Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 3591
Doknr.
585166
Dato
01-07-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 16. juni 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 506 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF).
Spørgsmål nr. 506:
”Vil ministeren oplyse, om der stadig er forskelle på prisen
for en
plejehjemsplads på et friplejehjem sammenlignet med en plads på et
kommunalt plejehjem og i givet fald hvilke?”
Svar:
Der var ved den tidligere afregningsmodel etableret et nationalt
afregningssystem til brug for afregning mellem friplejeboligleverandøren og
kommunalbestyrelsen for friplejeboligleverandørens levering af ydelser efter
serviceloven. Afregningssystemet indebar, at der var fastsat tre nationale
takster for de ydelser, som friplejeboligleverandøren var certificeret til at levere.
Taksterne blev fastsat på baggrund af en række omkostningsanalyser i
kommunernes tilsvarende tilbud med det formål at være udtryk for
landsgennemsnitsomkostningen forbundet med et givet plejebehov.
I 2015 blev der indført et nyt afregningssystem for friplejeboliger. I den nye
model gives friplejeboligleverandøren og kommunen mulighed for at forhandle
afregningspriser for levering af ydelser til borgere i friplejeboliger og for at indgå
aftaler om, at kommunen kan disponere over et antal pladser hos
friplejeboligleverandøren. Friplejeboligleverandøren og kommunalbestyrelsen
kan således, med udgangspunkt i omkostningsbaserede vejledende takster
fastsat af friplejeboligleverandøren aftale priser for levering af hjælp og støtte
efter serviceloven, som leveres efter lov om friplejeboliger.
Hvis parterne ikke kan opnå en aftale, skal taksterne beregnes af
kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen. Dette skal ske på baggrund
af beliggenhedskommunens gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved
drift af tilsvarende tilbud. Det enkelte friplejehjems udgifter til fx den personlige
pleje og praktiske hjælp, som borgeren er visiteret til, dækkes således af
beliggenhedskommunen på baggrund af kommunens gennemsnitlige
langsigtende omkostninger ved drift af tilsvarende tilbud.
Det nye afregningssystem omfatter alle leverandører, der har fået godkendt
etablering af friplejeboliger efter lovændringens ikrafttræden den 1. juli 2015.
Friplejeboliger, der er etableret efter reglerne fra før 1. juli 2015, afregnes
fortsat efter det oprindelige afregningssystem i 10 år fra idriftsættelsen.
Leverandøren kan dog vælge at overgå til det nye afregningssystem.
1