Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2618043_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 4236
Doknr.
600378
Dato
05-09-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 8. august 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 549 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (UFG).
Spørgsmål nr. 549:
Vil ministeren oplyse, hvad ministeren vil gøre ved, at kommuner fortsat aflyser
eller skærer ned på den hjemmehjælp, som borgerne er visiteret til her i
sommerperioden ift. praktisk hjælp og personlig pleje, fordi der mangler
personale? Der henvises til ministerens besvarelse af SOU alm. del spm. 129
af 13. januar 2022 vedr. Vordingborg Kommune, der i forbindelse med
juleperioden aflyste eller skar ned på hjemmehjælpen.
Svar:
Jeg er opmærksom på, at visse kommuner kan stå i en situation, hvor
aflysninger eller udskydelse af besøg fra hjemmeplejen kan være nødvendige i
perioder med ferie og sygdom mv., og at det kan betyde, at borgerne fx
henover en sommerferieperiode kan opleve, at der bliver afsat mindre tid til
hjælpen, eller at hyppigheden af besøgene nedsættes.
Som det fremgår af mit svar på SOU alm. del
spørgsmål 109, så har
kommunerne inden for rammerne af serviceloven mulighed for at prioritere
hjælpen til borgerne, så længe borgerne stadig får den nødvendige hjælp. Det
vil sige, at kommunerne har mulighed for at justere i hjælpen for at få enderne
til at mødes i en midlertidig presset periode som følge af fx ferie eller sygdom.
I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at hvis en kommune beslutter
generelt at ændre i sit serviceniveau, og at det ændrede serviceniveau dermed
kan medføre ændringer i den aktuelle hjælp, som en borger modtager, så skal
der foretages en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers aktuelle
behov og ressourcer. Det gælder også, selvom der kun er tale om en
midlertidig ændring af serviceniveauet for en kortere periode, fx henover en
ferie. Det er ikke tilstrækkeligt med en generel udmelding fra kommunen til
borgerne om, at serviceniveauet er nedsat. Kommunen skal altid foretage en
samlet helhedsvurdering af, hvad der fagligt er en ordentlig og forsvarlig hjælp i
forhold til den enkelte borger. Der henvises til mit svar på SOU alm. del
spørgsmål 108.
Jeg vil også gerne understrege, at kommunerne ikke må undlade at give de
ældre den nødvendige hjælp
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om, hvad ministeren vil gøre ved, at kommuner fortsat aflyser eller skærer ned på den hjemmehjælp, som borgerne er visiteret til her i sommerperioden ift. praktisk hjælp og personlig pleje, til social- og ældreministeren
2618043_0002.png
Det er Ankestyrelsen, som har ansvaret for at behandle de konkrete klager
over kommunens individuelle afgørelser om hjælp. Det er også Ankestyrelsen,
der som overordnet tilsynsmyndighed skal påse, at kommunerne overholder
serviceloven.
Jeg er bekendt med, at Ankestyrelsen er i gang med at behandle konkrete
sager vedrørende et antal kommuners udmeldinger om nødberedskaber i
ældreplejen. Ankestyrelsen forventes inden for nærmeste fremtid at udsende
en generel udtalelse til alle kommuner om lovgivningen på området.
Svar på spørgsmål 108 og 109 er vedlagt som bilag til dette svar.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
SOU alm. del
svar på spørgsmål 108.
SOU alm. del
svar på spørgsmål 109.
2