Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2602644_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 3386
Doknr.
581405
Dato
30-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 7. juni 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 470 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 470:
”Vil ministeren i forlængelse af sit svar på SOU alm. del
spørgsmål nr. 400
undersøge, om det statistisk er sandsynligt, at der kan ske så store og
samtidige fald i omgørelsesprocenten på lige nøjagtig de udvalgte 14
særdanmarkskortsbestemmelser, men ikke på de øvrige 50 bestemmelser i
serviceloven, herunder redegøre for hvilke forklaringer på faldet Ankestyrelsen
har undersøgt? Der henvises til, at ministeren i svaret alene henholder sig til en
redegørelse fra Ankestyrelsen, hvoraf det fremgår, at styrelsen ikke kan sige
noget om årsager til faldet i omgørelsesprocenten, eller hvorfor der sker et fald
på det pågældende tidspunkt.”
Svar:
Jeg henholder mig til Ankestyrelsens svar på udviklingen af
omgørelsesprocenterne. Ankestyrelsen har oplyst følgende:
”Ankestyrelsen
henviser til styrelsens bidrag til besvarelse af SOU alm. del
spørgsmål nr. 400, sendt til Social- og Ældreministeriet 9. maj 2022. Styrelsen
oplyser i bidraget, at faldet ikke kun sker for de 14 bestemmelser (8 sagsemner
i Ankestyrelsens statistik), som indgår i de to danmarkskort om bestemmelser
på henholdsvis voksen- og børnehandicapområdet, men også for flere af de
øvrige bestemmelser i serviceloven. Styrelsen henviser i den forbindelse til
bilag 1.
Ankestyrelsen finder også særligt anledning til at fremhæve styrelsens
oplysninger i det tidligere bidrag om, at der gennem hele perioden fra 3. kvartal
2013 til og med 1. kvartal 2022 generelt ses fluktueringer i
omgørelsesprocenten, jf. bilag 2.
Som Ankestyrelsen også oplyste i bidraget til svaret på SOU alm. del
spørgsmål nr. 400, kan styrelsen imidlertid ikke sige noget om årsager til faldet
i omgørelsesprocenten på børne- og voksenhandicapbestemmelserne fra 4.
kvartal 2020 til 1. kvartal 2021, som beskrives i artiklen.
Ankestyrelsen skal
med henvisning til styrelsens bidrag til besvarelsen af
SOU alm. del spørgsmål nr. 400
understrege, at styrelsen ikke har ændret
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 470: Spm., om det statistisk er sandsynligt, at der kan ske så store og samtidige fald i omgørelsesprocenten på lige nøjagtig de udvalgte 14 særdanmarkskortsbestemmelser, men ikke på de øvrige 50 bestemmelser i serviceloven, til social- og ældreministeren
2602644_0002.png
praksis på børne- og voksenhandicapområdet, og at styrelsen i øvrigt ikke har
offentliggjort principmeddelelser på området i 2020. Ankestyrelsen har i 2021
offentliggjort tre principmeddelelser inden for børne- og
voksenhandicapområdet, men styrelsen har heller ikke i 2021 ændret praksis
på området.
Derudover kan Ankestyrelsens oplyse, at styrelsen har gennemført en række
andre praksiskoordinerende aktiviteter. Sådanne aktiviteter har
som
styrelsens også har redegjort for i bidraget til besvarelse af spørgsmål 400
til
formål at understøtte, at borgerne får en korrekt afgørelse allerede i første
instans.”
Ovenstående tydeliggør således, hvorfor man skal udvise forsigtighed ved
tolkningen af omgørelsesprocenterne, og særligt når det kommer til omgørelser
på enkelte bestemmelser.
Når det så er sagt, så har regeringen taget en række initiativer, som har til
formål at medvirke til at højne kvaliteten i sagsbehandlingen og sikre, at
borgerne får den korrekte afgørelse første gang.
Her vil jeg nævne udspillet til en national specialeplanlægning på det
specialiserede socialområde, som er et vigtigt skridt i den retning.
Specialeplanlægningen vil give et nyt og fælles overblik over, hvad der
kendetegner en højt specialiseret indsats, og hvilke leverandører der har
kompetencerne til at levere dem. Samtidig lægger regeringen op til at indføre
en række tiltag til at styrke det faglige grundlag for den kommunale visitation,
herunder indførsel af nye visitationsretningslinjer, forløbsbeskrivelser og en
videreudvikling af Voksenudredningsmetoden (VUM), så de kommunale
sagsbehandlere hjælpes til at opdage, når en borger har sjældne eller
komplekse behov og matche borgeren med den rette højt specialiseret indsats
fra start.
Jeg vil også nævne de 117 mio. kr., som vi sammen med partierne bag SSA-
aftalen for 2022-2025 afsatte til en række helt konkrete
retssikkerhedsinitiativer, som bl.a. sigter mod at højne kvaliteten i
kommunernes sagsbehandling.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 470: Spm., om det statistisk er sandsynligt, at der kan ske så store og samtidige fald i omgørelsesprocenten på lige nøjagtig de udvalgte 14 særdanmarkskortsbestemmelser, men ikke på de øvrige 50 bestemmelser i serviceloven, til social- og ældreministeren
2602644_0003.png
Bilag:
Bilag 1: Ankestatistik på serviceloven 2020 og 2021
Bilag 2: Omgørelsesprocent på serviceloven 3. kvartal 2013
1. kvartal 2022
3