Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2626906_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 366
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Samira Nawa
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 4735
30. august 2022
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 366
(alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sa-
mira Nawa (RV).
Spørgsmål nr. 366:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke rettigheder til forældreorlov, der gælder for en
juridisk anerkendt forælder til et barn, når pågældende indgår i et homoseksuelt
forhold, hvor begge personer er mænd, og hvor den anden person er biologisk for-
ælder til barnet?
• Vil ministeren i forlængelse heraf svare på, om der er noget i reglerne om foræl-
dreorlov, der forhindrer, at en juridisk anerkendt forælder kan opnå ret til forældre-
orlov, alene af den grund, at begge forældre er mænd?
• Såfremt, der ikke i reglerne
forskelsbehandles på baggrund af køn, vil ministeren
så svare på, om der er noget i Udbetaling Danmarks systemunderstøttelse, der med-
virker til forskelsbehandling i forbindelse med forældres ret til forældreorlov?
Endelig svar:
Som nævnt i mit foreløbige svar af 5. juli 2022 forstår jeg den beskrevne situation
sådan, at den mand, der ikke er biologisk far til barnet, har stedbarnsadopteret bar-
net på baggrund af en aftale med en altruistisk surrogatmor efter reglerne i adopti-
onsloven.
Jeg kan oplyse, at barselslovens § 8 regulerer retten til forældreorlov for adoptan-
ter. Retten til forældreorlov er den samme for mandlige og kvindelige adoptanter.
Efter § 8, stk. 5, er det en betingelse for ret til forældreorlov, at de adoptionsunder-
søgende myndigheder har bestemt, at adoptanten i en periode skal være i hjemmet.
Bestemmelsen finder også anvendelse på stedbarnsadoptioner.
Reglerne om stedbarnsadoption findes i adoptionsloven, som hører under social- og
ældreministeren. Social- og Ældreministeriet har i den forbindelse oplyst, at der
som udgangspunkt stilles krav om, at den, der ønsker at stedbarnsadoptere et barn,
skal have boet sammen med barnet og sin partner (barnets retlige forælder) i 2,5 år
forud for adoptionen (samlivskravet). Adoptionsmyndighederne kan efter en kon-
kret vurdering fravige samlivskravet og tillade stedbarnsadoption af yngre børn.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 571: Spm. om, hvornår arbejdet med udredning af reglerne og alternativer vedrørende LGBT+-familiernes forhold forventes færdiggjort og samtidig redegøre for, hvilken retsstilling denne forsinkelse stiller forældre og børn i, til social- og ældreministeren
Som en konsekvens af hovedreglen om forudgående samliv i 2,5 år falder sted-
barnsadoptioner som udgangspunkt uden for barselslovens anvendelsesområde. Af
samme grund findes der meget lidt praksis på området.
I de situationer, hvor de adoptionsbevilgende myndigheder fraviger kravet om 2,5
års forudgående samliv med barnet og bevilger stedbarnsadoption af et helt lille
barn, vil der efter barselslovens § 8, stk. 5, kunne opnås ret til forældreorlov.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2