Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7526
Doknr.
493893
Dato
29-11-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 2. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 49 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 49:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 14. oktober 2021 fra Frederik Valdorf
om "Servicelovens § 42 er udhulet til et Grundlovsbrud", jf. SOU alm. del - bilag
24.”
Svar:
Det bilag, som der refereres til i spørgsmålet, omhandler en flerårig sag om
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ved pasning i hjemmet af et barn
med funktionsnedsættelse, jf. servicelovens § 42. Den borger, der er
partsrepræsentant i sagen, har gentagne gange gennem sagsforløbet udtrykt
stærk utilfredshed og frustration over sagsbehandlingen, herunder bl.a.
tilkendegivet, at Ankestyrelsen gennem dårlig sagsbehandling og manglende
indgriben understøtter brud på ikke blot serviceloven og retssikkerhedsloven
men også bl.a. grundloven og menneskerettighedskonventionen.
Der er af Social- og Ældreministeriet afgivet en række svar til
partsrepræsentanten i sagen, hvor der er ydet vejledning dels i forhold til det
anførte om sagsbehandlingen og dels i forhold til det anførte om brud på
lovregler. Heri er det bl.a. oplyst, at Ankestyrelsens afgørelser som
klagemyndighed ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, jf.
retssikkerhedslovens § 50, stk. 4. Det er ligeledes oplyst, at Ankestyrelsen er
uafhængig af instruktioner vedrørende afgørelsen af den enkelte sag, jf. § 68 i
retssikkerhedsloven. Disse bestemmelser gælder blandt andet, når
Ankestyrelsen træffer afgørelse i sager efter serviceloven, herunder
servicelovens § 42 om hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Dette betyder, at ministeriet ikke kan træffe afgørelse eller udtale sig i sådanne
sager, ligesom ministeriet ikke kan pålægge Ankestyrelsen at træffe en
bestemt afgørelse eller på anden måde gribe ind i afgørelsen eller
behandlingen af konkrete sager i Ankestyrelsen, hvilket partsrepræsentanten
også er oplyst om. Jeg kan uddybende oplyse, at Ankestyrelsens afgørelser i
lighed med andre forvaltningsafgørelser kan indbringes for domstolene.
Omkring det anførte om, at der efter partsrepræsentantens opfattelse i
håndteringen af sagen er sket brud på en række lovregler samt på grundlovens
§ 75, stk. 2, og på menneskerettighedskonventionen, kan jeg oplyse, at
Ankestyrelsen som forvaltningsmyndighed er forpligtet til at overholde
1