Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2627002_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 4624
Doknr.
612414
Dato
23-09-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 26. august 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 569 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 569:
Vil ministeren bekræfte, at kommunerne i nogle tilfælde kan være nødsaget til
at nedprioritere socialfagligt mere presserende sager omfattet af serviceloven
til fordel for sager omfattet ungdomskriminalitetsloven, da disse sager har
kortere sagsbehandlingsfrister, f.eks. 3-ugers fristen ved udarbejdelse af en
ungefaglig undersøgelse efter ungdomskriminalitetslovens § 29, i modsætning
til udarbejdelsen af en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens § 50, der
som hovedregel skal være afsluttet inden en frist på 4 måneder?”
Svar:
Indledningsvis vil jeg bemærke, at Social- og Ældreministeriet ikke har centralt
indsamlede oplysninger om kommunale sagsbehandlingstider i sager efter
serviceloven vedrørende børn og unge, jf. den samtidige besvarelse af SOU
alm. del spørgsmål nr. 570, der er vedlagt som bilag 1.
Derudover bemærkes det, at det er afgørende, at børn og unge med særlige
behov får den rette hjælp og støtte i tide. Enhver, der har grund til at antage, at
kommunen ikke har foretaget eller truffet de i serviceloven foreskrevne
sagsbehandlingsskrift eller afgørelser i overensstemmelse med barnets eller
den unges bedste, kan underrette Ankestyrelsen herom. Ankestyrelsen
vurderer herefter, om der er grundlag for at rejse en sag.
Serviceloven sætter en væsentlig ramme for kommunernes sagsbehandling i
sager om særlig støtte til børn og unge.
Først og fremmest gælder der den lovbestemte tidsfrist, at kommunen efter §
155 i serviceloven skal sikre, at der iværksættes en rettidig og systematisk
vurdering af alle underretninger med henblik på at afklare, om barnet eller den
unge har behov for særlig støtte. Kommunen skal senest 24 timer efter
modtagelsen af en underretning vurdere, om barnets eller den unges sundhed
eller udvikling er i fare, og om der derfor er behov for at iværksætte akutte
foranstaltninger over for barnet eller den unge.
Hvis det må antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte, skal
kommunen undersøge barnet eller den unges forhold, der betegnes en
børnefaglig undersøgelse, jf. servicelovens § 50, som skal afsluttes senest fire
måneder efter, at kommunen bliver opmærksom på, at et barn eller en ung kan
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 569: Spm. om ministeren kan bekræfte, at kommunerne i nogle tilfælde kan være nødsaget til at nedprioritere socialfagligt mere presserende sager omfattet af serviceloven til fordel for sager omfattet ungdomskriminalitetsloven, da disse sager har kortere sagsbehandlingsfrister, til social- og ældreministeren
2627002_0002.png
have behov for særlig støtte. Hvis undersøgelsen undtagelsesvis ikke kan
afsluttes inden fire måneder, skal kommunen udarbejde en foreløbig vurdering
og snarest herefter afslutte undersøgelsen.
Som hovedregel kan særlig støtte efter servicelovens § 52 kun iværksættes
efter gennemførelse af den børnefaglige undersøgelse, da undersøgelsen
samtidig skal anvise, om der er grundlag for at iværksætte foranstaltninger og i
givet fald hvilke. Hvis særlige forhold taler herfor, kan der dog iværksættes
foreløbig eller akut støtte sideløbende med undersøgelsen.
Den lovbestemte tidsfrist for gennemførelsen af den børnefaglige undersøgelse
påvirker således ikke kommunens mulighed for at handle foreløbigt eller akut i
de tilfælde, hvor det er påkrævet af hensyn til barnet eller den unges tarv.
Med Aftalen om Børnene Først af 11. maj 2021 blev et bredt flertal af
Folketingets partier enige om, at sagsbehandlingsreglerne skal være mere
fleksible, og at reglerne i højere grad skal afspejle, at der er stor forskel på
tyngden og kompleksiteten i de konkrete sager.
Aftalepartierne blev dermed også enige om, at lovgivningen med den
kommende barnets lov i højere grad skal tydeliggøre, at sociale indsatser kan
iværksættes sideløbende med undersøgelser af barnets eller den unges
forhold, og at undersøgelser af barnets eller den unges forhold i højere grad
skal gradueres og dermed afspejle kompleksiteten og tyngden af barnets
behov. Formålet er dels at sikre en hurtigere og mere fleksibel hjælp til barnet
eller den unge, dels at understøtte, at dokumentationskrav afspejler både
kompleksiteten og tyngden af barnets behov.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1. Besvarelse af SOU alm. del spørgsmål nr. 570
2