Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2619638_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalget
[email protected]
Karina Adsbøl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
8. september 2022
J.nr. 22/13028
2022-6308
Social- og Ældreudvalget har i brev af 11. august 2022 stillet følgende spørgsmål
nr. 555 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ka-
rina Adsbøl (UFG).
Spørgsmål nr. 555:
”Vil
ministeren oplyse, om kommunen uanmeldt må opsøge borgere, der er syge-
meldt med en belastningsreaktion på grund af kommunens behandling af borgerens
sag
Svar:
Jeg vil indledningsvist gerne slå fast, at det ligger mig stærkt på sinde, at alle bor-
gere bliver behandlet værdigt, ordentligt og respektfult, når de møder kommunen.
Jeg sendte i juni et brev ud til alle landets kommuner for bl.a. at indskærpe vigtig-
heden af, at indsatsen altid tilrettelægges med øje for borgerens helbredssituation,
jf. Beskæftigelsesudvalgets alm. del bilag 268 (samling 2021-22).
Ifølge gældende regler kan en borger, der eksempelvis modtager kontanthjælp,
have en rimelig grund til at undlade at opfylde sin rådighedsforpligtelse på grund af
sygdom. Kommunen har pligt til at oplyse sagen tilstrækkeligt til at kunne foretage
en vurdering af, om borgeren på grund af sygdom har en rimelig grund til ikke at
opfylde sin rådighedsforpligtelse.
Der kan dog være situationer, hvor det er vigtigt, at kommunen får etableret kon-
takt til en borger. Blandt den gruppe, som kommunen vurderer som aktivitetspa-
rate, kan der være skrøbelige og udsatte borgere, der kan have svært ved at for-
holde sig til henvendelser fra kommunen, fx indkaldelser til samtaler. Der er derfor
fastsat særlige værnsregler for denne gruppe. Det betyder bl.a., at kommunen, før
den træffer afgørelse om en sanktion over for en aktivitetsparat borger, skal have
udtømt alle rimelige muligheder for at komme i personlig kontakt med borgeren
med henblik på at kunne vurdere, om der har været en rimelig grund til fx udebli-
velse.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm., om kommunen uanmeldt må opsøge borgere, der er sygemeldt med en belastningsreaktion på grund af kommunens behandling af borgerens sag, til beskæftigelsesministeren
Den personlige kontakt skal etableres, for at kommunen kan få en forklaring på,
hvorfor borgeren ikke har opfyldt sin rådighedsforpligtelse, så kommunen kan vur-
dere, om borgeren skal have en sanktion. Kontakten kan bl.a. ske ved, at kommu-
nen kontakter borgeren på dennes bopæl, telefonisk eller på opholdssteder, fx be-
handlingssteder. Hvis kommunen har vanskeligt ved at opnå personlig kontakt med
borgeren, kan kontakten eventuelt etableres gennem fx en mentor.
Formålet med at opnå personlige kontakt med borgeren på dennes bopæl i sankti-
onssager er ikke kontrolbesøg.
For de borgere, der er længere væk fra arbejdsmarkedet, og som har helbredsmæs-
sige udfordringer, gælder det særligt, at indsatsen altid skal tilpasses borgerens hel-
bredstilstand, og at der selvfølgelig ikke skal iværksættes en indsats, som kan med-
føre forværring af borgerens helbred. Reglerne er udtryk for, at et bredt flertal i
Folketinget har haft særlig fokus på sagsbehandlingen for borgere med helbreds-
problemer.
Tidligere på året videreførte jeg desuden mit beskæftigelsespolitiske mål om mere
værdighed i sagsbehandlingen. Målet er et klart signal fra mig til medarbejdere, le-
dere og politikere i kommunerne om, at borgere skal mødes med respekt i beskæfti-
gelsessystemet.
Jeg kan endvidere oplyse, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ud-
arbejdet en guide med gode råd og forslag til, hvorledes kommunerne kan tilrette-
lægge deres administrationen med henblik på at håndtere helbredsudfordringer
blandt borgere i aktive beskæftigelsestilbud. Guiden er sendt ud til alle landets
kommuner.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2