Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2602372_0001.png
Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 374
Offentligt
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 2383
Doknr.
564206
Dato
09-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 25. april 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 374 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 374:
”Vil ministeren redegøre for retstillingen for forældre i
anbringelsessager, der øn-
sker at gøre indsigelse mod rigtigheden af oplysninger, som indgår afgørelses-
grundlaget, og for om klager har ret til at gøre indsigelse og få rettet eller efter-
prøvet en oplysnings rigtighed og endelig for, hvorledes en forælder retsligt er
stillet, såfremt kommunen og forælderen er uenig om en konkret oplysnings ret-
tighed, herunder i hvilket omfang databeskyttelsesretlige regler kan påberåbes?”
Svar:
1.
Jeg skal først og fremmest oplyse, at kommunerne har ansvaret for, at anbrin-
gelsessager oplyses i tilstrækkeligt omfang, inden der træffes afgørelse, Denne
pligt følger af et grundlæggende forvaltningsretligt princip, der kaldes officialmak-
simen. Pligten har bl.a. nær sammenhæng med reglerne om partshøring i for-
valtningslovens § 19.
Det følger af forvaltningslovens § 19, stk. 1, at en myndighed har pligt til, inden
den træffer afgørelse, at gøre parten bekendt med oplysninger om sagens fakti-
ske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, som er til ugunst for parten og af
væsentlig betydning for sagens afgørelse, når parten ikke kan antages at være
bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af disse oplysninger. Det betyder,
at forældremyndighedsindehavere i en anbringelsessag vil blive gjort bekendt
med sagens faktiske oplysninger, herunder evt. anonyme indberetninger, og i
den forbindelse vil få mulighed for at påpege, hvad forældremyndighedsindeha-
verne anser for at være misforståelser, unøjagtigheder eller ufuldstændigheder
i sagsmaterialet, inden kommunen træffer afgørelse i sagen.
Hertil har sagens parter ret til aktindsigt i sagen efter reglerne i forvaltningslovens
kapitel 4. Reglerne om partsaktindsigt betyder navnlig, at forældremyndigheds-
indehavere i en anbringelsessag har mulighed for at gøre sig bekendt med sa-
gens dokumenter og på den baggrund kan tage stilling til, om de oplysninger,
der indgår i sagen, bør suppleres eller korrigeres.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om, i hvor mange procent af familiesager, der er sket berigtigelse efter Databeskyttelsesforordningens artikel 16, til social- og ældreministeren
2602372_0002.png
2.
Social- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Justitsministeriet, som har indhentet en udtalelse fra Datatil-
synet, der har oplyst følgende:
”Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, at den
registrerede har ret til at få den dataansvarliges
f.eks. en offentlig
myndigheds
bekræftelse på, om personoplysninger vedrørende den
pågældende behandles, og i givet fald adgang til personoplysnin-
gerne og nærmere information om behandlingen, herunder
i hen-
hold til bestemmelsens litra g
enhver tilgængelig information om,
hvorfra personoplysningerne stammer, hvis de ikke er indsamlet hos
den registrerede.
Endvidere følger det af forordningens artikel 15, stk. 3, at den dataan-
svarlige skal udlevere en kopi af de personoplysninger, der behandles
om den registrerede.
Retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15 gælder
dog kun i forhold til oplysninger, som den dataansvarlige i forvejen
behandler. Den dataansvarlige er således ikke forpligtet til at tilveje-
bringe (nye) oplysninger i forbindelse med en anmodning om indsigt.
Det bemærkes i øvrigt, at borgerens mulighed for at gøre sig bekendt
med det grundlag, som en myndigheds afgørelse bygger på, i sager,
som dem der spørges ind til her, typisk bedst tilgodeses efter forvalt-
ningslovens regler om partsaktindsigt, hvorfor en anmodning om
(akt)indsigt som udgangspunkt vil skulle vurderes efter dette rets-
grundlag.
Hvis en borger mener, at der behandles urigtige oplysninger om den
pågældende, har borgeren efter databeskyttelsesforordningens arti-
kel 16 mulighed for at anmode om, at oplysningerne berigtiges.
Hvis myndigheden er enig i, at oplysningerne er urigtige, skal myndig-
heden rette disse. Det kan f.eks. handle om faktuelle oplysninger, der
er blevet registreret forkert ved en fejl eller lignende, og som der ikke
er diskussion om. For offentlige myndigheder gælder dog en journali-
seringspligt, som betyder, at myndigheden i almindelighed ikke kan
ændre eller fjerne oplysninger, som først er indgået i en sag. Som
offentlig myndighed berigtiger man derfor typisk de forkerte person-
oplysninger ved at tilføje de korrekte oplysninger på sagen uden sam-
tidig at fjerne de urigtige oplysninger.
Er myndigheden derimod ikke enig i, at oplysningerne er urigtige, bør
myndigheden sørge for, at der bliver lavet en tilføjelse på sagen, hvor
det fremgår, at borgeren ikke er enig.
Spørgsmålet om, hvilken vægt forskellige oplysninger, herunder be-
stridte oplysninger, skal tillægges ved afgørelsen af en konkret sag
reguleres ikke af databeskyttelsesreglerne.”
3.
Jeg kan oplyse, at sagens parter, det vil sige personer med del i forældremyn-
digheden og barnet, der er fyldt 12 år, har mulighed for at klage over børn og
unge-udvalgets afgørelser om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke til
Ankestyrelsen, som er den øverste administrative klageinstans.
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om, i hvor mange procent af familiesager, der er sket berigtigelse efter Databeskyttelsesforordningens artikel 16, til social- og ældreministeren
2602372_0003.png
I behandlingen af en sådan klagesag foretager Ankestyrelsen en fuld prøvelse
af sagen, hvilket betyder, at Ankestyrelsen både foretager en retlig efterprøvelse
af sagen, og kan tilsidesætte et lovligt skøn, som er foretaget i sagen. Ankesty-
relsens afgørelse kan efterfølgende indbringes for retten. Sagens parter har ret
til gratis advokatbistand ved behandling af en sag om anbringelse uden sam-
tykke.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3