Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2488968_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7452
Doknr.
485540
Dato
26-11-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 29. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 47 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 47:
”Hvordan vil ministeren sikre, at danske øboer får en god, værdig og pålidelig
ældre- og hjemmepleje? Der henvises til artiklen ”86-årig terminalpatient kunne
ikke få den fornødne hjemmehjælp: Kommune tilbød svagtseende hustru
opkald over iPad” fra JydskeVestkysten Haderslev d. 28. oktober 2021.”
Svar:
Det er altid trist at høre, når ældre borgere og deres pårørende oplever
problemer i samarbejdet med kommunen om den hjælp og pleje, der ydes til de
ældre. Borgerne skal selvfølgelig kunne regne med at modtage den hjælp, som
de er berettigede til og har behov for.
Kommunerne er efter servicelovens § 83 forpligtet til at tilbyde personlig hjælp
og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og
madservice til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre
disse opgaver. Den enkelte borger har krav på en individuel vurdering af
behovet for hjælp. Det er kommunen, der ud fra en konkret og individuel
vurdering af borgerens behov træffer afgørelse om tildeling af hjælp.
Kommunerne skal sikre, at hjælpen efter § 83 i fornødent omfang kan
varetages døgnet rundt. Kommunerne skal også overholde
lighedsgrundsætningen, som er et grundlæggende og ulovreguleret
forvaltningsretligt princip om, at forskelsbehandling skal være sagligt
begrundet.
Det er ikke i overensstemmelse med serviceloven og lighedsgrundsætningen,
såfremt en kommune har forskellige serviceniveauer for hjælp efter
serviceloven på henholdsvis øer og på fastlandet i den pågældende kommune.
Begrænsninger i den trafikale tilgængelighed til øer kan være et sagligt hensyn
ved tilrettelæggelsen af hjælpen, men det ændrer ikke på kommunens pligt til
at sikre en løsning på borgerens ret til at få den nødvendige hjælp.
En kommune kan heller ikke ved at tilbyde en midlertidig eller permanent bolig
på fastlandet opfylde forpligtelsen til at sikre en løsning på borgerens ret til at få
den nødvendige hjælp. Hvis den enkelte borger ønsker at forblive i sin aktuelle
bolig, er kommunen forpligtet til at sørge for, at der ydes borgeren den
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om, hvordan vil ministeren sikre, at danske øboer får en god, værdig og pålidelig ældre- og hjemmepleje, til social- og ældreministeren
2488968_0002.png
fornødne hjælp i denne bolig, og kommunen kan derfor ikke stille som en
betingelse for, at der ydes hjælp, at borgeren midlertidigt eller permanent flytter
til en anden bolig.
Det er således allerede i dag efter serviceloven og i medfør af
lighedsgrundsætningen et krav, at kommunerne også til borgere bosat på
øerne leverer den ældrepleje, som den enkelte borger har behov for.
Jeg henviser desuden til besvarelse af SOU alm. del spørgsmål nr. 23, som
vedrører, hvor man som borger og pårørende kan henvende sig, såfremt man
oplever, at en kommune ikke lever op til sit ansvar efter servicelovens regler
om hjemmehjælp.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag
Bilag 1 - SOU alm. del – endeligt svar på spm. nr. 23
2