Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2491531_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7854
Doknr.
494743
Dato
01-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 15. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 55 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Social- og Ældreudvalget.
Spørgsmål nr. 55:
”Vil ministeren oplyse, om socialtilsynet fører tilsyn med, at fastsatte
husordener på herberg m.v. ikke går for vidt i forhold til, hvad der kan
fastsættes bestemmelser om i en sådan?”
Svar:
Når flere personer skal opholde sig under samme tag, kan det være
hensigtsmæssigt og nogle gange nødvendigt at udarbejde en husorden, der
udstikker nogle retningslinjer for den fælles dagligdag, og som sætter ord på,
hvad der er acceptabelt på fællesarealer og i det sociale tilbud som helhed.
Det er almindeligt antaget, at ledelsen af et socialt tilbud, med hjemmel i
anstaltsforholdet, kan fastsætte generelle forskrifter, f.eks. en husorden, der
skal være gældende på tilbuddet. Endvidere kan tilbuddet træffe konkrete
beslutninger om regulering af forholdet mellem tilbuddet og tilbuddets brugere.
Denne antagelse bygger på, at når tilbuddets eksistens er fastsat eller forudsat
i lovgivningen, må der heri også ligge en hjemmel til at fastsætte generelle
regler og træffe konkrete beslutninger, som er nødvendige for at få tilbuddet til
at fungere.
Regler i en husorden skal være båret af saglige hensyn, og de må således ikke
gå videre, end hvad hensynet til tilbuddets formål og virke tilsiger og må heller
ikke udgøre en uforholdsmæssig begrænsning af brugerne af tilbuddets
rettigheder. Fastsatte husordner skal som udgangspunkt gælde for alle på
tilbuddet, medmindre der er saglige grunde til at gøre forskel.
Socialtilsynet godkender ikke og fører ikke tilsyn med det konkrete indhold i
den enkelte husoden. Socialtilsynet skal dog som led i tilsynet påse, at det
enkelte tilbud understøtter borgernes selv- og medbestemmelse, at
borgerne bliver hørt, respekteret og anerkendt, og at borgerne inddrages i og
har indflydelse på beslutninger vedrørende sig selv og hverdagen i tilbuddet i
overensstemmelse med deres ønsker og behov. Hvis socialtilsynet i den
forbindelse bliver opmærksom på, at et tilbuds husorden f.eks. modarbejder
hensynet til borgernes selv- og medbestemmelse, eller hvis husordenen ikke er
i overensstemmelse med gældende regler, bør socialtilsynet gå i dialog med
tilbuddet herom og kan f.eks. også anvende sanktioner.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1