Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2602159_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Samråd med social- og ældremini-
steren om en værdig ældrepleje un-
der S-regeringen
Torsdag d. 23. juni 2022, kl. 11.45-
12.45
Social- og Ældreudvalget
Ca. 10 minutter.
Besvare samrådsspm. AF, AG og
AH
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Samrådsspørgsmål AF, AG og AH stillet efter ønske fra
Jane Heitmann (V):
Samrådsspørgsmål AF
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen ikke har
holdt hånden under dansk velfærd, som ministeren ellers
ved flere lejligheder har nævnt, siden antallet af medarbej-
dere i ældreplejen pr. ældre er faldet, efter S-regeringen
trådte ind i regeringskontorerne i 2019?
Der henvises til artikel i NB-økonomi:
https://www.nb-okonomi.dk/2022/05/04/antallet-af-ansatte-
pr-aeldre-er-faldet-under-s-regeringen/”
Samrådsspørgsmål AG
Vil ministeren oplyse, hvornår regeringen lever op til sit valg-
løfte om, at holde hånden under dansk velfærd og f.eks.
sikre flere ansatte pr. ældre, således at den negativt nedad-
gående spiral, som har taget form efter den Socialdemokrati-
ske regering trådte ind i regeringskontorerne, vendes?
Der henvises til artikel i NB-økonomi:
https://www.nb-okonomi.dk/2022/05/04/antallet-af-ansatte-
pr-aeldre-er-faldet-under-s-regeringen/”
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/6-22 om en værdig ældrepleje, til social- og ældreministeren
2602159_0002.png
Samrådsspørgsmål AH
”Vil ministeren redegøre for, hvilken betydning ministeren
mener det har for en værdig ældrepleje, at antallet af ansatte
pr. ældre er faldende?
Der henvises til artikel i NB-økonomi:
https://www.nb-okonomi.dk/2022/05/04/antallet-af-ansatte-
pr-aeldre-er-faldet-under-s-regeringen/”
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet – og tak for invitationen til samrådet i dag, hvor
vi får mulighed for at drøfte udviklingen på ældreområdet,
som er et vigtigt emne og noget, der optager mig meget.
Og jeg tror, spørger og jeg er enige, når jeg siger, at ældre-
området står over for store udfordringer. Det er netop derfor,
at regeringen har fokus på at holde hånden under den dan-
ske velfærd og sikre en værdig ældrepleje – også fremadret-
tet.
Derfor kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtigt det var, at
regeringen som det første løftede kommunernes økonomi,
så pengene til velfærden følger med, når vi hvert år bliver
flere ældre. Og mere til faktisk.
Denne regering har gjort op med de mange tidligere års ned-
skæringspolitik, der har betydet, at medarbejderne har skul-
let løbe stærkere og stærkere. Det har bestemt ikke gavnet
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/6-22 om en værdig ældrepleje, til social- og ældreministeren
arbejdsmiljøet eller fastholdelsen af dygtige medarbejdere i
ældreplejen – tværtimod.
Vi har med de seneste fire års økonomiaftaler tilført 5,9 mia.
kr. mere til kommunerne.
Vi har også fremsat en velfærdslov, der skal forpligte den til
enhver tid siddende regering til at lade pengene følge med,
når vi bl.a. bliver flere ældre. Det er en helt central forudsæt-
ning for en tryg og værdig ældrepleje med gode arbejdsvilkår
og godt arbejdsmiljø.
Derfor ærgrer det mig også, at der ikke har været politisk op-
bakning til en velfærdslov. Ikke på regeringens vegne, men
på de ældres og medarbejdernes vegne – for det er dem,
der skal klare mere på den samme tid.
Det undrer mig, at de blå partier ikke ønsker at støtte op om
en velfærdslov – når de samtidig kritiserer regeringen for
ikke at holde hånden under velfærden. Man kan jo godt blive
lidt i tvivl om, hvorvidt de blå partier, der siger, at de ønsker,
at pengene skal følge med det stigende antal ældre, rent fak-
tisk selv mener det – når de nu ikke vil bakke op om en lov,
der sikrer netop det.
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/6-22 om en værdig ældrepleje, til social- og ældreministeren
Svaret på samrådsspørgsmålene kan således kort opsum-
meres til, at regeringen bestemt har holdt hånden under vel-
færden. Såvel med årlige løft af den kommunale økonomi,
som ved en udligningsreform, der flytter ca. 1,4 milliarder
kroner til yderkommunerne, så der er råd til en ordentlig vel-
færd i alle dele af Danmark.
[Ældreområdet er udfordret]
At pengene følger med det stigende antal ældre er en helt
afgørende forudsætning for en god og værdig ældrepleje.
Men det er ikke nok.
Det er ingen hemmelighed, at ældreområdet er udfordret,
bl.a. fordi det er svært at rekruttere til området.
Det skyldes bl.a., at vi har den laveste ledighed i 13 år og
den højeste beskæftigelse nogensinde. Det er jo i sig selv
noget, vi skal glæde os over. Det betyder bare også, at der
er stor konkurrence om arbejdskraften på tværs af brancher,
hvilket gør det sværere at tiltrække de ledige til ældreplejen.
Den lave arbejdsløshed forstærker med andre ord de ar-
bejdskrafts- og rekrutteringsudfordringer, der i forvejen er på
ældreområdet. Tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/6-22 om en værdig ældrepleje, til social- og ældreministeren
kruttering viser, at omkring 40 pct. af alle forsøg på at rekrut-
tere social- og sundhedshjælpere og –assistenter og syge-
plejesker ender med, at stillingen ikke besættes, eller at stil-
lingen besættes med medarbejdere uden de efterspurgte
kvalifikationer.
Vi lever længere og længere – og det er rigtig positivt. Men
det stigende antal ældre borgere betyder også, at ældreom-
rådet, som vi kender det, udfordres.
Dertil kommer aldringen af de store fødselsårgange. Det for-
stærker behovet for at få tiltrukket personale til ældreplejen –
og behovet for at gentænke, hvordan vi indretter vores æld-
repleje. For vi kan kun bruge tiden én gang – og derfor skal
vi sørge for at bruge den rigtigt.
Når det er sagt, vil jeg dog gerne lige knytte et par bemærk-
ninger til de tal, der ligger til grund for samrådet her. For In-
denrigs- og Boligministeriets Benchmarkingenhed har jo ikke
har lavet opgørelsen for at sige noget om udvikling i service-
niveau på ældreområdet eller kvaliteten af ældreplejen.
Og det duer den heller ikke rigtig til. For det første er der
medarbejdergrupper og personale i kommunerne, der slet
ikke er med i opgørelsen. Eksempelvis elever.
5
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/6-22 om en værdig ældrepleje, til social- og ældreministeren
For det andet så viser opgørelsen udviklingen i antallet af so-
cial- og sundhedsmedarbejdere i forhold til antallet af bor-
gere i alderen 65 år og derover – ikke udviklingen i forhold til
antallet af ældre, der modtager hjælp.
Og det er langt fra alle borgere over 65 år, der har brug for
pleje eller andre former for hjælp. Heldigvis. Opgørelsen si-
ger altså ikke rigtig noget om den virkelighed, der møder de
ældre, der modtager hjælp.
Og i øvrigt omfatter analysen kun kommunalt ansatte – an-
satte i den private del af ældreplejen er jo ikke med.
[Tiltag]
Men tilbage til udfordringerne for ældreområdet. Her har vi
allerede sat ind over en bred kam med en række tiltag, der
skal forbedre værdigheden i ældreplejen og øge rekrutterin-
gen til området.
Og vi har igangsat et arbejde med en ny ældrelov. Der er
over tid opstået alt for mange regler og krav om dokumenta-
tion, der ikke tjener et reelt formål. Med Ældreloven vil vi
gøre op med unødig og meningsløs bureaukrati og komme
kontrollen til livs.
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/6-22 om en værdig ældrepleje, til social- og ældreministeren
Og med velfærdsaftalerne, er vi allerede i gang med at give
friere rammer til en mere optimal organisering af ældreple-
jen. Derfor har vi invitereret kommunerne til at indgå vel-
færdsaftaler, bl.a. på ældreområdet. Med velfærdsaftalerne
sætter vi ældreplejen fri fra regler. Det er et opgør med bu-
reaukratiet og borgerfjerne opgaver, så tiden med de ældre
sættes i centrum.
Regeringen har også sat gang i udbredelse af faste og selv-
styrende teams i kommunerne. Erfaringerne viser, at faste
teams i ældreplejen medvirker til at sikre større ansvar og ar-
bejdsglæde hos medarbejderne og mindske sygefraværet.
De er således en af vejene til at gøre det mere attraktivt at
arbejde i ældreplejen– og dermed også en vigtig del af løs-
ningen på udfordringerne med mangel på medarbejdere.
Der blev afsat midler til faste teams i hjemmeplejen både
med regeringens første finanslov aftalt i 2019, hvor vi sam-
men med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
sten og Alternativet afsatte midler til at styrke omsorg og
nærvær i ældreplejen – og senest op til jul, hvor vi afsatte en
pulje med tæt på 200 mio. kr. til omstillingen. Til glæde for
både de ældre, men også medarbejderne, der får mere me-
ning og ansvar i arbejdet.
7
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/6-22 om en værdig ældrepleje, til social- og ældreministeren
Velfærdsteknologi er også ét blandt flere greb, der kan være
med til afhjælpe udfordringerne. Velfærdsteknologi kan være
med til at frigøre tid, sådan så medarbejderen får mere tid til
selve kerneopgaven – nemlig den borgernære omsorg og
pleje. Jeg synes derfor, at vi skal omfavne, at vi lever i en
teknologisk tidsalder og gribe de muligheder, som det giver
os for at organisere ældreplejen mere optimalt med blik for
den enkelte borgers behov.
Gode uddannelser og gode arbejdsvilkår er helt afgørende,
hvis vi skal styrke rekrutteringen til faget – og samtidig sørge
for, at medarbejderne ikke forlader det igen. Ældreplejen
skal være et sted, hvor flere har lyst til at arbejde.
Med finanslovsaftalen for 2021 løftede vi ældreplejen med
1,8 mia. kr. i alt over fire år, og 0,5 mia. kr. varigt fra 2025 til
højere faglighed og flere ansatte i ældreplejen. Når model-
len er fuldt indfaset i 2024, vil kommunerne samlet set og
fremover have midler til at ansætte 1.000 flere medarbejdere
i ældreplejen, samtidig med at 1.000 ufaglærte i ældreplejen
er sendt i en social- og sundhedsfaglig uddannelse.
I den forbindelse finder jeg det meget positivt, at kommu-
nerne ved udmøntningen af midlerne i år har meldt ind, at de
8
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/6-22 om en værdig ældrepleje, til social- og ældreministeren
faktisk
forventer
at sende op mod 1.800 medarbejdere i ud-
dannelse i perioden 2021 til 2024. Det er jo næsten dobbelt
så mange – og det glæder mig meget, at ordningen er blevet
taget godt i mod.
Vi har desuden afsat 80 mio. kr. årligt fra 2021-2024 til et
ekstraordinært løft af taxametertilskuddene til hovedforlø-
bene på social- og sundhedsuddannelserne, dvs. både so-
cial- og sundhedsassistent og social- og sundhedshjælper.
Ligeledes er der indgået aftaler, der sikrer løn under uddan-
nelsen til studerende over 25 år og en læreplads til alle på
SOSU-uddannelsen.
Alt sammen tiltag, der skal være med til at få flere til at søge
ind i faget, så vi kan sikre, at der bliver ved med at være dyg-
tige social- og sundhedsmedarbejdere til vores plejehjem og
i hjemmeplejen.
I januar i år indgik regeringen desuden sammen med Sociali-
stisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kri-
stendemokraterne aftaler om en række reformer, som samlet
set styrker den strukturelle beskæftigelse med ca. 12.000
personer. Med aftalen fjerner vi bl.a. de strukturelle bremse-
klodser, så folkepensionister ikke længere behøver at tænke
9
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/6-22 om en værdig ældrepleje, til social- og ældreministeren
på, om de kan arbejde ved siden af pensionen, ligesom de
ikke bliver ramt af modregning, hvis deres ægtefælle har en
arbejdsindtægt. Og sidstnævnte blev vedtaget i Folketinget
tidligere på måneden.
Regeringen tager med andre ord udfordringerne med rekrut-
tering og fastholdelse på ældreområdet meget seriøst.
[Afrunding]
Vi skal alle i Danmark kunne være trygge ved, at der er en
ordentlig og værdig ældrepleje til os, når vi engang bliver
gamle og ikke længere kan klare os selv længere. Det kræ-
ver at pengene følger med, så kommunerne har råd til at an-
sætte flere medarbejdere, i takt med at vi bliver flere ældre.
Her har denne regering lagt en ny kurs i forhold til den tidli-
gere regering, som jeg mener er fuldstændig afgørende for
at holde hånden under vores velfærd.
Jeg må også være ærlig at sige, at jeg tror, at en del af de
rekrutteringsudfordringer, vi ser på ældreområdet i dag, skyl-
des, at man i alt for mange år har skullet spare og skære
ned, så medarbejdere hele tiden har skullet løbe hurtigere og
hurtigere. Og gå på kompromis med deres faglighed. Det sli-
der på arbejdsglæden og på stoltheden. Den negative spiral
10
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/6-22 om en værdig ældrepleje, til social- og ældreministeren
skal vi have vendt, så flere har lyst til at arbejde i ældreplejen
– og så flere har lyst til at blive.
Jeg har over de seneste 5 måneder holdt fem borgermøder
rundt om i landet, hvor mere end 1.000 medarbejdere, pårø-
rende, ældrerådsmedlemmer, frivillige mv. er mødt op for at
komme med deres input til, hvordan vi med en ny ældrelov
kan skabe en bedre ældrepleje. Derudover har jeg holdt en
række dialogmøder med medarbejdere i ældreplejen. Og
min klare oplevelse af de møder er, at vi med statsministe-
rens nytårstale og arbejdet med en ny ældrelov har givet
mange medarbejdere et fornyet håb om, at arbejdsforhol-
dene i ældreplejen kan blive bedre. Derfor påhviler der også
os politikere her på Christiansborg et stort ansvar for at indfri
de forventninger, som medarbejderne med rette har til os:
-
Om at vise dem den tillid, de med deres faglighed og
store indsats fortjener.
-
Om at tage et endeligt opgør med alle de registrerin-
ger og al den dokumentation, der ikke tjener andet for-
mål end kontrol eller rygdækning. Men som stjæler ti-
den fra det vigtigste – og dét som er grunden til, at
medarbejderne valgte at gå ind i faget – nemlig plejen
og omsorgen for de ældre.
11
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/6-22 om en værdig ældrepleje, til social- og ældreministeren
-
Om at vi fremover ikke reagerer på en enkeltsag med
at lave en masse nye snærende regler, der på ny
standardiserer og indskrænker medarbejdernes mulig-
hed for at bruge deres faglighed til – sammen med de
ældre selv – at give den pleje og omsorg, den ældre
har behov for.
Jeg håber meget, at alle jer og jeres partier vil være med til
at lave en ny ældrelov, som indfrier alle de forventninger,
som medarbejderne – og de ældre – har til os, så vi sikrer de
ældre en bedre pleje og omsorg.
Tak for ordet.
12