Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2491455_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7853
Doknr.
495166
Dato
01-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 15. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 56 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 56:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange klager Ankestyrelsen har behandlet i
perioden 2018-2020 efter servicelovens § 110, herunder om en klage til
Ankestyrelsen har opsættende
virkning”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at det er lederen af en boform efter § 110 i
serviceloven, der efter § 110, stk. 3, i serviceloven træffer afgørelse om
optagelse og udskrivning. Lederens afgørelse kan efter § 166, stk. 2, i
serviceloven indbringes for Ankestyrelsen.
For så vidt angår spørgsmålet om antallet af klager, har jeg indhentet bidrag til
besvarelsen fra Ankestyrelsen, som oplyser, at styrelsen i perioden 2018-2020
har afgjort 35 klagesager efter servicelovens § 110.
Jeg kan herudover oplyse, at klage over en afgørelse om optagelse eller
udskrivning på et tilbud efter § 110 i serviceloven som udgangspunkt ikke
tillægges opsættende virkning. Ankestyrelsen har dog efter § 72, stk. 4, i
retssikkerhedsloven mulighed for efter begæring at tillægge klagen opsættende
virkning.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1