Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2602131_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 3484
Doknr.
584896
Dato
29-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 10. juni 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 480 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (UFG).
Spørgsmål nr. 480:
Vil ministeren oplyse, hvilken hjælp ukrainske mødre får til at gøre indsigelser
mv. i tvangsfjernelsessager, og om de modtager hjælp og vejledning om deres
rettigheder i det danske familieretlige system, når myndighederne griber ind og
fjerner et ukrainsk barn fra en forælder?
Svar:
Ukrainere med lovligt ophold i Danmark er omfattede af serviceloven og har ret
til ydelser efter loven. Det samme gælder ukrainere, der er indrejst visumfrit i
Danmark, eller som er indrejst på et visum. Ukrainere, der har fået
opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, har lovligt ophold i Danmark. Mens en ansøgning om
opholdstilladelse behandles, har personen processuelt opholder og dermed
lovligt ophold i Danmark.
Afgørelse om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke kan træffes af
børn og unge-udvalget, hvis der er en åbenbar risiko for, at barnets eller den
unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af
1) utilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den unge,
2) overgreb, som barnet eller den unge har været udsat for,
3) misbrugsproblemer, kriminel adfærd eller andre svære sociale
vanskeligheder hos barnet eller den unge eller
4) andre adfærds eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge.
Afgørelsen træffes uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver og
den unge, der er fyldt 15 år. Der kan kun træffes en afgørelse om anbringelse
uden samtykke, når der er begrundet formodning om, at problemerne ikke kan
løses under barnets eller den unges fortsatte ophold i hjemmet, jf. § 58, stk. 1, i
lov om social service (herefter serviceloven).
I en sådan børnesag er indehavere af forældremyndigheden og den unge, der
er fyldt 12 år, parter.
Kommunalbestyrelsen skal give en forældremyndighedsindehaver og den
unge, der er fyldt 12 år, tilbud om advokatbistand under en sag om
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om, hvilken hjælp ukrainske mødre får til at gøre indsigelser mv. i tvangsfjernelsessager, til social- og ældreministeren
2602131_0002.png
tvangsmæssige foranstaltninger, herunder om anbringelse uden for hjemmet
uden samtykke. Forældremyndighedsindehaveren afgør selv, om de vil tage
imod tilbuddet, og hvilken advokat de ønsker at lade sig bistå af.
Gratis advokatbistand er først og fremmest tænkt som støtte til
forældremyndighedens indehaver og barnet eller den unge, der er fyldt 12 år, i
forbindelse med mødet i børn og unge-udvalget, således at det sikres, at de får
tilstrækkelig adgang til at gøre indsigelse med hensyn til sagens faktiske og
retlige omstændigheder, inden der træffes afgørelse om tvangsmæssige
foranstaltninger. Retten til gratis advokatbistand gælder også, hvis børn og
unge-udvalgets afgørelse påklages til Ankestyrelsen og ved evt. efterfølgende
indbringelse af sagen for retten.
Ud over adgang til advokatbistand kan forældremyndighedsindehaver også
benytte sig af en bisidder, der kan være til støtte for den pågældende under
sagen.
Inden der træffes afgørelse i en sag om anbringelse uden for hjemmet, skal
forældremyndighedsindehaveren, barnet eller den unge, advokaten og
eventuel anden bisidder for forældremyndighedsindehaveren eller barnet eller
den unge have lejlighed til at udtale sig over for børn og unge-udvalget.
Afgørelser om anbringelse uden samtykke, som er truffet af børn og unge-
udvalget, kan i henhold til servicelovens § 168, stk. 1, indbringes for
Ankestyrelsen inden 4 uger efter, at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen. Ankestyrelsens afgørelser efter servicelovens § 168 kan endvidere
kræves forelagt for retten. Det følger af § 169, stk. 1, at domstolsprøvelse kan
ske, såfremt klageren inden 4 uger efter, at denne har fået meddelelse om
Ankestyrelsens afgørelse, henvender sig til Ankestyrelsen og kræver sagen
forelagt retten.
Generelt bemærkes det, at der for alle forvaltningsmyndigheder gælder en
almindelig pligt til at vejlede borgerne inden for de sagsområder, der varetages
af myndigheden.
Som anført i Justitsministeriets vejledning om forvaltningsloven, jf. vejledning
nr. 11740 af 4. december 1986, må det antages at følge af bestemmelsen i
forvaltningslovens § 7, stk. 1, om vejledningspligten og den almindelige
forvaltningsretlige grundsætning om forvaltningens undersøgelsespligt, at
forvaltningsmyndighederne i almindelighed må sikre sig, at de er i stand til at
forstå og blive forstået af udlændinge, der retter henvendelse til
myndighederne om sager, der skal tages under behandling af myndighederne.
Efter omstændighederne må myndighederne således om fornødent stille tolke-
og oversættelsesbistand til rådighed for den pågældende.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2