Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2601220_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 3488
Doknr.
583435
Dato
28-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 10. juni 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 481 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 481:
”Vil ministeren i lyset af den seneste konkurs på BPA området, hvor firmaet
Naesborg A/S er blevet erklæret konkurs, redegøre for, hvad ministeren vil
foretage sig for at sikre, at der ved tildeling af BPA ordninger bliver udmålt den
nødvendige økonomi til at sikre personalet løn- og arbejdsvilkår svarende til
sammenlignelige faggruppers og en reel dækning af
administrationsomkostningerne ved ordningen samt redegøre for, hvordan der
skabes en større sikkerhed for, at borgere med en BPA ordning fortsat kan
modtage den nødvendige hjælp i tilfælde af konkurser? Der henvises til
pressemeddelelsen ”Konkurs kaster handicappede borgere ud i usikkerhed” fra
FOA den 10. juni 2022.”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at understrege, at hvis en virksomhed går konkurs, er
det kommunens ansvar at sikre, at de berørte borgere ikke står uden et
udækket hjælpebehov.
Ifølge Bekendtgørelse om udmåling af tilskud til ansættelse af hjælpere og
borgerstyret personlig assistance efter lov om social service
(udmålingsbekendtgørelsen) skal kommunalbestyrelsen udmåle tilskuddet til
hjælperløn, så lønnen som minimum tager udgangspunkt i grundlønnen for
sammenlignelige faggrupper. Kommunalbestyrelsen skal anvende samme
udgangspunkt ved beregning af alle elementer af lønnen og sørge for, at der
ved beregningen sikres den nødvendige rummelighed i udmålingen og
herunder tages højde for tidsbestemte tillæg, stedbestemte tillæg, funktions- og
kvalifikationstillæg m.v., arbejdsmarkedspension og anciennitet.
Efter udmålingsbekendtgørelsens § 8 skal kommunalbestyrelsen udmåle et
tilskud til dækning af de administrative udgifter, der er forbundet med at
varetage arbejdsgiverfunktionerne i hjælperordningerne for en forening eller
privat virksomhed. Dette er det såkaldte administrationsbidrag. I udmålingen,
som skal foretages ud fra en konkret og individuel vurdering i hver enkelt
ordning, skal der tages højde for, hvor mange ressourcer der antages at skulle
anvendes, for at arbejdsgiveropgaverne kan varetages tilfredsstillende, og de
indirekte omkostninger, der følger af at være arbejdsgiver såsom f.eks. intern
administration, ledelse, kontorhold, løn og regnskab m.v.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 481: Spm. om, hvad ministeren vil foretage sig for at sikre, at der ved tildeling af BPA ordninger bliver udmålt den nødvendige økonomi til at sikre personalet løn- og arbejdsvilkår svarende til sammenlignelige faggruppers og en reel dækning af administrationsomkostningerne ved ordningen, til social- og ældreministeren
2601220_0002.png
Der har i ministeriet pågået et internt arbejde med en kortlægning af de
væsentlige problemstillinger omkring servicelovens hjælperordninger samt
vurdering af foreslåede tiltag, som er blevet afsluttet. På baggrund af resultatet
af det interne arbejde har der været politiske drøftelser med ordførerne.
Ved de politiske drøftelser var der bred opbakning til at igangsætte de
løsningsforslag, jeg fremlagde, og som inden for en overskuelig økonomisk
ramme er mulige at håndtere. Disse løsningsforslag omfatter igangsættelse af
et arbejde med at udsende orienteringsskrivelser, der tydeliggør de gældende
regler angående problemstillingerne om et fald i tilgangen til ordningerne, at
sundhedsydelser modregnes som hjælpertimer, at hjælperne ikke medfølger
ved indlæggelse på sygehuset, og at borgere ikke oplever at kunne vælge den
samme person til at være henholdsvis både ledsager og hjælper.
Løsningsforslagene omfatter endvidere to undersøgelser om henholdsvis en
mulig udbygning af eksisterende registerdata vedrørende hjælperordningerne
samt en undersøgelse af kommunernes udmålings- og visitationspraksis i
sagsbehandlingen af hjælperordningerne i form af en sagsgennemgang.
Derudover blev det med finanslovsaftalen for 2022 besluttet at igangsætte
arbejdet med at udmønte et initiativ om rådighedstimer, så kommunerne kun
kan udmåle rådighedstimer i nattetimerne og ved delt tjeneste.
Ministeriet har desuden netop holdt et møde med FOA, hvor der fandt en
indledende drøftelse om en mulig takstmodel inden for ordningens nuværende
rammer sted.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2