
børnesagkyndig rådgivning, børnesamtaler mv.
Både i Statsforvaltningen og Familieretshuset er der således en omfattende
registrering af afgørelser og sagsbehandlingsskridt. Der er dog hverken i
Statsforvaltningen eller Familieretshuset en registrering af det materielle
indhold i de konkrete afgørelser, idet der ganske ofte vil være flere forskellige
forhold i spil i de enkelte sager, og hver enkelt afgørelse bygger på en samlet
konkret og individuel vurdering af, hvad der er bedst for netop dette barn.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2