Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2607802_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
[email protected]
Pernille Skipper (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 5428
21. juli 2022
Social- og Ældreudvalget har i brev af 23. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
528 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille
Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 528:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad det vil koste at afskaffe den gensidige forsørger-
pligt for voldsramte, så en indskrivning på et krisecenter automatisk giver ret til
egen kontanthjælp uanset ægtefællens indtægt?”
Svar:
Den gensidige forsørgelsespligt mellem ægtefæller betyder, at ægtefæller har pligt
til at forsørge hinanden. Ansvaret for at forsørge en ægtefælle ophører således først
ved separation eller skilsmisse. Derfor vil en gift person, der tager ophold på et kri-
secenter, som udgangspunkt fortsat være omfattet af den gensidige forsørgelses-
pligt, så længe parret er gift.
Samtidig udgør kontanthjælpen det underste økonomiske sikkerhedsnet for enhver,
som ikke på anden måde kan skaffe det nødvendige til sig selv og sin familie. Det
betyder, at en person ikke må efterlades uden midler, hvis pågældendes ægtefælle
forsømmer sin forsørgelsespligt. Derfor kan der være mulighed for at få hjælp i
kontanthjælpssystemet, selvom der er gensidig forsørgelsespligt mellem ægtefæl-
ler.
En voldsramt person, som flytter fra en voldelig ægtefælle, kan således godt få
kontanthjælp, såfremt denne ikke kan forsørge sig selv, og ægtefællen ikke længere
vil forsørge sin voldsramte ægtefælle. I denne situation har kommunen mulighed
for at få den voldelige ægtefælle sat i bidrag, så det offentlige kan få dækket udgif-
terne til den voldsramte ægtefælles kontanthjælp. Hvis den voldelige ægtefælle er
pålagt at betale bidrag til en voldsramt ægtefælle, der modtager hjælp til forsør-
gelse, indtræder kommunen for et beløb, der svarer til denne hjælp, i kravet mod
den bidragsskyldige. I det tilfælde vil den voldelige ægtefælles formue og indtæg-
ter ikke få betydning for den hjælp, som den voldsramte ægtefælle kan få.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om, hvad det vil koste at afskaffe den gensidige forsørgerpligt for voldsramte, til beskæftigelsesministeren
Hvis reglerne ændres, så den gensidige forsørgelsespligt suspenderes, vil volds-
ramte ægtefæller med ophold på et krisecenter, kunne få ret til hjælp som ugift,
hvis de i øvrigt opfylder betingelserne for at få hjælp i kontanthjælpssystemet. Ind-
skrivelse på et krisecenter vil dog ikke automatisk give ret til hjælp i kontant-
hjælpssystemet.
Satsen for hjælpen til en voldsramt ægtefælle vil bl.a. afhænge af ophold og be-
skæftigelse i riget, og om vedkommende har børn under 18 år. Personens egne øko-
nomiske forhold har også betydning, herunder om der skal fradrages for indtægter
og/eller formue.
Det er ikke muligt at estimere de samlede omkostninger forbundet med forslaget,
idet det kræver yderligere viden om de enkelte voldsramtes økonomiske og sociale
situation herunder oplysninger om, hvor meget hjælp de modtager efter gældende
regler, jf. ovenfor.
Det estimeres i den socialpolitiske redegørelse for 2021, at op mod 2.300 kvinder i
2020 tog ophold på et krisecenter. Det er ikke muligt ud fra data at udskille antallet
af mænd på mandekrisecentre. Det er ikke opgjort, hvor mange af disse der er gift.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2