Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 3785
Doknr.
590315
Dato
04-07-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 24. juni 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 536 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Ambo-Rasmussen (V).
Spørgsmål nr. 536:
”Vil
ministeren med udgangspunkt i regeringens udspil
”Et
liv med ligeværdige
muligheder”
opgøre i tabelform, hvor mange årsværk til henholdsvis
konsulenter og fagpersonale som implementering og varig drift af det
specialiserede og højt specialiserede socialområde vil medføre?”
Svar:
Det er op til den enkelte kommune, styrelse mv. at beslutte, hvor mange
årsværk, der konkret skal tilføres en opgave for, at denne kan løses
lovmedholdigt.
Regeringens udspil ”Et liv med ligeværdige muligheder” handler bl.a. om, at
give de mange medarbejdere, som til daglig knokler for at hjælpe udsatte og
sårbare borgere bedre betingelser for at løse deres opgave. Således vil der
med udspillet forankres ekspertviden på området i rådgivningsfunktioner, der
stiller deres ekspertise til rådighed for sagsbehandlerne, ligesom
Socialstyrelsen sammen med specialistgrupper udvikler støtteværktøjer til
udredningen og visitationen. Specialeplanlægningen skal samtidigt give et
overblik over, hvor de højt specialiserede indsatser er, og hvilke der eventuelt
mangler. Den styrkede kapacitetsstyring skal bygge på langt bedre data end i
dag med henblik på at gøre det muligt for Socialstyrelsen at reagere hurtigere,
hvis der opstår en bekymring for, at det rette udbud af leverandører af
specialfunktioner er til stede. Og meget mere.
På denne måde er det også intentionen med udspillet at understøtte, at de ca.
50 mia. kr., der årligt anvendes på det specialiserede socialområde, bruges
bedst muligt til gavn for de borgere, som har behov for hjælp og støtte.
Af nedenstående
tabel 1
fremgår en oversigt over skønnede nye årsværk
baseret på de skønnede økonomiske merudgifter ved forslagene i udspillet.
Derudover vil en væsentlig del af den nye organisation for specialeplanlægning
og kapacitetsstyring i Socialstyrelsen være etableret gennem en omlægning af
eksisterende kapacitet i Socialstyrelsen. De økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med kommunerne ifm. lovændringerne som følge
af en aftale. Oversigten kan derfor ikke betragtes som den endelige
årsværksfordeling.
1